GSX-R 750 -96 motortemp i stan?!

RoadRage

Son of Satan.
Gick med
15 Mar 2007
Hoj
Kawazaki Er-6N.ABS -07
Tjena, polaren va ute och körde min gixxer igår (jag kör upp i morgon)
och han kör en R1a annars, han reflekterade över att temp mätaren höll sig runt 95grader hela tiden inne i stan, vi kolla kylarvätskenivån och den va ok, den blev aldrig för varm, men jag bara tyckte det kändes som en väldigt hög temp (dock i statstrafik)

Är det normalt att dem ligger så högt?
Kan tempgivaren va lite sliten?
Ska jag tömma hela systemet och fylla på nytt och fräsht?

Eller ska jag bara hålla :censored och köra vidare?! :D

och han kör en R1a annars, han reflekterade över att temp mätaren höll sig runt 95grader hela tiden inne i stan, vi kolla kylarvätskenivån och den va ok, den blev aldrig för varm, men jag bara tyckte det kändes som en väldigt hög temp (dock i statstrafik)

har för mig att min låg på typ 95-100 när man gled runt i stan på min -98 en gång i tiden. :)

Har svaret du söker lilla gubben ;) ...funderade precis på samma sak o frågade några som hade koll.

De flesta sporthojar har en OK- temperatur mellan 70 - 116 grader....mellan 116 - 130 är det dags att stanna och låta motorn kyla av sig med motorn på. Fortsätter den att stiga är det dags att stänga av motorn.
Över 130 grader så är det bäst att slå av illa kvickt innan något pajjar.
Men oftast så lyser en varningslampa när tempen stiger över 116 grader.

Tyckte det lät väldigt högt från början med tydligen arbetar hojmotorer på en högre nivå...kanske har med varvtalen att göra :tummenupp

Så den tempen är fullständigt normal!
Keep on driving

Sjukt skönt att läsa grabbar, oroar mig tillräkligt över uppkörningen, behöver inte fler grejer att vara nervös för!:)

Stort tack för all info, vi syns förhoppningsvis ute på vägarna i morgon!:hojsmilie

Hejsan. Du tycks ha samma hoj som mig och jag kan berätta att enligt "Haynes Repair Manuals" för gsxr-96 så går det bra upp mot 110 grader men sen är det nog bäst att stänga av eller komma upp i lite hastighet för att kyla ner sig. Om du inte visste så har du en kylfläkt vid kylarn om du inte tagit bort eller nått liknande och den går i gång vid 105 grader C och slutar fläkta under 101-100(om jag minns rätt) grader C. Jag fick uppleva detta när jag träna kryp körning en varm sommar dag, hörde att min fläkt börja snurra vid 105 och började fläkta rätt hyggligt tills den kom ner under 100.

Hejsan. Du tycks ha samma hoj som mig och jag kan berätta att enligt "Haynes Repair Manuals" för gsxr-96 så går det bra upp mot 110 grader men sen är det nog bäst att stänga av eller komma upp i lite hastighet för att kyla ner sig. Om du inte visste så har du en kylfläkt vid kylarn om du inte tagit bort eller nått liknande och den går i gång vid 105 grader C och slutar fläkta under 101-100(om jag minns rätt) grader C. Jag fick uppleva detta när jag träna kryp körning en varm sommar dag, hörde att min fläkt börja snurra vid 105 och började fläkta rätt hyggligt tills den kom ner under 100.

Fläkten sitter kvar, tror dock inte att jag har hört den igång än:wiggle
Men det verkar som allt är som det ska enligt alla här inne, jobbar själv med bilar och vid dom gradorna i en bil, då börjar det bli bekymmer ju såååå, klart man blir "nojjig" :smasha
Thnx!

Har en 95a o den har fläkt som går igång nånstans efter 100 grader....

Kolla om din fläkt går igång.. Låt hojen stå på tomgång.. Då stiger iaf min temp o tillslut så går fläkten igång o tempen sjunker.

jag hade en 97:as 600 och jag hade 104 grader på den som mest i stan men fläkten startade aldrig. Vid hårdkörning eller landsvägskörning så låg den alltid runt 70grader.

Hur gick det på uppkörnngen då? :)

Hur gick det på uppkörnngen då? :)

Det fixade sig, fuckade till det lite vid en vejningsplikt, men jag kunde prata mig ur det och så drog han mig i örat, sen sa han bara, tänk en gång extra nästa gång vid en liknande situation, ses ute på vägarna!
Sen fick jag lappen och körde hem och hämtade hojen, sen har jag nästan kört nonstop sen dess!:tummenupp

Det fixade sig, fuckade till det lite vid en vejningsplikt, men jag kunde prata mig ur det och så drog han mig i örat, sen sa han bara, tänk en gång extra nästa gång vid en liknande situation, ses ute på vägarna!
Sen fick jag lappen och körde hem och hämtade hojen, sen har jag nästan kört nonstop sen dess!:tummenupp

Stort krattis!! :tummenupp

Ta det nu lugnt på vägarna och kör inte fortare än att du har marginalerna på din sida. :) :lekafabrorduktig

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph