GSX-R 750 Slingrar sig fram..

Kzar

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Hoj
88, Suzuki GSXR 750
Jag har en Suzuki GSX-R 750 slingshot från 1988.
Jag har läst att den är nervös i ramen. Men kan inte vara det som gör att den vill slingra sig fram då man kör 20-70km/h. Det är alltså inte att den wobblar okontrollerat. Om jag accelererar hårt så märker jag inget.

Trodde först det var något med baksvingen då det känns som att ändan går fram och tillbaka. Utan att det är styrningen som är otroligt lätt att styra och att man omedvetet små styr fram och tillbaka som gör att den slingrar sig.

Kan problemet sitta i framgaffeln? Den är ju ganska låg och hård dämpning.
Framgaffelns vinkel är mindre än på andra hojar. Kommer ej ihåg vad vinkeln kallas.

Vad rekommenderas att göra? Fixa styrdämpare? Byta stötdämpare?

Kolla styrlagret. Kan bli svårt att köra den rakt i låg hastighet om det är dåligt, man sitter och småsvänger hela tiden. Lycka till.

Däckslitage?

Min 98 hade platt framdäck och slingrade sig som en orm.

Plattslitet framdäck gör också att hojen slingrar sig...
slutsats: man ska inte bara köra rakt fram med hoj!

edit: för sen :tungan

Last edited:
Låter som att vi har ett liknande problem.
Jag har kollat allt, men hittar inga fel.

Kolla:

- Glapp i svingen
- Glapp i styrlager
- Glapp i hjullager
- Glapp i gaffelbenen
- Slitna däck
- Sänk gaffelbenen i kronan
- Pilla med förspänning fram och bak
- Kolla så att fram/bakdäck spårar
- Kolla att drivpaketet är ok.

Styrlager

På min var det styrlagret. Alltså, det var absolut inte glapp, man hade dragit åt det hårt istället så att man "fuskade" bort glappet. Resultat: Man satt och styrde höger och vänster hela tiden för att kompensera motståndet i styrlagret. Höga farter påverkades ej. Hade en FZR1000.

Tack för svaren.

Den är väldigt lätt- och kvickstyrd.

Däcket är inte plattslitet fram. Men har köpt nya däck. Bak har jag bytt redan, men inte fram ännu. inte haft tid.

Gaffelbenen sticker upp en 3-5mm ovan övre kronan. Så skulle kunna sänkas.

Måste kolla stötdämparna fram då fjädringsvägen är väldigt kort, tycker den känns längre på polarens FZR-1000.

Om något hjälper så postar jag det här.

Lite luft!

Nu har du säkert kollat luften men jag kan ju dela med mig om en riktig dumgrej som jag själv gjorde ikväll. Hornet 900 som jag har gick fint från butiken och hem. Sen körde jag inte nåt på flera dagar pga vädret, bara regn. For ut i kväll och körde och tyckte att den inte riktigt "spårade" som den skulle. Jag började givetvis gå igenom vartenda lager och kolla glapp, ryckte och slet i sidled och framåt och bakåt. Sen när polaren provkör cykeln så ser jag hur framdäcket ser lite lite mjukt ut. Absolut inte så man märker nåt när man leker däckssparkare men tydligen tillräckligt för att förändra egenskaperna. Jag testar fylla och vips är problemet borta. Luften var nere på 1,3 fram, på tok för lite... Men givetvis börjar man ju "felsöka" hojen och missar det enkla uppenbara. Just mc-däck tycker jag är luriga, de kan kännas hårda fast de bara är typ 1-1,5 kg i dom.

Jaja, hoppas du får ordning på grejerna, hör av dig här när det är fixat.

Vet inte om de uppdaterat det på din hoj, men de tidiga versionerna var ju ökända för att spricka i bakramen. Kan vara värt att kolla.

Skjut ner gaffelbenen=höja ifram.Då blir den mindre kvickstyrd.men kolla även styrlagret/däck.
mvh peter

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard