GSX-R 1100 går ojämt

=Drex=

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
ingen
Uppstod för ett par dagar sedan, hade varit ute o kört en liten sväng, ca 5 mil och när jag ska till och svänga in på macken hemma så börjar den bluddra, vill nästan dö på låga varv. Vid gaspådrag så slutar den "bluddra". Sen har den stått lite men tog den till arbetet idag och innan den va riktigt varmkörd så istället för det vanliga "skrikandet" när man drar på så kommer det ett "bröööt" istället och det känns att den inte vill dra. Efter en studs körning så upphör det. I början är även tomgången ojämn, varierar från 1k - 1,5k, och man får ge extra gas innan man ska iväg från ett stopp.

Kan inte se att det läcker någongting och ingen färg på avgas (tänkte på min gamla saab där topplocksp. var kass och den betedde sig på samma sätt men då kom det färgad rök) el lukt från dem, inte heller mekat någonting..va kan detta vara?

Edit: Sitter ett dåligt packat slipon på (yoshi) kan det ha med detta att göra?

/Micke

Tack för ditt snabba svar Anders!

Grejjen e att när jag svängde in på macken och bluddrandet började så hade jag ganska lite soppa kvar, tankade dock inte. Vid nästa tillfälle så drog jag direkt till macken och fyllde på med just 95 oktan så problemet verkar finnas kvar

Har du kollat förgasarna? Låga varv brukar inte vara så poppis men när jag köpte min gick den som skit på låga varv och vägrade varva över 4000. Visade sig att munstyckena var igensatta och bränsleblandningen helt åt skogen. Nu går den som en klocka....förutom när det börjar bli tomt i tanken, då bluddrar det friskt och man får knappt rull på den från rödljusen.

Tack för svaren! Ska kolla förgasar å så, verkar ju vara ett sådant prob som du hade fazer, tror inte att det är ett "större" fel..(säger jag med mina 100% mekkunskaper:-) )

=Drex= skrev:
Tack för svaren! Ska kolla förgasar å så, verkar ju vara ett sådant prob som du hade fazer, tror inte att det är ett "större" fel..(säger jag med mina 100% mekkunskaper:-) )

Glömde säga att mitt bränslefilter var vattenfyllt och rostigt oxå...hade säkert en viss inverkan.

Fin hoj förresten...kan aldrig bli för många gixxers på SH :yoparty -91 eller? Är det en importhoj?

fazerfun skrev:
Glömde säga att mitt bränslefilter var vattenfyllt och rostigt oxå...hade säkert en viss inverkan.

Fin hoj förresten...kan aldrig bli för många gixxers på SH :yoparty -91 eller? Är det en importhoj?

Japp det är en 91, svensksåld, 3800 mil. Min drömhoj sedan man som 16 åring satt i sängen å böjde till affischen från 86 :yoparty

Edit: Fazer, den bilden på din hoj på din profilsida känner jag igen..köpt på Yamahacenter i gbg??

Last edited:
=Drex= skrev:
Japp det är en 91, svensksåld, 3800 mil. Min drömhoj sedan man som 16 åring satt i sängen å böjde till affischen från 86 :yoparty

Edit: Fazer, den bilden på din hoj på din profilsida känner jag igen..köpt på Yamahacenter i gbg??

Ok. Hade själv en 94a som jag såldes i våras.

Stämmer, på Zätamotor. Sprang på den av en ren slump i somras när svärfar var inne och klämde på skotrar. Ett rent spontanköp men jag ångrar mig inte en sekund. Till nästa sommar ska den var helt i orginalskick.....ja, jag byter nog inte tillbaka till orignalsystemestet men jag har ett tidstypiskt V&H SS som jag ska slänga på tänkte jag.

Röjde lite igår med hojen, tömde förgasarna, hittade lite skräp i dem. Kompisen hade klockor hemma så vi tänkte att vi försöker synka dem lite med. Efter ett tag på tomgång så börjar den "bröta" igen men denna gången så håller det i sig, låter nästan som om den gick på en burk förlite. Kollade lite och jajjemen, en av burkarna står still.

Så kan det gå, idag byter vi alla stift så får vi se hur den går efter det (ska synka klart med, hann inte innan den beslutade sig för att stänga av en av burkarna :) )!

Last edited:
=Drex= skrev:
Röjde lite igår med hojen, tömde förgasarna, hittade lite skräp i dem. Kompisen hade klockor hemma så vi tänkte att vi försöker synka dem lite med. Efter ett tag på tomgång så börjar den "bröta" igen men denna gången så håller det i sig, låter nästan som om den gick på en burk förlite. Kollade lite och jajjemen, en av burkarna står still.

Så kan det gå, idag byter vi alla stift så får vi se hur den går efter det (ska synka klart med, hann inte innan den beslutade sig för att stänga av en av burkarna :) )!

Tjena! jag hadde samma problem me min i våras, de va en tändspole som spöka!

micke6 skrev:
Tjena! jag hadde samma problem me min i våras, de va en tändspole som spöka!

Thanks Micke, vi e lite inne på samma linje men börjar med stiften så får vi se var vi hamnar :-)

Edit: Micke, e tändspolen dyra grejjer? (Jag = mek-n00b)

Last edited:
=Drex= skrev:
Thanks Micke, vi e lite inne på samma linje men börjar med stiften så får vi se var vi hamnar :-)

Edit: Micke, e tändspolen dyra grejjer? (Jag = mek-n00b)

Kolla bara vad du har för spole nu? Är det original så är det bara att slänga, de är kassa. Jag har Accel högeffektsspolar på min.

Bytte stift igår och det gjorde susen! Stiften var ganska svarta vilket kanske tyder på att den går lite fett men men det blir nästa projekt. Passade på att synka förgasarna och jäklar vilken skillnad det blev :)

=Drex= skrev:
Bytte stift igår och det gjorde susen! Stiften var ganska svarta vilket kanske tyder på att den går lite fett men men det blir nästa projekt. Passade på att synka förgasarna och jäklar vilken skillnad det blev :)

Bara att gratulera!

Synkade förgasarna ?

=Drex= skrev:
Vart i registret fick du den STORA skillnaden :confused:
Bara i botten eller blev det skillnad hela vägen, Jag behöver nog själv
synka förgasarna, går som en potta sk*t under 3000 men över det drar den bra hela vägen.

PerWe skrev:
...., Jag behöver nog själv
synka förgasarna, går som en potta sk*t under 3000 men över det drar den bra hela vägen.

Nu tog jag inte en så lång tur, sent på kvällen å svart visir :rolleyes: , men det jag så långt kan säga är att draget blev betydligt jämnare över hela registret. Tidigare så har den "ryckt" lite under 5 000 varv men det kunde jag inte känna att den gjorde nu. På något sätt så kändes den inte lika rå längre men det antar jag har med jämnheten att göra. Även vibrationerna har minskat betydligt (beror säkerligen även på de extra gummimuffarna som vi la in i tankfästena).

Ska ut och åka lite mer, om vädret tillåter, och försöka observera lite mer noggrannt. Återkommer!

Mvh Micke

=Drex= skrev:
Nu tog jag inte en så lång tur, sent på kvällen å svart visir :rolleyes: , men det jag så långt kan säga är att draget blev betydligt jämnare över hela registret. Tidigare så har den "ryckt" lite under 5 000 varv men det kunde jag inte känna att den gjorde nu. På något sätt så kändes den inte lika rå längre men det antar jag har med jämnheten att göra. Även vibrationerna har minskat betydligt (beror säkerligen även på de extra gummimuffarna som vi la in i tankfästena).

Ska ut och åka lite mer, om vädret tillåter, och försöka observera lite mer noggrannt. Återkommer!

Mvh Micke

:) Ut & åk & känn efter & berätta mer, Om synkningen bättrar på även i det övre registret kan jag nog inte låta bli att synka själv, har annars hört att synkningen endast bättrar gången i det allra lägsta registret & är det så..så känns det inte så viktigt att göra det nu innan vinterdvalan.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år