GSX-R 750 vill inte starta

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Tog körkort till begränsad tung igår och började direkt efter hemkomst att ta bort strypbrickorna. Efter några timmars mekande var hojjen äntligen en del igen skulle bara tankas. Testade gasa på lite på tvåan precis utanför huset med halv choke (glömde att den va på) och varvade upp den till 10-11 000 varv. Efter det gick den lite konstigt, trodde det hade å göra med det men efter 5-600m så dör motorn helt. Först trodde jag det var soppatorsk så jag tankade såklart (var nästan framme vid macken) men den ville fortfarande inte starta så jag fick putta hem den.

Trodde först att det var stiften som blivit kassa (har bytt dom en gång innan redan, den ville inte starta då heller men efter bytet startade den snällt som vanligt) men efter ett byte nu, hjälpbatteri och en hel del startgas i luftburken så vill den inte ge ifrån sig mer än några puffar.. Vad e det för fel?! Min lillebrorsa (som kan en hel del) tyckte tändkablarna va i usel kvalitet men det har ju funkat innan... Det kommer gnista så det måste väl vara bränsletillförseln men då borde den ändå startat med startgas, right?

Sunkigt som fan att va "inspärrad" med en mc som inte vill starta nu när man äntligen får köra ensam lagligt :)

Jag har inte en aning om varför din hoj inte startar, men jag undrar varför du tog bort strypningarna? Vill du inte ha några pengar från försäkringen om du klotar hojen?

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Jag har inte en aning om varför din hoj inte startar, men jag undrar varför du tog bort strypningarna? Vill du inte ha några pengar från försäkringen om du klotar hojen?

//jaG
Hans ensak! Hjälp istället. Han får stå sitt kast senare.

På de där äldre gixxrarna finns risken att klämma/vecka soppaslangen under tanken när man återmonterar. Kolla det.

Du glömde inte att sätta på soppakranen när du tog ur brickorna? Symptomen är precis som vid soppatorsk. Eller en soppaslang i kläm kanske?
Kommer det gnista så ska den gå igång. Hur ser stiften ut? Blöta?

tja varför skulle det inet kunna vara tändkablar eller tändspolar tex, när hojen blir varm kanske den får problem med tändningen.
dåliga tändkablar ger ryckig gång rent almänt och til slut kan en eller annan cylle lägga av helt enkelt.
men har den varit strypt så har den väl bestyckats om? har du isf bytt till orginalmunstycken, eller stryps det bara rakt på?
Jävligt svårt att gissa sånt här utan att se grejorna måste jag säga.

Silwer skrev:
tja varför skulle det inet kunna vara tändkablar eller tändspolar tex, när hojen blir varm kanske den får problem med tändningen.
dåliga tändkablar ger ryckig gång rent almänt och til slut kan en eller annan cylle lägga av helt enkelt.
men har den varit strypt så har den väl bestyckats om? har du isf bytt till orginalmunstycken, eller stryps det bara rakt på?

Jag tror inte på tändningsfel. Jag tror inte tändningen lägger av till alla fyra cylindrar samtidigt, ska inte vara några större problem att få motorn och gå på två eller tre cylindrar.
Men byt tändkablar samtidigt om de är risiga så slipper du få problem senare.

Zeb_Macahan skrev:

//jaG

Tror du jag har råd med att helförsäkra den hojjen? Knappast... Den är stöldförsäkrad å trafikförsäkrad, inget mer... Tror inte det spelar så stor roll om den skulle bli stulen, eller?

Ska gå ut å se om den är på bättre humör nu, är väldigt skumt alltihopa... Tycker det verkar lustigt att jag skulle lyckas klämma bränsleslangen hela tiden (har ju haft "av" tanken 5-10 ggr nu med slangarna på) samtidigt som jag klämt den andra bränsleslangen ("Pri" på kranen)... Som sagt, den ger ifrån sig några pruttar med startgas (eller gjorde iaf). Har gnista på åtminstone en tändhatt.

Nu startar den med startgas och extrabatteri först, sen själv... Men den går inte alls på samma sätt som den gjorde innan och vill väldigt gärna dö. Hördes en väldigt hög knall som måste kommit från avgasröret när jag körde runt den första gången sen startade den när jag försökte igen. Nu hade jag bränslekranen på "Pri" och när jag vred över till den vanliga så dog den efter en stund å startade några gånger ett tag.

Silwer skrev:

Tror inte hojjen blivit ombestyckad eftersom han som ägde den körde den ostrypt (så jag vet att den gick utan strypningar också). Den gick som ett as (bra alltså) ostrypt men sen har jag ju inte så mkt erfarenhet av tunga hojjar men den lät jämnt och fint.. nu går den konstigt.. (som jag skrev precis :))

Tänkte på eventuellt omkastade tändhattar o annat.

