GSX-R 750 -98 dör vid 9000 varv

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Har lite problem med hojen. Den går bra vid jämn gas och upp till ca: 8-9000 varv men sen börjar den hosta och dör. Har haft en liten misstanke om att strömmen inte riktigt räcker till då hon blir väldigt seg på starten (trots nytt batteri) om man stänger av motorn utan att köra på tomgång en stund innan. Har mätt laddningen och på tomgång laddar den bra men spänningen sjunker om man ökar varvtalet. Förutom batteri har jag bytt regulator, kollat kontakter osv men inget har hjälpt. Tycker dock att det är konstigt om det skulle vara dålig laddning som orsakar felet för batteriet borde väl räcka till en stund iaf även om den laddar dåligt?

Det är inget kul att åka 750 under 8000 varv så är det någon med erfarenheter eller förslag på vad som är galet? Den gick förresten bra i höstas så det verkar vara ett av de där felen som bara kommer trots att man inte gjort nåt :huvet

Jag tror personligen inte att det där kan stämma, tror faktiskt inte motorn behöver mer ström bara för att den går på 9000 varv. Att den inte laddar mera då den går upp i varv borde bero på att generatorn har en maxgräns för hur mycket den klarar av att ladda.

Jag bara spekulerar, är inte alls säker på min sak men tror det ska vara så... Det som brukar vara problem då motorn dör vid högre varv är att den får mer bensin än den klarar av att bränna, eller att den får för lite luft. Så är det på bilar iaf :va

Zindelin skrev:
2262081 Jag tror personligen inte att det där kan stämma, tror faktiskt inte motorn behöver mer ström bara för att den går på 9000 varv. Att den inte laddar mera då den går upp i varv borde bero på att generatorn har en maxgräns för hur mycket den klarar av att ladda.
Eftersom motorn tänder 2ggr på varje varv så blir det fler tändningar/sekund då man ökar varvtalet alltså förbrukas mer ström vid högre varvtal. Dessutom så minskar spänningen vid högre varv, dvs förbrukningen är större än laddningen.

Men tack för synpunkterna iaf... alla sådana är värdefulla :)

Kanske ska tillägga att jag kollat felkoder men det är inga sådana och TPS:en står korrekt (-c00).

newstead skrev:
2262789 Är det okej om jag skickar räkningen till dig?

låter som om du har beläggning vid kabelklämman som ska sitta på polerna kolla det för jag hade samma problem som du .och jag hade en massa skit på dom , tog en dremmel å putsa bort allt skit .
vad som kan hände e att när du drar på så vibrerar det som inihelvete å då blir det glapp på kontakt ytorna .å då drar den som fanume ström .
fixa min i helgen å efter det har jag inte haft problem .
e bara en tanke eftersom min bluddra å höll på innan oxå ..
slutar hastighetsmätarn å funka ??

zajtar skrev:
2262812...
slutar hastighetsmätarn å funka ??
Nej, den funkar.

Det är ingen beläggning vid batteriet iaf men det kan ju hända att det är nån annanstans. Ska kolla en gång till för säkerhets skull.

Tänkte köra ett litet trådlyft.. :)

Problemet finns kvar, ingen som har några goda idéer?

PÅ tomgång ska du ha ca 12,8v, när du ökar varvtalet ska du ha ca 14,2-14,8v vid ca 3000rpm.Har du inte det är det något knas med laddningen.Jag tror att den drar ur strömmen för dig när du gasar men vad det beror på ???.Generatorn kanske.På min hoj brände jag kontakten till regulatorn ,då gick den bara så länge jag hade ström kvar i batteriet.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka