Gsx-r 1100 oljepump + problemlösning

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
God kväll, har varit i garaget och funderat under några kvällar men har nu kört fast.

Jag håller på med ett bi turbo bygge, och funderar hur jag skall försörja dessa aggregat med olja.

På en av mina tidigare byggen, så kan man se oljetrycks lampan flämta på tomgång efter att man har stannat vid ett rödljus. Även med extra ristriktor på tryck till turbon.

Nu när jag skall använda 2st aggregat så kommer oljetrycket bli under all kritik, Till gsx, gsxr 1000 samt busan finns annat pumpdrev att köpa.

Till gsxr/gsf bandit finns inga drev att köpa

Jag är nu inne på ett externt system som matar höger och vänster turbo.
Men att finna en pump som kan passa verkar svårt.

Jag har gott om plats för en stor tank i chassit och pump. Generatorn lämnar 30A som max.

Finns det någon pump som max drar 10A lämnar 3bar och 5-6 minutliter? ( osäker på hur mycket flöde en turbo behöver)

Pumpen behöver vara gjord för kontinuerlig drift samt klarar temp upp till 120-130 grader

Vet du någon pump, eller har tips hur man kan lösa problemet med orginal pumpen så skriv en rad eller två

Tack på förhand

/

Fredrik

Lite mer att funderar på, Suzuki har använt ett system på gsxr/bandit som kallas SACS

Och läser man på wikipedia om Sacs, så står det att oljepumpen är av tvåkammar typ.

En sida som leverar högt oljetryck, och den andra delen är högflödes delen som står för kylningen av motorn

Men när jag läser i Suzuki boken så står det inget om om detta, när jag tittar i olje schemat så verkar det inte som om pumpen matar olika ställen.

Utan först igenom oljekyl sedan filter och sedan ut i "Main gallery"

Någon som vet hur det ligger till?

Bifogat

• Oljepump 2.jpg
    Oljepump 2.jpg
    97.9 KB · Visningar: 70
  • Oljepump.jpg
    Oljepump.jpg
    127.1 KB · Visningar: 59
Nu har bestämt mig för att köpa tilton pumpen. Men då kommer nästa fråga räcker det med en 5 liters tank?

Och vilken olja bör man köra till det externa systemet?, som kommer förse olja till 2st mitsu 15t snurror ifrån en saab

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort