GSX-R 750 smidig som en 600, eller?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Efter att ha kört 1000cc (R1 -07) förra sommaren så vill jag ha en mindre hoj igen. R1:an var för osmidig för mig. Jag har kollat på 600:or, framför allt R6 06-07, men nu har jag börjat kika lite på GSX-R 750 06-07. Hur är denna jämfört med en 600 i kurvorna? Jag är ute efter en hoj som känns som en 600, fast med lite mer pulver. 1000cc tycker jag personligen har för mycket effekt för gata, men det känns som om 750 vore en bra kompromiss. Ni som har kört både 600 och 750, hur smidig är 750n i kurvorna?
 
Last edited:
GSX-R 600 och 750 är väl samma allt, förutom motorn då...
 
Att modellen överhuvudtaget överlevt i utrymmet mellan 600 och 1000 säger väl en del om dess kvaliteter. På gata är ju 600 bara jobbigt, där är 150 kubik till def att föredra.

På bana tycker jag skillnaderna är små. Både är enormt lättkörda men 750n mer förlåtande mot en pilot som ibland "glömmer" att hålla varvet uppe. 750 behöver man inte hetsa riktigt på det sättet, det finns mos ändå.

Jag är fortfarande dock torsk på gixxer 1000...motorn motorn...få hojar är så kompletta.:yoparty

Mina två cent
 
Hej!
Jag hade en 750 k8 och det är en ytterst smidig cykel! Snygg som attan också!Den "lever" dock rätt högt upp i registret, lik en 600 men aningens bättre vrid förmodar jag. (HAr ej kört 600'a) Personligen saknade jag lite av den kraft/vrid som en 1000cc har - inte för att jag egentligen kan kontrollera/nyttja det, men jag upplever det som lite trevligare vid landsvägskörning. Kör man mycket bana så är säkert 750'n optimal!
Tycker även att man satt rätt ok på 750'n (jag är 1,74).
 
Kan bara uttala mig vad gäller gatukörning då jag själv kör en 750 K4 och min kompis kör en R6 2002. Tycker att min gixxer är smidigare och skönare att köra än polarens R6a. Du bör dock ta i beakning att jag bara kört en säsong på min gixxer
 
Om du söker en hoj som känns mindre kanske du ska kolla på annat än rad4á? Daytona 675 har en rad3á så den är väll något smalare eller en Ducati med sin twin
Det är utan tvekan en fin hoj, men jag gillar inte riktigt ljudet tyvärr. :gnissla R6:an står nog högre både i utseende och ljud i mina ögon.
 
Jag har haft både R6-07 och 750-07..
Jag kan varmt rekommendera sukkan! Det är en trevlig hoj och du slipper tokvarva den som r6:an:tummenupp
 
Lånade en 750 k5 i höstas.
Det var en riktigt smidig liten sak, kan köra herrejissesfort men går även bra på lite lägre register.

Den kan köra 8or runt min CBR900RRV i alla hastigheter men jag fick tusan inte plats på den lilla 750n så jag får vänta på ett arv och skaffa s1000rr istället.
 
Är den typ lika smidig som R6:an, eller känns den en del större och tyngre?

R6:an är nog lite smidigare trots allt men inte mycket mindre. Men man sitter helt olika på dem..:)
Hade ifs 750:n sist och ska man ha en hoj för både gata och bana så är det en kanon hoj med bra drag.. Körstilen på R6:an är väldigt aktiv! Så gillar man att växla mycket det är det en perfekt hoj:tummenupp
 
Sen kan man ju säga lycka till och hitta en 750 06-07.Dom verkar inte växa på träd.Jagar en sån jag med.Tänkte också byta ner mig lite från 1000cc.
 
Det som finns att säga är väl sagt i tråden. Har en 750 K8 som jag tycker funkar fint på både gata/bana. Upplever den generellt lika smidig som en dito 600 med skillnaden att det finns något mer vrid.
 
Det är utan tvekan en fin hoj, men jag gillar inte riktigt ljudet tyvärr. :gnissla R6:an står nog högre både i utseende och ljud i mina ögon.

Helt fast i gixxer 750 träsket. I mitt tycke smidigare än 1000 kubikare i samma årskull men ändå ingenstressmoppe ala 600. vridet upplevs i mitt tycke som ganska stor skillnad 600 vs 750. Inte alls samma stressväxlande, (fast det går ju inte jämföra mot en tusen) Kan bara rekomendera men provkör först vettja.
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top