GSX-R 1100-tråden

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Den vattenkylda är ju på 1074cc std.
De har iaf funnits kolvsatser, en på 1146cc och en på 1195cc
1146cc är absolut sista borret innan de krävs foderbyte som till 1195cc satsen å då blir de riktigt dyrt, om de finns att få tag på.

Det som är enklare och ger skapligt med effekt, är en förgasarsats Keihin FCR-39 eller 41mm.
Ett bra 4-2-1 el.4-1 avgassystem.
Dessa saker behöver du bara montera på och justera in å sedan tuta å köra.

Att borra å porta kostar och man måste ta isär motorn... du måste fundera på om det är värt att lägga ner pengarna på de hela, eller kanske köpa en busa eller gixxer-1000

GSX-RW1100 är en tung klump jmf. med många nyare, så de e ju vad du tänkt att använda hojen till som avgör hur du går vidare :)

Själv har jag vampire 4-2-1 system och Mikuni RS40 med trattar och den ger ett sju jefla gassvar när man vrider på gasen :)

Hoho!

Slänger ur mig en liten övrig fråga:
Är det någon som har borrat upp sin hoj? Till vad, och vad nyttjas förutom andra kolvar?

Anledningen till frågan är att jag besökte en verkstad där det var en person som sade att man bör börja med att borra upp för att få lite mer kraft i "botten" ca: 8 hk.
Man behövde bara bestycka om orginalgasarna, å byta kolvar. Naturligtvis förutsätts det att det ska vara Ett bra 4-1, och luftfilter. Sedan kan man börja med att porta, nya kammar osv...
Man jag tycker det verkar vettigt att börja med?
Bra7 Anus?

Vad har ni på era vattenkylda?? Tips?


mvh: mickeer
 

mickeer

Member of: Shocklogs!
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Ö-vik
Hoj
ZZR1400 -10 DRZ-400, DR-350
Den vattenkylda är ju på 1074cc std.
De har iaf funnits kolvsatser, en på 1146cc och en på 1195cc
1146cc är absolut sista borret innan de krävs foderbyte som till 1195cc satsen å då blir de riktigt dyrt, om de finns att få tag på.

Det som är enklare och ger skapligt med effekt, är en förgasarsats Keihin FCR-39 eller 41mm.
Ett bra 4-2-1 el.4-1 avgassystem.
Dessa saker behöver du bara montera på och justera in å sedan tuta å köra.

Att borra å porta kostar och man måste ta isär motorn... du måste fundera på om det är värt att lägga ner pengarna på de hela, eller kanske köpa en busa eller gixxer-1000

GSX-RW1100 är en tung klump jmf. med många nyare, så de e ju vad du tänkt att använda hojen till som avgör hur du går vidare :)

Själv har jag vampire 4-2-1 system och Mikuni RS40 med trattar och den ger ett sju jefla gassvar när man vrider på gasen :)

Tjo!

TACK FÖR SVARET!
:banana
Jo, men jag har ett yoshi helsystem. Ombestyckade gasare, osv.
Han som jag talade med hävdade just att med en borrning, så behöver jag inte byta gasarna utan bara ombestycka dessa. Det skulle ge ca: 8-10 kusar på slangen. Eller som han utryckte det:" du tjänar in en växel. Som den accar i dag på 2:an, går den sedan på 3:an. Man måste börja med grunden för att sedan övergå till andra fuggar,kammar,portning osv."
Idag anväder jag den som en "leksak", men jag kör även på lite längre turer(Semester odyl). Känns inte som att jag behöver en turbo ( om än att det vore trevligt), utan jag vill ha ett rejält bottendrag, och bågen ska vara stabil och pålitlig.
Att byta hoj är inte aktuellt... tusan, denna är ju min "ögonsten"! :Bugar

Nån gång blir det nog en busa.. typ om 10 år..:gnissla

Men att byta till Keihin FCR-39 ger alltså ett bra svar??
Bör man kolla E-bay då kanske? :va
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Det han beskriver om borrning stämmer nära in på att byta till FCR..
Du får ett gassvar som du inte trodde var möjligt :)
Men orginal CV40 har du en så kallad gummisnodds-effekt, att de är en fördröjning på gasrespons som du inte har på rätt inställda FCR förgasare.
Skillnaden är att du kan INTE ha lågt motorvarv, hög växel å öppna fullt, då dör maskinen. Men om du lär känna hur de fungerar så har du välldans kul maskin utan att du behöver böka allt för mycke i motorn.

Men som du beskriver hur du vill använda bottendrag, kanske då borra är bättre å du behåller orginal CV40 som du har. För de har ju bättre egenskaper om du då vill köra på högväxel, låg hastighet å vill bara kunna vrida på.
Men då har du som sagt 1146cc med bara att borra och hona cylindrar.
Och 1195cc med ett jäkla bök att byta 4st. foder, borra och hona.
Du kan kolla med moto-speed, de har foder till denna vattenkylda modell på REA nu. Å de kanske har kolvsats med.

