GSX-R 1100-tråden

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
PerWe skrev:
Detta måste ju vara den ultimata tråden för min lilla fråga.

Jag är i tagen att byta gaffeln på min 1100R -87, & de nyare gaffelbenen
kommer ifrån en 1100R -93.

Jag söker ett clipon styre till detta, men jag har inte fått hem de nya benen ännu så jag vet inte vilken diameter det är på gaffelbenen .

Är det ngn som vet vilken diameter det är på benen så att jag kan söka efter
clipon styre med rätt Ø.

52mm.

Cliponet från en 91-92 har rätt diameter, men fästöronen för bultarna sitter på olika ställen.
 
Last edited:

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
gixxer_1255 skrev:
52mm.

Cliponet från en 91-92 har rätt diameter, men fästöronen för bultarna sitter på olika ställen.


OK !
52 it is

Några frågor...
Är det fästöronen som gör att styretändarna inte skall vrida sig du talar om ?
Kan jag göra nya hål/gängor i kronan utan att sabba/försvaga den ?

Måste man använda fästöronen? Jag har sett eftermarknads styren som bara
klämmer om benet.
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Så här ser 93an ut.
 

Bifogat

  • IM000055.JPG
    IM000055.JPG
    124.8 KB · Visningar: 178

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
PerWe skrev:
OK !
52 it is

Några frågor...
Är det fästöronen som gör att styretändarna inte skall vrida sig du talar om ?
Kan jag göra nya hål/gängor i kronan utan att sabba/försvaga den ?

Måste man använda fästöronen? Jag har sett eftermarknads styren som bara
klämmer om benet.

Det funkar utan att använda fästöglorna
 

Snigel

juckar å snurrar å bär mig åt
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
hej är grymt sugen på att skaffa en tidig 1100r 86-89 att finåka lite med men framförallt putsa å glädjas över den fräcka designen.
Vad skall jag tänka på vid ett köp? hur pass skottsäker e motor och trans?
Vad jag främst är ute efter är ett välskött orginalskick så hur vanligt/trovärdigt är ett miltal på 3-4000mil vad brukar slitas?
Svaga punkter? Några barnsjukdomar?

Tacksam för svar
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Snigel skrev:
hej är grymt sugen på att skaffa en tidig 1100r 86-89 att finåka lite med men framförallt putsa å glädjas över den fräcka designen.
Vad skall jag tänka på vid ett köp? hur pass skottsäker e motor och trans?
Vad jag främst är ute efter är ett välskött orginalskick så hur vanligt/trovärdigt är ett miltal på 3-4000mil vad brukar slitas?
Svaga punkter? Några barnsjukdomar?

Tacksam för svar

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=104777&highlight=gsxr+1100

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=112068&highlight=gsxr+1100

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=60314&highlight=gsxr+1100

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=104243&highlight=gsxr+1100

Sök och du skall finna... :fakta
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
GSXR 1100: Clip on tar i kåpan ???

gixxer_1255 skrev:
Det funkar utan att använda fästöglorna

OK !

Men nu har jag fått ett "varningstips" att om jag använder mig utav överliggande clip on så kommer de att ta i kåpan om jag har kvar orginalkåpan, vilket är tanken.

Undviker man detta om jag väljer underliggande clip on.
Jag är lite osäker vart & vad det är som tar i kåpan.

Om jag väljer underliggande förhöjda får jag då tillbaka samma problem ?
Vill liksom inte att styret hamnar allt för lågt.

Finns det ngn som har pulat med detta tidigare & hur har ni löst detta ?
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Lättast är väl om att köpa klämmodellen så kan du sätta dom hur du vill.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
gsxr1200 skrev:
Lättast är väl om att köpa klämmodellen så kan du sätta dom hur du vill.

