GSX-R 750 Service

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Tjena

Jag har en 14 år gammal gixxer 750 som gått ca 3000 mil. Den är välservad och har nyss fått ventiljustering. Vad är där mer att göra på en lite äldre hoj? I vilket skick är kolvar och kolvringar? Servicebok fanns inte.
 
men går den bra i motorn? går den bra så e allt ok kolvar mm ok...men allt beror på hur den körts innan.

går den bra så är väll motorn ok tycker man:tummenupp
 
men går den bra i motorn? går den bra så e allt ok kolvar mm ok...men allt beror på hur den körts innan.

går den bra så är väll motorn ok tycker man:tummenupp

Jodå, den gick bra vid första provturen, men när man kallstartar den så ryker den lite, men efter ett tag ryker den inte.. kanske lite dåliga ventiltätningar?
 
svårt att avgöra skicket p.g.a. rök vid kallstart.
bättre att mäta hur mycket den drar på 100 mils körning eller liknande.
 
Jodå, den gick bra vid första provturen, men när man kallstartar den så ryker den lite, men efter ett tag ryker den inte.. kanske lite dåliga ventiltätningar?

Låt motorn bli varm, i med 3 vxl 1500 varv och vrid på max. Är det inga konstigheter med gången och den varvar ur utan hostningar är det nog bra. Kolla så inte den chokar. Sedan beror det på vad det är för färg på röken som kommer:)
 
Låt motorn bli varm, i med 3 vxl 1500 varv och vrid på max. Är det inga konstigheter med gången och den varvar ur utan hostningar är det nog bra. Kolla så inte den chokar. Sedan beror det på vad det är för färg på röken som kommer:)

Tjock vit rök


@Jippo

Ventilerna är justerade menade jag, om tätningar är bytta vet jag ingenting om.
 
Så länge hojen drar mer bensin än olja så är jag nöjd :-)
 
Håller med föregående talare, drar den inte vatten och rimligt med olja skulle jag bara gasa och vara glad.
 
Håller med föregående talare, drar den inte vatten och rimligt med olja skulle jag bara gasa och vara glad.

Okej, blir dock inget gasande förr än till våren så funderar ändå på att plocka ned den i vinter och serva den, ev byte av ventiltätningar och kolvringar. Kolvarna är väl i fint skicka efter 3000 mil? de är ju så dyra att byta.. 4 st ska man ha :(
 
Okej, blir dock inget gasande förr än till våren så funderar ändå på att plocka ned den i vinter och serva den, ev byte av ventiltätningar och kolvringar. Kolvarna är väl i fint skicka efter 3000 mil? de är ju så dyra att byta.. 4 st ska man ha :(

Nej, du behöver inte byta kolvar efter 3000 mil.
 
Skönt att höra! med nya kolvringar och ventiltätningar så blir den 100 % tät, förhoppninsvis..

Ryker den vitt så är det vatten och har ingenting att göra med kolrvingar eller tätningar. Att det småryker lite vitt när de är såhär kallt ute är inget konstigt

Laga inte sådant som inte är trasigt. Byta kolvringar och tätningar är renovering, inte service. Normalt sett är de inte speciellt slitet efter 3000 mil.

Kolvringar, toppackning och tätningar kostar f.ö ett antal tusen kronor. Köp nåt roligare för dom pengarna.. körlektioner kanske
 
Last edited:
Ryker den vitt så är det vatten och har ingenting att göra med kolrvingar eller tätningar. Att det småryker lite vitt när de är såhär kallt ute är inget konstigt

Laga inte sådant som inte är trasigt. Byta kolvringar och tätningar är renovering, inte service. Normalt sett är de inte speciellt slitet efter 3000 mil.

Kolvringar, toppackning och tätningar kostar f.ö ett antal tusen kronor. Köp nåt roligare för dom pengarna.. körlektioner kanske

Har tagit A1 kort, så det är bara att köra upp, det är bara att lära sig manöverbanerna på den nya hojen, men det är bara sätta upp lite koner..
 
Har tagit A1 kort, så det är bara att köra upp, det är bara att lära sig manöverbanerna på den nya hojen, men det är bara sätta upp lite koner..

När tog du A1? Gjorde du riskutbildningarna då? Om inte så måste du göra dem när du tar A-beg.
 
Har tagit A1 kort, så det är bara att köra upp, det är bara att lära sig manöverbanerna på den nya hojen, men det är bara sätta upp lite koner..

Är du mecksugen så är de bättre ställa in fjädringen, renovera framgaffeln och fetta in styr- och svinglager. De är i princip gratis och jag kan lova att din cykel behöver det mer än nya kolvringar
 
När tog du A1? Gjorde du riskutbildningarna då? Om inte så måste du göra dem när du tar A-beg.

Tog det hösten 2009, riksutbildningarna gjorde jag i våras 2010 för att få dom ur vägen så det är bara köra upp! :tummenupp

Är du mecksugen så är de bättre ställa in fjädringen, renovera framgaffeln och fetta in styr- och svinglager. De är i princip gratis och jag kan lova att din cykel behöver det mer än nya kolvringar

Det ska jag göra
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top