Gsx-r 750 (1996-1999)

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Jag har letat efter den här tråden utan resultat så jag får väl starta den själv. Om den redan finns och jag missat den får ni gärna länka till den.

Jag köpte en -98 för några veckor sedan eftersom jag vill ha en potent men billig hoj som jag kan lära mig att sladda med utan att gråta blod om (när?) jag kraschar, och den här verkar ge mest bang for the bucks så att säga.

Tanken var att jag skulle modifiera den och sätta på kåpor från en -00. Då jag är bra på att påbörja projekt med dålig på att avsluta dem är detta redan lagt på is och tro det eller ej. Hojen som från början var så satans ful har redan börjat växa på mig och för var gång jag ser den är den lite snyggare.

Så, om intresse finns kan ni väl posta lite bilder på era bågar och gärna komma med tips och trix som kan vara värdefulla för en nybliven gixxer-ägare.

//Linus
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Det fanns uppenbarligen inte behov av en sådan här tråd, men det skiter jag i för nu behöver jag hjälp!

Håller på att gå igenom den nyinköpta hojen inför säsongen och upptäckte att en kabel är klippt och tejpad men jag är osäker på om det är meningen, eller om den andra änden har åkt ur tejpen om ni fattar vad jag menar.

Det är en rosa kabel på vänster sida om sadeln. Den sitter tillsammans med en blå och en svartvid kabel och dessa tillsammans leder till "Gear position sensor (Neutral switch)". Enligt elschemat går den andra änden av den rosa kabeln till ecu.

Är detta nåt försök till hemma-tre-mod eller vad? :va

Lite input skulle uppskattas.

//Linus
 

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
GSX-R 750
Start/batteri problem!

Hoppas de som kan läser denna tråd...

Har ett litet problem. Har ägt min hoj nu i 4 år problemfritt. Men nu har den börjat bli svårt startad, och det har den aldrig varit innan. Jag trodde först bara att den va lite tjurig efter den kalla vintern, men börjar tro att det är nåt annat.
Bytte till ett helt nytt Gel batteri idag och slängde i, och efter en liten provtur lät jag den stå i max 10 min, efter det va den helt död, fick rulla igång den i en backe. Det ska den väl knappast göra me ett helt nytt batteri??
Är det nån kortslutning nånstans som drar ur batteriet så fort, eller kan det vara laddningsregulatorn? :confused:
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Hoppas de som kan läser denna tråd...

Har ett litet problem. Har ägt min hoj nu i 4 år problemfritt. Men nu har den börjat bli svårt startad, och det har den aldrig varit innan. Jag trodde först bara att den va lite tjurig efter den kalla vintern, men börjar tro att det är nåt annat.
Bytte till ett helt nytt Gel batteri idag och slängde i, och efter en liten provtur lät jag den stå i max 10 min, efter det va den helt död, fick rulla igång den i en backe. Det ska den väl knappast göra me ett helt nytt batteri??
Är det nån kortslutning nånstans som drar ur batteriet så fort, eller kan det vara laddningsregulatorn? :confused:


Låter ju som om batteriet inte laddar, testa att mäta upp.

--------------------------------------------------------

Angående kabeln har jag inte en aning vad det är, sitter det växelindikator på?
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Angående kabeln har jag inte en aning vad det är, sitter det växelindikator på?

Om det är min förfrågan du syftar på så verkar det vara en hemmagjord tre-mod.

Hoppas de som kan läser denna tråd...

Har ett litet problem. Har ägt min hoj nu i 4 år problemfritt. Men nu har den börjat bli svårt startad, och det har den aldrig varit innan. Jag trodde först bara att den va lite tjurig efter den kalla vintern, men börjar tro att det är nåt annat.
Bytte till ett helt nytt Gel batteri idag och slängde i, och efter en liten provtur lät jag den stå i max 10 min, efter det va den helt död, fick rulla igång den i en backe. Det ska den väl knappast göra me ett helt nytt batteri??
Är det nån kortslutning nånstans som drar ur batteriet så fort, eller kan det vara laddningsregulatorn? :confused:

Jag är ingen hejare på elektronik, men kan du inte låta kabeln till pluspolen sitta kvar, och "dutta" lite med den andra kabeln på minuspolen. Om tändningen är avslagen och inga lampor lyser osv ska det ju inte hända nånting. Om det slår gnistor mellan kabeln och minuspolen betyder det att något drar tjuvström. Eller har jag fel nu? :)
 
Last edited:

DudSRAD

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
mariehamn
Hoj
GSXR 750 SRAD
Gsxr

Tjena Linus, skickar tre underbara bilder på min andra kvinna, hon e för jä-la underbar.

Tjaba

Dudsrad
 

Bifogat

  • 03082009325.jpg
    03082009325.jpg
    241.6 KB · Visningar: 45
  • 03082009324.jpg
    03082009324.jpg
    235.8 KB · Visningar: 43
  • 03082009327.jpg
    03082009327.jpg
    235.1 KB · Visningar: 49
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top