Gsx-r 1100

Nick

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Dr 350
Funderar på att köpa en... (en -91:a)

Ni som har/haft en... hur är den att köra ?
Går det att wheela med den eller e den för tung? :confused:

Är den :tummenupp
eller :zpy

Köp! En klassiker där andrahandsvärdet bara stiger med åren. På ettan går den iaf upp på slangen med enbart gas, tvåan måste hjälpas upp med kopplingen - om du nu inte monterar på ett 1401 big-block , portar toppen och monterar riktiga förgasare, då slangen den med trotteln på 3'an.

Last edited:
andersbrink skrev:
Köp! En klassiker där andrahandsvärdet bara stiger med åren. På ettan går den iaf upp på slangen med enbart gas, tvåan måste hjälpas upp med kopplingen - om du nu inte monterar på ett 1401 big-block , portar toppen och monterar riktiga förgasare, då slangen den med trotteln på 3'an.
och ett plus är att den är såååååå snygg :eek:

Nick skrev:

Jamen klart du ska köpa en sån!
Lagom tung och stabil.
Jag är supernöjd med min :tummenupp
Osså slipper du det där vattnet som det är i dom nyare :D

Come, join the dark side of the force!

Bra försäkring, tung att hantera (inte sådär lättstyrd som nya fjolliga cyklar typ R-1 osv ;)), kul att ha. Lätt att skruva själv med och stryktålig som en pansarvagn.

Själv skulle jag köpa antingen en 89a ( kort och fin hjulbas) eller en 90a (fullt justerbar bakstötdämpare, usd-gaffeln kom väl då va?) . Dessutom har de kvar den karaktäristiska fronten. Cyklarna går fint på vägen, motorerna är väldigt stryktåliga och fina i karaktären, bromsarna får stopp på ekipaget på rimlig sträcka och kåpan skyddar föraren utmärkt. Köp en 89-92 och bli en nöjd gixxer-ägare!

Hur kommer det sig att så många förespråkar de oljekylda gixxrarna? Förklara gärna för en icke insatt vad som gör dem bättre än de vattenkylda??? :confused:

Mest storleken, de med vatten i är längre och tyngre. Mycjet bra cyklar de med, men åker man oljekylt så blir man hatisk mot sånna med vatten :p :p

Nick skrev:

Tja!
Körde en 91 en sommar. Den gick fint, wheelande funkade bättre med en passagerare. Men draget är det inget fel på. En Kanonhoj! Skickar med en bild på min gamla pärla!

Fast den är ju inte lika cool som Katanan... :skrämd

Lycka till!

KatanaMannen

Bifogat

• gsx1100r.jpg
    gsx1100r.jpg
    39.7 KB · Visningar: 247
Som en liten kul grej i sammanhanget kan jag berätta att jag en gång fick förmånen att provköra en 1100R 93:a. Det var 1994 och jag hade aldrig kört nåt värre än min egen dåvarande GSX 550 ES.

Lite nervös hoppade jag på 1100:an och förundrades över vilken fart den sköt iväg med redan på grundgas. Väl ute på vägen gasade jag lite..........och höll banne mig på att göra i brallorna! Wooooaaaaa vilken känsla! Tilläggas bör att jag aldrig vågade mig upp över 7000 varv..... :rodnar

Var nog lyrisk i en vecka efter den omtumlande upplevelsen, och resten av sommaren ägnades åt att fundera över hur man skulle få tag i pengar för att skaffa sig en modernare hoj än häcken man hade.

:tummenupp
Nick skrev:

har haft en vatten och en olje lika nöjd med båda :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Brutus skrev:
Hur kommer det sig att så många förespråkar de oljekylda gixxrarna? Förklara gärna för en icke insatt vad som gör dem bättre än de vattenkylda??? :confused:

Dom luft/oljekylda spikar så härligt vid rödljusen varma sommardagar :Bugar :Bugar

Som sagt: en klassiker av rang. Hittar du ett fint ex (vilket dessvärre inte är så lätt) så är det en massa hoj för pengarna. Visst är de lok i jämförelse med moderna hojar, speciellt efter 93 när de fick riktig kylning, men det är en del av charmen.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Mest storleken, de med vatten i är längre och tyngre. Mycjet bra cyklar de med, men åker man oljekylt så blir man hatisk mot sånna med vatten :p :p

Vad väger en oljekyld i verklig vikt(fulltankad osv)?
Vill bara ha något att jämföra med min rw väger 230kg i verkligheten.

Ska man tro www.suzukicycles.org så väger min 91:a 226kg. Står dock inte om det är med bränsle eller ej. Alltså plus minus 18 liter (tror jag)

/Drex

Edit: såg nu att 92:an (oxå oljekyld) väger 226kg torr enligt siten)
Edit2: Lägger med en bild på min med :Bugar

Bifogat

• gsxr.JPG
    gsxr.JPG
    130.1 KB · Visningar: 73
Last edited:
Nick skrev:

Som sagt en äkta sporthojsklassiker! :tummenupp Det var de här gamla sköna modellerna som definierade den moderna sporthojen ju! Har inte haft min särskilt länge, men här är ändå några reflektioner: Ligger stabilt och fint som fasen på vägen men de extra kilorna man har att bära på märks såklart när man kommer lite för fort i en kurva.... men det tar man lätt igen på rakan.

Motorn har en ganska jämn effektkurva och med ett vridmoment som knappt finns på nya sporthojar. Ligger du i 100-120 och vill acca så är det knappt lönt att växla ner, det är bara att vrida på rullen så pressas man bakåt! Men som sagt, med rätt förare så ger du även de flesta moderna hojar en match på krokiga vägar.

Har inte gjort några seriösa försök att åka på bakhjulet än så har inte erfarenheter av det, den verkar inte vara så villig att resa sig om man inte provocerar den. Har däremot rest cykeln på framhjulet en bra bit, när jag för första gången skulle testa promsarna på allvar..... kan säga att det var hyffsat nära ett akut kalsongbyte!

Är fantastiskt nöjd med min, inte minst pga den låga försäkringen (bet 3.900 för min, halv/helår, är 21 år, 0 skadefria år, tack TH!). Min personliga uppfattning är att du i första hand ska kolla hur skicket och utseendet på varje individuell hoj är, inte så mycket på hur många mil mätarställningen visar, grundkonstruktionen i cykeln är ju tydligen gjord för att överleva oss alla....

På min är det dessutom utbytt till 4-1 helsystem i titanium, något jag inte skulle vilja byta tillbaka från kan jag säga, så det är ju ett STORT plus om det sitter nåt sånt kul på redan vid köpet. Gör ju inte heller nåt om det går att banta bort några av de ca 226 kilorna som den väger torr på det här viset.

Och kom ihåg att det är mycket högt andrahandsvärde på dessa hojar, så bli inte förvånad om många från typ -91 kostar runt 30 lakan eller mer. Men det är alltså stor chans att du får tillbaka nästan lika mycket, eller kanske mer (?), när du själv säljer.

Lycka till i letandet och grattis till ett bra val!

Ps. Det går i 22 liter i tanken

Last edited:
=Drex= skrev:
Schysst trådlyft :D

Nå, blev det någon oljekyld?????

Hehe, kul att se att min gamla tråd har vaknat till liv igen efter ett års vila :D

Japp det blev en oljekyld, köpte en GSX-R 750 -87:a i höstas. Dock så har jag mina planer på att göra mig av med hojen då jag inte hinner ge skönheten den tid hon förtjänar. :(

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...