Tror jag åxå!
Tänker börja med ngt underliggande/förhöjt & sen se vad jag ev, måste fixa till.
Blir nog bra..........Till slut.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
En rent hypotetisk fråga.... :rolleyes:

OM man skulle "tappa" ett shims i toppen å en 1127 motor, och det skulle ramla ner i oljekanalen/rören som går på framsidan på motorn, var skulle det hamna då? I tråget eller skulle det fastna på vägen?
Ser inte på oljeschemat i servicehandboken var det skulle kunna tänka sig att ligga...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det hamnar antingen i rörböjen i underdelen av motorblocket eller i oljetråget.

Hittar du inte shimset med en teleskopmagnet via kopplingskorgen är det bara att tappa ur oljan och plocka bort oljetråget.

Silverryggen skrev:
En rent hypotetisk fråga.... :rolleyes:

OM man skulle "tappa" ett shims i toppen å en 1127 motor, och det skulle ramla ner i oljekanalen/rören som går på framsidan på motorn, var skulle det hamna då? I tråget eller skulle det fastna på vägen?
Ser inte på oljeschemat i servicehandboken var det skulle kunna tänka sig att ligga...
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
Det hamnar antingen i rörböjen i underdelen av motorblocket eller i oljetråget.

Hittar du inte shimset med en teleskopmagnet via kopplingskorgen är det bara att tappa ur oljan och plocka bort oljetråget.

Provade med en magnet i ett snöre som jag släppte ner samma väg som det åkte ner men ingen fiskelycka...

Motorn är utom ramen och tom på olja så jag ska prova att vända uppochner på den och försöka skaka ut den.. annars är det ju enkelt å ta bort tråget, dock förargligt...
Hade varit "duktig" och täppt till kamkedjetunneln med papper med slarvade med oljekanalerna.
Nu är iaf toppen shimsad och klar 0.20 på insug +-0,03 och 0,30 på avgas +-0,03

DS Undrar om inte oljepumpen hade gillat å bli uppshimsad med ett 2,35 shims :tungan
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
Det hamnar antingen i rörböjen i underdelen av motorblocket eller i oljetråget.

Hittar du inte shimset med en teleskopmagnet via kopplingskorgen är det bara att tappa ur oljan och plocka bort oljetråget.

Kavlade upp ärmarna nu på lunchen och vände på motorn och skakade ut shimset, kom nästan direkt, ibland är det bra att vara stark... :tungan
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Silverryggen skrev:
Kavlade upp ärmarna nu på lunchen och vände på motorn och skakade ut shimset, kom nästan direkt, ibland är det bra att vara stark... :tungan

:tummenupp
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
1100R Framdrevet ??

Då jag inte har ägt min gammelgixxer särskilt länge tyckte jag att det bör nog vara dags att byta drivpaketet, när jag såg det gamla framdrevet & hur det satt fast fick jag en rysning :skrämd igenom kroppen, det satt nämligen inte fast, det skramlade på axeln.

Så här satt drevet...
Om vi börjar utifrån:
Liten låsskruv med bricka, Stora muttern, En stor bricka, En gummiring, Drevet, & sen en gummiring till bakom drevet som bara hängde & slängde runt axeln.
Det var endast låsskruven som gjorde att stora muttern inte hoppade av i övrigt kunde jag dra runt/gänga den stora muttern för hand.

Gummi ringen & den stora brickan passar varandra så jag gissar att det skall se likadant ut på baksidan så att gummiringarna pressar mot drevet som ngn sorts centrering.
Som det är nu går det inte att dra fast drevet, det är som om det saknas ngn bricka eller distans.

Min fråga & förhoppning är att ngn här på SH vet hur det skall se ut på en gammelgixxer -87.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
PerWe skrev:
2072278 Då jag inte har ägt min gammelgixxer särskilt länge tyckte jag att det bör nog vara dags att byta drivpaketet, när jag såg det gamla framdrevet & hur det satt fast fick jag en rysning :skrämd igenom kroppen, det satt nämligen inte fast, det skramlade på axeln.

