GSX-R 750 Glappande bromsbelägg

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Hej.

Har upptäckt ett fel med hojen. Märkte det när jag hade hojen upp på depåstöd.
Det är alltså framhjulet jag snackar om.

När man snurrar på hjulet fram och tillbaka (medurs-moturs-medurs-moturs....) så hör man att det är rejält glapp. När man kollar på det yttersta bromsbelägget på högersida fram, så ser man att det är belägget som glappar i oket.
Det knäpper även till om man bromsar tills man stannar och så man rullar tillbaka lite direkt, hör man att det knäpper till.

Har prövat att tagit bort oket och rullat på hjulet då låter det inget.
Så jag kollade på fjädern som trycker ner klossarna, inga problem.
Har även tagit bort klossarna och pressat ut kolvarna lite fram och tillbaka tills dom gick lätt fram och tillbaka. Men problemet kvar står.

Men så kollade jag på klacken på oket, och jag ser att själva sätet är nedsuttet. Vad kan man göra åt det egentligen, är det bara att byta oket?

Eller vad är egentligen felet?

Bifogat

• P9200007 copy.jpg
    P9200007 copy.jpg
    82.6 KB · Visningar: 89
EXAKT så va det för min kompis på hans bullröv-99. Det hela försvann när han bytte från några piratskivor konstigt nog. Sitter det orginal på?

EXAKT så va det för min kompis på hans bullröv-99. Det hela försvann när han bytte från några piratskivor konstigt nog. Sitter det orginal på?

Det sitter faktiskt piratskiva på den sidan, förra ägaren gjorde tabben med skivbromslåset. Skulle ju kunna pröva skifta sida på skivorna.

Kan även nämna att beläggen är några mil gamla bara. Och det känns inte som dom är org.

Hej du.
Nu är det möjligt att det är jag som inte riktigt har förstått hur du menar att det knäppar till, men du vet väl om att du har fullflytande skivor på den och det i sig själv gör ju att det hörs ett litet knäppande ljud när man gör som du beskrivar.
Bara en tanke.
Hälsar Frostie.

Hej du.
Nu är det möjligt att det är jag som inte riktigt har förstått hur du menar att det knäppar till, men du vet väl om att du har fullflytande skivor på den och det i sig själv gör ju att det hörs ett litet knäppande ljud när man gör som du beskrivar.
Bara en tanke.
Hälsar Frostie.

kom också på att tänka på det.

Jag funderar på om dom här plåtbrickor saknassom brukar sitta och klämma fast beläggen lite,samt förhindra att beläggen kärvar fast.

Verkar inte sitta några iaf. Utan dom blir de ju extra glappt

Hej du.
Bara en tanke.
Hälsar Frostie.

Japp det vet jag, visst det kan knäppa där med, men eftersom jag ser att belägget glappar i oket, misstänker jag att det är det som är felet.

Ska ta ur kolvarna ur oken, och rengöra, får se om det kanske problemet kanske har med kärvande kolvar att göra.

Jag funderar på om dom här plåtbrickor saknassom brukar sitta och klämma fast beläggen lite,samt förhindra att beläggen kärvar fast.

Verkar inte sitta några iaf. Utan dom blir de ju extra glappt

Jag funderade på det jag med, men jag kollade på sprängskissen över bromsoken, och det ska inte finna någon plåtbricka, förutom fjädern som sitter högst upp.

Last edited:
Bromsbelägg brukar glappa lite. Dom sitter ju inte stumt monterade. Är så på nästan alla hojar.

Sådär gör mina belägg också, dom ligger ju ner i oket, och när man bromsar så trycks dom upp, och man kan höra ett litet klonkande knäpp. Jag ser inga som helst problem med det. 12 bandagar och >2000mil gata har inte förändrat det iaf.

Det var belägget som var konstigt, provade att skifta sida, och problemet var en belägg som var för smalt, därför det glappade friskt. Har beställt org. belägg så nu ska det lösa sig.

edit: Fick reda av förra ägaren att det var biltema belägg han hade suttit dit.

Last edited:
Hade det på min också och det kluckade när jag körde sakta. Det visade sig att en skiva var skev och tog med sig belägget vid varje varv så att det åkte upp och ner. Går att böjja tapparna på beläggen lite grann. Sitter ISR skivor på min nu. Körde med biltema ett litet tag men dom "skrapade" så mycket precis innan man stannade , har Brembo nu och dom fungerar bättre.
Pelle.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...