gsx-r 600 eller r 6

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
Hjälp mig nu jag står i valet mellan två hojar och det står mellan en
GSX-R 600 00:a ellr en R6:a 99:a
båda kostar 500 - 600kr/mån för mig att försäkra.
Och är enligt mig så gott som lika snygga.
Men vad jag inte vet är vilken som är billigast att underhålla.
Har inta yamaha ganska mycket längre intervaller på ventiljustering mm?
Är det likvärdiga service/reservdels kostnader på dom?

Skiv gärna lite + och - nu så jag kan bästämma mig :tummenupp

Köp den som hjärtat slår för. Bra hojar bägge två!

EDIT: Iom att garantin har gått ut sköter du oljebyte och annat simpelt själv. Ventiljustering kan säkert nån polare hjälpa dig med, om inte så är det inte så kritiskt när hojen har gått ett par tusen mil. Får du det gjort en gång ändras det inte mycket.

Hjärtat bankar ungäfär lika för bägge så jag ville bara hör nåt negativt eller nåt känt fel på någon av dessa så jag kan bestämma mig. Snart vinter = bättre pris på sommarleksaker

Skaffa R6an då! Kan inte slå fel och den är en marginellt bättre banhoj. Dessutom finns det en uppsjö med reservdelar om nåt skulle rasa.

Hehe, det är inte ofta man får lov att utöva sådant starkt inflytande på någon. Hoppas det blir bra annars är jag alena ansvarig ;)

:D det ligger ju nåt i det du säger om reservdelar. Hoppa på hojen en solig dag och dra iväg en tiomila sväng. Hur många R6 or möter du och hur många gsxr 600 möter du??? Och sen är det ju bara kolla på vilken sida som helst som har styling. Så på deras första sida så finns det saker till r1, r6, fazer och xjr. Jag säger inte att det inte finns till gsxr:en men man ser ju vilka det satsas på

Du skriver inte vilken hoj du valde, men jag hoppas du tog R6:an

jag e relativt nöjd med min, förrutom att jag tappa lite respekt för hojen, vilket slutade i ett dike... men jag har hört att R6:an e ganska vanlig att göra den tabben på...

wonderwizard skrev:
Du skriver inte vilken hoj du valde, men jag hoppas du tog R6:an

jag e relativt nöjd med min, förrutom att jag tappa lite respekt för hojen, vilket slutade i ett dike... men jag har hört att R6:an e ganska vanlig att göra den tabben på...

Jag har hört att det är lätt att tappa respekten för det mesta :tummenupp

zilver skrev:
Jag har hört att det är lätt att tappa respekten för det mesta :tummenupp

njae... jag tror att R6:an e så lättkörd & smidig, att man snabbt känner sig alldeles för bekväm... Rettan är inte alls likadan.

Jag har klarat av att inte klota min R6a ännu men som du säger känns 1000-kubikare lite otäckare så man håller igen en aning...

gixxern är lite klumpigare och inte riktigt lika snygg... har själv haft en gixxer 600 00a corona... hur nöjd som helst... Yamahas servicceintervaller är ju klar bättre! Bättre drag i R6an!

Det enda med R6an och R1an är ju deras klonkiga växellådor... Där är suzuki bäst!

Grattis till R6 valet iallafall!

Bättre kvalité på Suggan !

Om man kollar på R6:an så blårycker den och e slut i motorn efter 3000 Mil.
Vet flera som det har varit så för, kan inte var en slump.

Och all erfarenhet jag har av Yamaha är kass kvalite.

Dock kan jag ju hålla med om att gixxern inte är lika snygg om det är 00:an du kollar på.

Satsa på en 01:a och uppåt då har du en fin hoj med insprutning m.m

Skriver inte detta för jag har en gixxer...utan säger som jag tycker.
Har haft lite olika hojar och provkört polares hojar så man får ju lite uppfattning om grejerna.

Last edited:
Grejen är den att jag känner inte en ända person som har en nyare 600 så för min del är det lite svårt att prova. Och att åka ut på blocket annonser och test pilota är helt uteslutet då jag själv hade blivit ganska pist off om nån gjorde så mot mig. Men men detta tåls väl att fundera lite på.

zilver skrev:
Grejen är den att jag känner inte en ända person som har en nyare 600 så för min del är det lite svårt att prova. Och att åka ut på blocket annonser och test pilota är helt uteslutet då jag själv hade blivit ganska pist off om nån gjorde så mot mig. Men men detta tåls väl att fundera lite på.

Sluta oroa dig och köp den där R6an nu. Blir bra ska du se...

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025