Så här satt drevet...
Om vi börjar utifrån:
Liten låsskruv med bricka, Stora muttern, En stor bricka, En gummiring, Drevet, & sen en gummiring till bakom drevet som bara hängde & slängde runt axeln.
Det var endast låsskruven som gjorde att stora muttern inte hoppade av i övrigt kunde jag dra runt/gänga den stora muttern för hand.

Gummi ringen & den stora brickan passar varandra så jag gissar att det skall se likadant ut på baksidan så att gummiringarna pressar mot drevet som ngn sorts centrering.
Som det är nu går det inte att dra fast drevet, det är som om det saknas ngn bricka eller distans.

Min fråga & förhoppning är att ngn här på SH vet hur det skall se ut på en gammelgixxer -87.


Det där är inte ovanligt, jag skruvade i en GSXR 1100 87á i gå och på den var drevet oxå löst och jag har oxå råkat ut för det på min 86á.
Ja du har rätt grejor på axeln dock skall allt sitta fast. Dom stora brickorna och gummiringarna kan du kasta, dom är till för att minska ljudet från kedjan och dom funkar bara om du har 14kuggars framdrev. Jag brukar sätta en O-ring på axeln innanför lilla skruven och brickan då kan muttern röra sig lite mindre om den låsnar. Och en skvätt Loctite på axeln skadar inte.

Går inte drevet att dra fast? Har du inte någon distans bakom drevet?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
PerWe skrev:
Som det är nu går det inte att dra fast drevet, det är som om det saknas ngn bricka eller distans.

Alla drevmuttrar (original) jag har sett har en försänkning innemot drevet som ska "gömma" lite av den gängade axeln och på så vis kunna dra fast drevet ordentligt.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
gixxer_1255 skrev:
2072344 Det där är inte ovanligt, jag skruvade i en GSXR 1100 87á i gå och på den var drevet oxå löst och jag har oxå råkat ut för det på min 86á.
Ja du har rätt grejor på axeln dock skall allt sitta fast. Dom stora brickorna och gummiringarna kan du kasta, dom är till för att minska ljudet från kedjan och dom funkar bara om du har 14kuggars framdrev. Jag brukar sätta en O-ring på axeln innanför lilla skruven och brickan då kan muttern röra sig lite mindre om den låsnar. Och en skvätt Loctite på axeln skadar inte.

Går inte drevet att dra fast? Har du inte någon distans bakom drevet?

Glömde visst en detalj: Jo det sitter en distans bakom drevet, den distansen som går in i motorn, ändå när allt är åtdraget så glappar drevet längs med axeln ca 1-1.5mm, därför trodde jag att det skulle sitta en såndär stor bricka som passar mot gummiringen även bakom drevet, den brickan skulle nog ta bort allt glapp.

:Bugar för svaren.

gixxer_1255 skrev:
2072344 Det där är inte ovanligt en GSXR 87á

Dom stora brickorna och gummiringarna kan du kasta

Ny fråga dök upp iomed detta tips.

Tar jag bort de stora brickorna skall jag då ersätta dem med några andra
mindre brickor som får fungera som distanser ? Annars ökar jag ju det glappet
som jag redan har.

2006-04-11
A´OK...då blir det så här...
Bort med stora brickorna,gummiringarna & shimsa upp med samma tjocklek bakom drevet så att kedjan fortfarande spårar bra & en fet fjäderbricka på utsidan, ensåndära konvex variant.
 
Last edited:

=Drex=

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Ghettoborg
Hoj
ingen
Fick inge svar i mekkartråden (har lite brådis, hojen ska iväg) så jag lägger mitt hopp till den hårdaste tråden istället :D

Ska byta belägg på min 1100M 1991 och mc-express har belägg för 269/st, sinter. (hitta inga organiska till min räjser på deras site)

Är det ok att sätta sinter på min hoj, läste i annan post att man bör inte sätta det såvida det inte satt orginal?!

Tack på förhand

/D
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top