GSX-R 1100 prestanda

mickesj

R-frälst
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Snart GSX-R 1100
Tjena,

Ligger i köpläge för en 1991-1993 GSX-R 1100 :banana (min pojkdröm, affischen från 86 låg man å dregglade till på kvällarna när man va snorunge :D ) och på senare tid så har jag testat lite olika rejshojjar, exempelvis kawa 97-ZX7R, 97-ZX9R, 92-900RR Fireblade samt en naken Honda X11 som borde ha kåpa som en ytterdörr med tanke på hur mycket det blåste :kocko

Har dock inte fått tillfälle att testa drömmen ännu, kan någon berätta för mig hur den är att åka på, prestanda, är den tung, svårkörd m.m..ge mej allt ni har!!! :hihi

Tack på förhand

//Micke

Det är väl inte världens lättaste mc precis.... :rolleyes:
Personligen skulle jag hellre satsa på en blade från motsvarande år.
Power ain't everything...... :fakta

en 89-90 är det bästa att köpa om du tänkt modifiera.

Endast plånboken sätter stopp.....

Den hade 143HK i de första årsmodellerna vid 9500varv.
1990 kom den inverterade gaffeln.
1991 förändrades framkåpan.

1993 fick hojen 155HK.

Toppfart: 252-268km/h
0-400: 10.5sek
Torrvikt: 209-231kg

Grymt vrid i alla fall :D

jolio skrev:
91/92 bästa hojen när det kurvar lite ev 96/98
ingår öhlinare bak så är det :yoparty
orginal är sådär.

här kan du kolla data, 94/95 är tyngst.

http://www.suzukicycles.org/

96/98 mest pulver

Lustigt att alla vill framhäva att 94/95 är tyngst, Vattenbuffel mm, Den gick inte att svänga med...
Hade en 95a senast och för mig kändes den bra ballanserad med en bra tyngdpunkt.
Vilket gjorde att den inte alls var svår att köra på krokiga vägar.
Vågar hävda att jag skulle hänga på de flesta modernare hojar på en krokig väg med den.
95an var tyngre.. dock bantad från 94an 224 jmf med 231kg.
Något som mång glömmer i viktHysterin är att det beror massor på hur vikten är fördelad. En grymt "tung hoj" behöver inte vara tungkörd.
Motorn har massor med pullver. Och med risk att bli halshuggen nu så lovar jag att rätt förare kör i från många av posörerna som åker R1a för att det ska vara det "värsta" som går att åka...

Nä vill du ha en hoj med vrid och pulver så kan jag verkligen rekomendera den. Du kommer inte bli besviken på den det lovar jag.
Och har du väl kört en hoj med det vridet som 1100 har så kommer allt annat kännas tamt.

Köp en bandit, sätt på ett slipon och blås förbi gammelgixxern (gärna en naken, väldigt mycket kaxigare än plastraketer).

mickesj skrev:
Tjena,

Ligger i köpläge för en 1991-1993 GSX-R 1100 :banana (min pojkdröm, affischen från 86 låg man å dregglade till på kvällarna när man va snorunge :D ) och på senare tid så har jag testat lite olika rejshojjar, exempelvis kawa 97-ZX7R, 97-ZX9R, 92-900RR Fireblade samt en naken Honda X11 som borde ha kåpa som en ytterdörr med tanke på hur mycket det blåste :kocko

Har dock inte fått tillfälle att testa drömmen ännu, kan någon berätta för mig hur den är att åka på, prestanda, är den tung, svårkörd m.m..ge mej allt ni har!!! :hihi

Tack på förhand

//Micke

Jo, den där var en dröm för mig med i många år.

Men när man väl fick ändan ur vagnen och fick testa en, tror det var en årsmodell 1994, så kändes den snarare som en mardröm.

Tung, bänglig, obekväm att sitta på, ja det enda som var positivt var som sagt motorn.

Provade sen i turordning innan jag köpte den jag har idag, en R1-00, Gixxer1000-01, ZX9R-98 och en CBR929-00.

Jag dissar ingen av dessa men Hondan var den som passade mig bäst och den som jag sen köpte var ju inte sämre direkt.

Men som sagt prova, det är det enda sättet att få reda på om hojen är något för dig.

Lycka till med hojköpet :tummenupp

Ingen här som testat en Gixxer1300 Hayabusa då!? Måste ju finnas ännu mer vrid i den. :)

Bandit1200 skrev:
Köp en bandit, sätt på ett slipon och blås förbi gammelgixxern (gärna en naken, väldigt mycket kaxigare än plastraketer).

På vilket sätt blåser en Bandit1200 förbi en Gixxer1100 menar du? :va

Enligt www.Gixxer.tk är det 143hk och 117nm i en orginal 89´a. En Bandit 1200 från tex. 2001 har 98hk och 91nm,,, Gixxern väger 210kg, Banditen 214kg och har bara 30cc mer.... Jag ser inte många fördelar med Banditen? Mer än att den inte har kåpor.. om man nu inte gillar kåpor.

