GSX-R 750 med ventilljud

Nysrogh

GSX-R
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
-96 Suzuki gsxr-750
Vid kall start hörs det inget, men så fort motorn blir varm kommer det rrrrrrrr ljud från ventilerna. Nu kör jag på Castrol Power gps 1. Kan det vara att oljan inte håller måttet eller måste jag justera ventilerna? Hojen har rullat 900 mil sen senaste ventil justeringen, så det kanske är dax. Sen om det är någon som vet om det finns delar på hojen som kräver extra underhåll så säg till. Detta e min första hoj så man är ganska GRÖN.

Är det ett rasslande rrrrr-ljud är det inte ventilerna, det är kamkedjespännaren. Den är skit på dom där modellerna, köp en manuell istället!
Ventiler tickar, stor skillnad i ljudet.
Och oljan har inget med det att göra! :)

Är det ett rasslande rrrrr-ljud är det inte ventilerna, det är kamkedjespännaren. Den är skit på dom där modellerna, köp en manuell istället!
Ventiler tickar, stor skillnad i ljudet.
Och oljan har inget med det att göra! :)

Samt att ventilerna går i stort sett alltid mot mindre spel på nyare hojar. Vilket gör att den invaggar ägaren i en falsk säkerhet att motorn går ju så tyst och fint.

Håller också med om att det är kamkedjan som hörs, pga dålig kedjespännare.

Mats

Nej, det är inte ett rasslande rrrrrrrrrr ljud. R- ljudet ökar med varvtalet. På tongång hörs det inget. Jag har för mig att det kom efter jag bytte olja. Jag kanske ska byta till racing olja? Det är ju dax för riktig service på hojen så man ska kanske låta proffsen kika på det =)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT