Gsx-r 750 97-98 vs ninja 250r

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hej.
Ska skaffa kort i vår/sommar och tittar på lite olika MC. De två jag tittat mest på är antingen en ny ninja 250r eller en gsx-r från 97-98.

Fördelar med ninjan är att den är ny (kan inte meka alls) och därför driftsäker samt att den är så snygg. Nackdelen är att den har lite väl liten motor även om den lär va sjukt kul på småvägar.

GSX-R har alltid varit min drömhoj och jag tycker det är främst från runt 97 de börjar bli riktigt snygga. Priset på inköp är något lägre än ninjan men försäkringen något högre. Tyvärr får det bli bara trafik då eftersom självrisk för stöld på suzuki märkesförsäkring låg på 25k.

Nackdel med gixxern är att den är äldre och kan vara i taskigt skick.

Om man köper en med ganska få mil och som har genomgått service kontinuerligt, vad är det då man ska se upp med? Bör man kunna köpa en så "gammal" hoj o serva hos verkstad eftersom jag inte kan göra det själv?

Vilken skulle ni ha valt? Vill gärna ha lite synpunkter.
 
"GSX-R har alltid varit min drömhoj"

Där har du ditt svar...
 
Helt 2 olika typer av hojar som levererar helt olika med vrid och effekt, 250 kommer säkert påminna i karaktären som en gixxer 750, men en mycket svagare modell...kommer du vilja köra på ett riktigt aktivt sätt, skulle nog jag välja att gå upp lite i motorstyrka och cylindervolym, för ibland vill man köra "lugnt" då kommer ändå 250 gå "ettrigt".

Har själv vandrat från 500 och uppåt och även nedåt, och DET skiljer på hojar och karaktärer. Köper du en fin, välskött gixxer 750 så kommer du säkert få minimalt med problem, kamkedjesträckaren var ett problem, kolla så den är bytt. Förstår ditt resonemang med att ha "ny" hoj för att slippa skruva, men dessa 2 vs varandra är ganska stor skillnad på, är mindre skillnad på en 125.a och 250:n faktiskt mot det du jämför(100 hk skillnad och 500cc). Finns ju fina hojar i 600 segementet som du kan få till riktigt bra pris på oxå, kanske ett par år gamla.:tummenupp
 
Last edited:
"GSX-R har alltid varit min drömhoj"

Där har du ditt svar...

:fakta

enda sjukan på gixxern vad jag har hört är kamkedjesträckaren men den är väl oftast bytt mot en mekanisk....

helt underbar hoj för övrigt,själv tycker jag den är åt det fula hållet och därför blir den tuff :yoparty :yoparty
 
97an har förgasare och 98an har insprut. Köp en GSX-R 98-99 du kommer inte ångra dig :tummenupp
 
Suzuki!!!! Det är det enda alternativet tycker jag! Mer av allt och kommer att göra dig betydligt gladare i längden!
Testa GSXR 1100 fram till -89. Classicförsäkring på 1600 om året och bombsäker motor! Högvis med karaktär.

TheHenrik
 
Jag valde lill-ninjan. Jag har haft 3 äldre 600:r sport. 250r är kanske inte bättre på något förutom bränsleekonemi och försäkring. Men på något konstigt sätt är den sjukt rolig att ratta runt med.
Kan/vågar man köra med högvarv och växla
rätt så går det lika fort som en fullvuxen hoj när det svänger.
Är man inte intresserad av att ligga i 200+, bakhjulsåka och inte behöver en pittförlängre så tycker jag 250´n är ett intressant alternativ.
Jag har kört ung. 25 mil med min och har strax under halv tank kvar =)
 
Last edited:
Men på något konstigt sätt är den sjukt rolig att ratta runt med.
Kan/vågar man köra med högvarv och växla
rätt så går det lika fort som en fullvuxen hoj när det svänger.
Är man inte intresserad av att ligga i 200+, bakhjulsåka och inte behöver en pittförlängre så tycker jag 250´n är ett intressant alternativ.

Det är exakt därför jag funderar på ninjan. Känns som en bra MC att lära sig på och dessutom kunna gasa rejält och ha kul samtidigt. Det som känns tråkigt är att det kan bli segt att köra större vägar längre sträckor. Och att det inte är en gixxer förstås :tungan
 
Det är exakt därför jag funderar på ninjan. Känns som en bra MC att lära sig på och dessutom kunna gasa rejält och ha kul samtidigt. Det som känns tråkigt är att det kan bli segt att köra större vägar längre sträckor. Och att det inte är en gixxer förstås :tungan

Går bra att toura, 130 på motorväg. Den har ganska upprätt körställning. Ska man köra långt så är den trevligare än dom gsx-r jag kört. Lite segare med omkörningar bara.
Provkör båda innan du väljer.
 
Går bra att toura, 130 på motorväg. Den har ganska upprätt körställning. Ska man köra långt så är den trevligare än dom gsx-r jag kört. Lite segare med omkörningar bara.
Provkör båda innan du väljer.

Ok, går det att hålla 120-130 utan problem så duger det bra. Kan ju alltid byta efter 1-2 säsonger om den inte skulle räcka till heller. Stor fördel är att man kan teckna hyffsat billig halvförsäkring så att man har försäkring mot stöld utan några 25000 i självrisk =) O snygg MC!
De gixxers du kört, hur gamla har de varit?
 
Köp en 750! Du kommer att tro att den går som inget annat, enda tills du kör en 1000 och inser att du kört en moppe innan.
 
Back
Top