Sedan är en portning aldrig fel heller :)
Men kammar tror jag blir ett overkill om den ska vara körbar... dom e inte billiga.

Så om jag bara gissar det du är ute efter, så är det 1146cc och en portning och ställa in förgasarna i rullande bänk som du får mest "knuff for the buck" och bäst körbarhet :)

Tjo!

TACK FÖR SVARET!
:banana
Jo, men jag har ett yoshi helsystem. Ombestyckade gasare, osv.
Han som jag talade med hävdade just att med en borrning, så behöver jag inte byta gasarna utan bara ombestycka dessa. Det skulle ge ca: 8-10 kusar på slangen. Eller som han utryckte det:" du tjänar in en växel. Som den accar i dag på 2:an, går den sedan på 3:an. Man måste börja med grunden för att sedan övergå till andra fuggar,kammar,portning osv."
Idag anväder jag den som en "leksak", men jag kör även på lite längre turer(Semester odyl). Känns inte som att jag behöver en turbo ( om än att det vore trevligt), utan jag vill ha ett rejält bottendrag, och bågen ska vara stabil och pålitlig.
Att byta hoj är inte aktuellt... tusan, denna är ju min "ögonsten"! :Bugar

Nån gång blir det nog en busa.. typ om 10 år..:gnissla

Men att byta till Keihin FCR-39 ger alltså ett bra svar??
Bör man kolla E-bay då kanske? :va
 

mickeer

Member of: Shocklogs!
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Ö-vik
Hoj
ZZR1400 -10 DRZ-400, DR-350
Det han beskriver om borrning stämmer nära in på att byta till FCR..
Du får ett gassvar som du inte trodde var möjligt :)
Men orginal CV40 har du en så kallad gummisnodds-effekt, att de är en fördröjning på gasrespons som du inte har på rätt inställda FCR förgasare.
Skillnaden är att du kan INTE ha lågt motorvarv, hög växel å öppna fullt, då dör maskinen. Men om du lär känna hur de fungerar så har du välldans kul maskin utan att du behöver böka allt för mycke i motorn.

Men som du beskriver hur du vill använda bottendrag, kanske då borra är bättre å du behåller orginal CV40 som du har. För de har ju bättre egenskaper om du då vill köra på högväxel, låg hastighet å vill bara kunna vrida på.
Men då har du som sagt 1146cc med bara att borra och hona cylindrar.
Och 1195cc med ett jäkla bök att byta 4st. foder, borra och hona.
Du kan kolla med moto-speed, de har foder till denna vattenkylda modell på REA nu. Å de kanske har kolvsats med.

Sedan är en portning aldrig fel heller :)
Men kammar tror jag blir ett overkill om den ska vara körbar... dom e inte billiga.

Så om jag bara gissar det du är ute efter, så är det 1146cc och en portning och ställa in förgasarna i rullande bänk som du får mest "knuff for the buck" och bäst körbarhet :)


Men, perfekt!
Tack så mycket för svaret.:tummenupp:Bugar
Du har tagit bort en hel del huvudbry..:confused:
Men, jag har bestämt mig, det blir borrning, och portning, precis som du säger.:banana
Tack!

/mickeer
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Du bor ju lite norröver, så ett tips e att du lyssnar med Erik Marklund , MCXpress i Pite. Har har gjort i ordning några GSX1100RW å kan både borra å porta :)

Men, perfekt!
Tack så mycket för svaret.:tummenupp:Bugar
Du har tagit bort en hel del huvudbry..:confused:
Men, jag har bestämt mig, det blir borrning, och portning, precis som du säger.:banana
Tack!

/mickeer
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
I garaget står en stackars 1100R -92 och gråter, det är totalt avstannat projekt och jag kommer aldrig bli färdig så någon kanske är intresserad.

Bakramen är avsågad och ligger på sidan.
Motorn sitter inte i chassiet, typ 7000 mil
inga kåpor finns kvar
V&H system
Fighterkrona från ABM
Ok däck tror jag
Det som är lite unikt är att det sitter specialbyggda stötdämpare på...
Öhlins TTX36 bak och Öhlins cartridge kit fram med komp i ena benet och retur i andra, styrdämpare finns där också

PMa mig
 

mickeer

Member of: Shocklogs!
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Ö-vik
Hoj
ZZR1400 -10 DRZ-400, DR-350
:tummenupp Har skickat mail, men han har semester och är åter den 1/8...
:yoparty
tack!

Tänkte bara säga att jag fått svar av MC-xpress.
Dom har inte tid med Cyklar under vinterhalvåret, då det är skotrar som gäller, och dom har inget till Gsxr1100 att erbjuda..:näsblod

Föressten, nån som vet av någon bra/vettig som kan borra bra??
:rolleyes:
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Nån här som vet var fallgroparna ligger på en -95a, nåt speciellt man ska se upp med?
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
gaffel till 1100r -92

Tja,

Någon som vet om gafflar från andra hojar passar 1100R -92 om man samtidigt vill behålla orginal hjul och bromsar.

GSXR750 K1,K2,K3 borde vara samma diameter på övre och under krona men hur är det med bomsfäste?

