GSX-R 1100-tråden

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
bgix skrev:
Min 1100:a '92 behöver:

- framgaffel

- bakstötdämpare

- bromsskivor

- växellådsdelar: shiftdrum (vad det nu heter på svenska) + drev till 1:an o 2:an


Nån som har något passande?

Trimdelar för gatbruk är också av intresse.


Elaka tungor kring mig säger att det inte är nån idé att lägga arbete och pengar på "en sån hoj". Påverkad av detta gick jag på mcmässan och letade efter nån möjlig efterträdare - och hittade ingenting!
Bara plasthojar med vattenslangar hit och dit och stora fula plåtburkar under sadlarna, fy f*n!

Så nu ska den gamle få lite nytt som den så länge behövt.

Drev till ettan o tvåan? Vilket problem har du med lådan? Är det tvåans växel som typ "kuggar" över? Då är det tvåan o femmans drev på utgående axel du ska ha, eller undercutta dom du har för lite drygt femhundringen på Motospeed eller liknande firma, om dom inte är kronslut. Justdetja, växelgaffeln kan det vara värt o byta, sen kolla hur sliten trumman är...den kostar drygt 4000:- om jag inte minns fel...

...och det är defintivt värt att kosta på dessa hojjar! :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag har haft lite problem med att mitt batteri kokar bort sitt vatten, nog pga för hög laddström. Jag mätte för ett tag sedan till 14,6-14,7 volt och det är väl lite i överkant. Går detta att justera på en -86:a eller är regulatorn helt inbyggd i generatorn så man inte kan göra någonting? Har inte sett något som ens liknar en regulator när jag skruvat på den... Vad göra? Är det ny generator som gäller?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
lahi skrev:
Jag har haft lite problem med att mitt batteri kokar bort sitt vatten, nog pga för hög laddström. Jag mätte för ett tag sedan till 14,6-14,7 volt och det är väl lite i överkant. Går detta att justera på en -86:a eller är regulatorn helt inbyggd i generatorn så man inte kan göra någonting? Har inte sett något som ens liknar en regulator när jag skruvat på den... Vad göra? Är det ny generator som gäller?

Du kan ju koppla in en elektromekanisk regulator från en gammal jänkare om du inte vill byta generatorn. Annars så tror jag att jag har en generator liggandes till 1052-motor.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
lahi skrev:
Jag har haft lite problem med att mitt batteri kokar bort sitt vatten, nog pga för hög laddström. Jag mätte för ett tag sedan till 14,6-14,7 volt och det är väl lite i överkant. Går detta att justera på en -86:a eller är regulatorn helt inbyggd i generatorn så man inte kan göra någonting? Har inte sett något som ens liknar en regulator när jag skruvat på den... Vad göra? Är det ny generator som gäller?

Samma problem här då! Har provat 3 olika generatorer till 1127 motorn, och dom har laddat mellan 14,7 och 14,9 volt...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
Du kan ju koppla in en elektromekanisk regulator från en gammal jänkare om du inte vill byta generatorn. Annars så tror jag att jag har en generator liggandes till 1052-motor.
Det skulle man ju kunna göra, men var hittar man en sådan tingest? Har du någon aning om vad en sådan kan kosta?

Wibbe skrev:
Samma problem här då! Har provat 3 olika generatorer till 1127 motorn, och dom har laddat mellan 14,7 och 14,9 volt...
Jaså? Kokar ditt batteri också? Hur gör du då? Fyller på vatten, laddar och ser glad ut en gång i veckan eller? Så gör jag, men jag börjar tröttna på det nu...
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
lahi skrev:
Det skulle man ju kunna göra, men var hittar man en sådan tingest? Har du någon aning om vad en sådan kan kosta?


Jaså? Kokar ditt batteri också? Hur gör du då? Fyller på vatten, laddar och ser glad ut en gång i veckan eller? Så gör jag, men jag börjar tröttna på det nu...

Vatten får jag fylla på, men i övrigt så är det bara o tuta o köra.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Dom flesta (alla) gamla GSXRár verkar ladda 14,3-14,9volt.
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Tänkte lyfta ur motorn med domkraft, håller oljetråget för vikten och var finns tyngdpunkten? Någonstanns i bakre kant där cylindrarna möter blocket eller? Lyfter ur 1052cc motorn ur en 750ram så det finns inget ramben att skruva bort.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Wibbe skrev:
Vatten får jag fylla på, men i övrigt så är det bara o tuta o köra.

gixxer_1255 skrev:
Dom flesta (alla) gamla GSXRár verkar ladda 14,3-14,9volt.
Jahaja, där ser man. Då är kanske inte min generator kass ändå... Funderar lite på att inhandla ett gelbatteri eller något liknande kapslat batteri istället. Inget som kan koka bort eftersom där inte är någon ventilation :)

Henkka skrev:
Tänkte lyfta ur motorn med domkraft, håller oljetråget för vikten och var finns tyngdpunkten? Någonstanns i bakre kant där cylindrarna möter blocket eller? Lyfter ur 1052cc motorn ur en 750ram så det finns inget ramben att skruva bort.
Jag lyfter ju ut min motor några gånger per år (pga växellådshaveri :huvet ) och jag lyfter alltid med domkraft på tråget, så det håller. Var tyngdpunkten ligger är jag lite mer osäker på eftersom jag inte har motorn framför mig just nu, men jag har för mig att det brukar hamna ungefär 5 cm framför oljepluggen (och mitt på i sidled så klart...)
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
lahi skrev:
Jag lyfter ju ut min motor några gånger per år (pga växellådshaveri :huvet ) och jag lyfter alltid med domkraft på tråget, så det håller. Var tyngdpunkten ligger är jag lite mer osäker på eftersom jag inte har motorn framför mig just nu, men jag har för mig att det brukar hamna ungefär 5 cm framför oljepluggen (och mitt på i sidled så klart...)