Det käns ju som om du orsakat felet själv om hojen gick bra innan du skruvade med den.

Gick den ok innan du började mecka med den för tat ta bort strypningarna?

Silwer skrev:
Tänkte på eventuellt omkastade tändhattar o annat.

Det käns ju som om du orsakat felet själv om hojen gick bra innan du skruvade med den.

Gick den ok innan du började mecka med den för tat ta bort strypningarna?

Jaja, den gick finfint med strypningarna i förutom att den i ogillade när man gasade lite (som i lite) runt 3000 varv och att den dog konstigt några gånger (dock sällsynt).

Tändhattarna är svåra att sätta fel, sitter t.o.m. nummer på dom :) dessutom är dom böjda så dom i princip bara passar i det hålet dom ska sitta i... Får kanske gå över alla tändhattar å se om det är gnista på alla cylindrarna. Jag avvaktar hursomhelst med mekningen tills min förstärkning anländer.

Edit: men om jag orsakat felet borde den väl inte startat överhuvudtaget när jag monterat bort strypningarna? Körde ju som sagt 7-800m... Kan tillägga att "döendet" skedde på typisk soppatorskvis, motorn dör saaaaaaktaaaaaa...

Man behöver väl inte ombestycka om man plockar strypningarna i insuget? Inte på nyare hojar vad jag vet iaf.
Jag tror fortfarande på soppaknas.
Får den inte soppa och man sprutar på med startgas så "poffar" det bara som du säger, fins ju inget drivmedel som den kan gå på.

Swedie skrev:
Hans ensak! Hjälp istället. Han får stå sitt kast senare

Jag hjälper honom att slippa stå med problem i framtiden

marten_larsson skrev:
Tror du jag har råd med att helförsäkra den hojjen? Knappast... Den är stöldförsäkrad å trafikförsäkrad, inget mer... Tror inte det spelar så stor roll om den skulle bli stulen, eller?

Bolaget kan väl i värsta fall neka / bestrida trafikförsäkringens täckning? Kolla upp noga... många miljoner kan stå på spel annars. Särskilt eftersom du inte har körkort för den nämnda behörigheten!

//jaG

Nu lever hojjen igen :) När jag satte tillbaka tanken förvånades jag över att jag bara hittade två av tre slangar som jag trodde jag dragit av (och hade gjort) men intalade mig själv att jag bara tagit av två vilket givetvis inte var fallet. Slangen jag missat var en slang som skulle se till så att bensinkranen öppnades när den inte stod på "Pri" tack vare undertryck i insuget. Min lillebrorsa hittade slangen när vi letade efter fel på förgasarna.. :tummenupp

Zeb_Macahan:
Trafikförsäkringen gäller även vid olovlig körning vilket är fallet nu. Trafikförsäkringen gäller alltid om inte grova fel begåtts (som grov rattfylla osv), oavsett vem som kör, det är det den är till för.

Försäkring

...och jag förutsätter att alla gladeligen säger -"Nej jag körde inte för fort och på bakhjulet, det...det..det måste vart oljespill". Båda är lika mycket bedrägeri men det är tydligen skillnad på folk och folk. Eller ni tror kanske att om man ringer bolaget och säger att det gick åt h-vete när man tränade stunts så hostar de gladeligen upp pengarna?

Trafikförsäkringen täcker alltid allt till nästa part men kan i nästa led kräva tillbaka pengarna.

//jaG

marten_larsson skrev:
Nu lever hojjen igen :) När jag satte tillbaka tanken förvånades jag över att jag bara hittade två av tre slangar som jag trodde jag dragit av (och hade gjort) men intalade mig själv att jag bara tagit av två vilket givetvis inte var fallet. Slangen jag missat var en slang som skulle se till så att bensinkranen öppnades när den inte stod på "Pri" tack vare undertryck i insuget. Min lillebrorsa hittade slangen när vi letade efter fel på förgasarna.. :tummenupp

Zeb_Macahan:
Trafikförsäkringen gäller även vid olovlig körning vilket är fallet nu. Trafikförsäkringen gäller alltid om inte grova fel begåtts (som grov rattfylla osv), oavsett vem som kör, det är det den är till för.

Zeb_Macahan skrev:
Trafikförsäkringen täcker alltid allt till nästa part men kan i nästa led kräva tillbaka pengarna.

//jaG

Efter att lite trött ha läst massor med trådar om försäkringar o mest en massa "snillen spekulerar" undrar jag om du VET att det är så här eller om du bara spekulerar? Vet du något fall där det här har hänt att man blivit "krävd" tillbaka pengar i "nästa led"?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...