Tacksam om någon som kan svarar.
 

Sned

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2011
Ort
Strängnäs
Hoj
Suzuki GSXR 750 2009
Hur stryptes 91:eek:rna?

Hej,

Idag blev det tillökning, en GSX-R1100 från -91 flyttade in i garaget. 4100 mil och orörd (original avgas etc). Kanonskick men det är en sak som stör mig...
I registreringsbeviset står det: "Ursprunglig effekt 102 KW (139 HK) sänkt genom ändrade förgasare".
Kan någon redogöra för vad som behöver åtgärdas för att avlägsna eventuell strypning samt finns det något annat jag bör kolla i samband med detta?

Mvh Sned
 

F.A

Medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki 1100r-91 .BMW F800R
Hej,

Idag blev det tillökning, en GSX-R1100 från -91 flyttade in i garaget. 4100 mil och orörd (original avgas etc). Kanonskick men det är en sak som stör mig...
I registreringsbeviset står det: "Ursprunglig effekt 102 KW (139 HK) sänkt genom ändrade förgasare".
Kan någon redogöra för vad som behöver åtgärdas för att avlägsna eventuell strypning samt finns det något annat jag bör kolla i samband med detta?

Mvh Sned
Lika som min 91'a,strypningen sitter i avgassystemet,enkelt att dremla bort dessa svetskragar som sitter närmast toppen i utblåset.
Finns inga strypningar i förgasaren vad jag vet,
Men de skriver det i papprena...
 

Sned

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2011
Ort
Strängnäs
Hoj
Suzuki GSXR 750 2009
Lika som min 91'a,strypningen sitter i avgassystemet,enkelt att dremla bort dessa svetskragar som sitter närmast toppen i utblåset.
Finns inga strypningar i förgasaren vad jag vet,
Men de skriver det i papprena...

Ok! Smart av dem att lura iväg en på ett stickspår...
Då har man något att göra i helgen, perfekt!
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Lika som min 91'a,strypningen sitter i avgassystemet,enkelt att dremla bort dessa svetskragar som sitter närmast toppen i utblåset.
Finns inga strypningar i förgasaren vad jag vet,
Men de skriver det i papprena...

På 89-90 satt strypningen både i avgassystemet och förgasarna.
Om det ändrades till 91 vet jag inte men byt till en RS brygga och ett 4-1 så har du ökat effekten med 50% :D
Billigare trimm hittar du inte.
 

F.A

Medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki 1100r-91 .BMW F800R
Ok! Smart av dem att lura iväg en på ett stickspår...
Då har man något att göra i helgen, perfekt!

Kör iof med rs36... Men jag har min 40mm orginal
Brygga isärplockad för kontroll och rengöring,la inte märke
till ngn strypning..skulle isf vara ngt som gör att
troteln inte går hela vägen upp isf??ngn som vet var det finns
bra sortiment med oringar( i soppatåligt gummi)i stockholms omr?
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Kör iof med rs36... Men jag har min 40mm orginal
Brygga isärplockad för kontroll och rengöring,la inte märke
till ngn strypning..skulle isf vara ngt som gör att
troteln inte går hela vägen upp isf??ngn som vet var det finns
bra sortiment med oringar( i soppatåligt gummi)i stockholms omr?

Man ser inte strypningen om man inte vet att den finns.
Det är andra trottlar, emulsionsrör, nålar och munstycken tror jag det var. Minnet sviker lite efter 20 år :D
 

Sned

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2011
Ort
Strängnäs
Hoj
Suzuki GSXR 750 2009
På 89-90 satt strypningen både i avgassystemet och förgasarna.
Om det ändrades till 91 vet jag inte men byt till en RS brygga och ett 4-1 så har du ökat effekten med 50% :D
Billigare trimm hittar du inte.

Jo det är väl så, att ska man vara seriös i sökandet efter mer effekt borde man se över både avgas- och insugssidan.
Beställde i.a.f. utdrag över tidigare ägare och ringde upp förr förra ägaren. Han hade ett V&H 4-1 liggande! Det hade suttit på när han köpte hojen men han tyckte den lät för mycket så han hade plockat bort det och satt dit ett originalsystem. Ev är förgasarna justerade efter 4-1 systemet så jag hoppas den kommer gå bra. Han skulle skicka det med Bussgods så nu är det bara att vänta.
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Hej,

Idag blev det tillökning, en GSX-R1100 från -91 flyttade in i garaget. 4100 mil och orörd (original avgas etc). Kanonskick men det är en sak som stör mig...
I registreringsbeviset står det: "Ursprunglig effekt 102 KW (139 HK) sänkt genom ändrade förgasare".
Kan någon redogöra för vad som behöver åtgärdas för att avlägsna eventuell strypning samt finns det något annat jag bör kolla i samband med detta?

Mvh Sned


Lite off topic, men jag tycker svingen ser lite kort ut för att vara en 91:a ? Kan det vara en 89:a eller 750 sving ?
Gratulerar fö. till förvärvet, den ser fin ut....
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top