Bra att veta. Tidigare stånkor och twinnar har jag kunnat lyfta ut med spännbansd som hjälp, men denna motor verkar vara bra tung plus att den sitter som inkilad i ramen. Angående tyngdpunkten så kan det stämma bra, var även en platt fin yta just där.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
GSX-R750 ja det är ju nästan samma

Här en länk till min sida om den 88:a 750 som jag fixar med.

http://suzuki.medial.com/gsxr

Kan väl ge någon inspiration även för den som har en 1100.
Sidorna handlar väl mest om att fixa fram snygga nydelar som höjer
helhetsintrycket (har mest hållit på med det kosmetiska hittills) men visar även exempel på en del avgas-systems-hamstrande.
 
Last edited:

GixxerMike

Gixxerpilot. V-Man-Racing.
Gick med
13 Feb 2005
Ort
kalmar Sweden
Hoj
suzuki Gsxr1100 -87 Såld + en DM-02
gunnar_gt750 skrev:
Här en länk till min sida om den 88:a 750 som jag fixar med.

http://suzuki.medial.com/gsxr

Kan väl ge någon inspiration även för den som har en 1100.
Sidorna handlar väl mest om att fixa fram snygga nydelar som höjer
helhetsintrycket (har mest hållit på med det kosmetiska hittills) men visar även exempel på en del avgas-systems-hamstrande.

Tjena!
Jag såg att du hade köpt bromsok till 1100 det skilljer lite mellan hålen på 750 & 1100 pga olika storlek på bromsskivor annars är dom lika.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Högre kåpglas DubbleBubble

Är det någon som vet var man kan hitta högre kåpglas till GSXR1100? Jag planerar en riktig långkörning och med tankväska hamnar man ju en bit över kåpglaset. Istället för att byta till en tråkig touringhoj kanske man kan byta till ett högre eller ett DubbleBubbleglas.

Någon som hat testat? Bilder? Inköpsställen?
 

_G_

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Ljungbyhed
Hoj
TL1000R
Premiärtur

Jaha då va sesången igång...
Flyttade hojen till nytt garage i lördags, så det blev en tur på 2 km...
:banana
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
_G_ skrev:
Jaha då va sesången igång...
Flyttade hojen till nytt garage i lördags, så det blev en tur på 2 km...
:banana

Här är det -5 och massor med snö.. :död
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
_G_ skrev:
Jaha då va sesången igång...
Flyttade hojen till nytt garage i lördags, så det blev en tur på 2 km...
:banana
Jaså, har du redan varit ute och kört? Runt byn eller? Min hoj är inte ihop än, men snart så! Egentligen bara lack kvar. Resten är ihop så kom förbi mitt garage sen någon gång så kan jag iaf rulla ut min hoj och bööörna lite :hihi Ska bara skruva på fuggarna, plenumet och intercoolern, sen jävlar ska grannarna väckas!
 

hååkan1

#99# south coast racing
Gick med
8 Jun 2005
Ort
sjöbo
Hoj
2 Gammel Gixxer
kåpglas

JT skrev:
Är det någon som vet var man kan hitta högre kåpglas till GSXR1100? Jag planerar en riktig långkörning och med tankväska hamnar man ju en bit över kåpglaset. Istället för att byta till en tråkig touringhoj kanske man kan byta till ett högre eller ett DubbleBubbleglas.

Någon som hat testat? Bilder? Inköpsställen?
Köpte ett högre glas från touring butiken 900 kr funkar bra i lägre hastigheter (under 150 ) i högre blir det en jävla turbulens jag är 182 cm är du mindre kanske det funkar bättre! ska du toura i sverige så funkar det, double bubbel finns nog inte till äldre gixxers,jag har varje fall inte hittat nåt. Håkan
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
gsx-r-89 skrev:
Köpte ett högre glas från touring butiken 900 kr funkar bra i lägre hastigheter (under 150 ) i högre blir det en jävla turbulens jag är 182 cm är du mindre kanske det funkar bättre! ska du toura i sverige så funkar det, double bubbel finns nog inte till äldre gixxers,jag har varje fall inte hittat nåt. Håkan

Då är vi lika långa! Jag funderar faktiskt på att köpa Touringbutikens höga glas. Var det mycket mer turbulens i höga farter? Är det bättre med orginalglaset vid Europa touring med tankväska?
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Howdy.. Jag vill sänka fotpinnarna/reglage på min 89a med ca 30-40mm, men hittar inget "färdigt" att köpa..
Någon som har gjort liknande och/eller kanske kan tillverka ny "platta" eller adapter av något slag??
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
wannagofast skrev:
Howdy.. Jag vill sänka fotpinnarna/reglage på min 89a med ca 30-40mm, men hittar inget "färdigt" att köpa..
Någon som har gjort liknande och/eller kanske kan tillverka ny "platta" eller adapter av något slag??

Jag har hört att man kan "byta sida hö/vä, och sätta dom upp och ner" och på så sätt sänka pinnarna. (Vet dock ej hur mycket det blir) Skall du dragrace:a med knarren, eller sitter du obekvämt ?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top