Är Banditen mer strypt med sitt orginalavgassystem än Gixxern menar du? :gnissla

Last edited:
SENSEI skrev:
Lustigt att alla vill framhäva att 94/95 är tyngst, Vattenbuffel mm, Den gick inte att svänga med...
Hade en 95a senast och för mig kändes den bra ballanserad med en bra tyngdpunkt.
Vilket gjorde att den inte alls var svår att köra på krokiga vägar.
Vågar hävda att jag skulle hänga på de flesta modernare hojar på en krokig väg med den.
95an var tyngre.. dock bantad från 94an 224 jmf med 231kg.
Något som mång glömmer i viktHysterin är att det beror massor på hur vikten är fördelad. En grymt "tung hoj" behöver inte vara tungkörd.
Motorn har massor med pullver. Och med risk att bli halshuggen nu så lovar jag att rätt förare kör i från många av posörerna som åker R1a för att det ska vara det "värsta" som går att åka...

Nä vill du ha en hoj med vrid och pulver så kan jag verkligen rekomendera den. Du kommer inte bli besviken på den det lovar jag.
Och har du väl kört en hoj med det vridet som 1100 har så kommer allt annat kännas tamt.

Inte framhäva, är absolut balanserad , men lik förbannat tyngst när du kommer för fort in i en kurva, hade själv en 94á sist, funkade bra.
Annars har även 93/94 sämst mellanregister av modellerna så jag skulle välja 91/92-96/98

SENSEI skrev:
.
Man är dock ganska korkad om man köper en gsxr1100 på de grunderna.
Ta hojen för vad den är i stället, det är en hoj av den äldre sporthojsstammen som funkar till det mesta.
Alla gillar ju inte den moderna sporthojsstilen (dvs kompaktstilen).

jolio skrev:
Inte framhäva, är absolut balanserad , men lik förbannat tyngst när du kommer för fort in i en kurva, hade själv en 94á sist, funkade bra.
Annars har även 93/94 sämst mellanregister av modellerna så jag skulle välja 91/92-96/98

Jag kan inte svara för tidigare vattenbufflar än 95. Har inte kört dem.
Dock så vet jag att 95an drar jämnt och kraftfullt över hela registret.
Den var snabbare än tidigare modeller. Men den saknar effektpuckeln som varit ganska karakteristisk för gsxr modellerna. Därför känns den kanske långsammare. Den har blivit mer tourningvänlig med nedflyttade fotpinnar.
Visst den tyngre med den har bra väghållning och det är absolut inte en dålig hoj.
Vikten har gett den oförtjänt dåligt rykte.
Sen kan jag lova att lär du dig köra krokväg på denna hoj så kommer du tycka att en modernara sporthoj sen är grymt lättkörd.

Poacher skrev:
Man är dock ganska korkad om man köper en gsxr1100 på de grunderna.
Ta hojen för vad den är i stället, det är en hoj av den äldre sporthojsstammen som funkar till det mesta.
Alla gillar ju inte den moderna sporthojsstilen (dvs kompaktstilen).

Tyvärr så är det så att altförmånga nyblivna hojåkare köper värre hojar än de klarar av pga tidningen bike har talat om för dem att detta är det värsta och läckraste du kan ha idag

SENSEI skrev:
Tyvärr så är det så att altförmånga nyblivna hojåkare köper värre hojar än de klarar av pga tidningen bike har talat om för dem att detta är det värsta och läckraste du kan ha idag
Det håller jag helt med dig om, men man ska inte köpa en gsxr1100 för att åka ifrån R1or i första hand, visst kan man det, men det beror mest på förarna.

Poacher skrev:
Det håller jag helt med dig om, men man ska inte köpa en gsxr1100 för att åka ifrån R1or i första hand.

Nej det räcker gott och väl med 750in för det. :)

Qwerty skrev:
Nej det räcker gott och väl med 750in för det. :)
Jag förstår att du skojar här, men faktiskt är det dumt att tro att ens gammla härke har nåt at hämta mot det alra senaste, det var det jag invände mot.

Att alla kör olika bra är ju ingen hemlighet, men en gsxr1100 är ju helborta när det börjar bli nivå på piloterna, det vara bara det jag ville få fram.

Kan ju direkt erkänna att jag inte är någon ûberförare, har ju inte haft kortet speciellt länge men samtidigt så börjar ja bli lite gubbe så jag kör inte som en galning..längre :D

Nu testar jag en GSX-R 1100 1991 (väldigt fint skick) imorgon, återkommer med rapport (om nu någon är intresserad) :näsblod

Tack för alla era svar (och diskussioner :D ) och Nisse:s "känslotråd" :Bugar

/Micke

hemsidan min har jag lagt ut några scannade artiklar om GSXR1100. Blandannat den HÄR som jämför GSXR1100 1992 och GSXR1000 2003. Rätt kul läsning.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna