Gsx-r 1000

Rocks

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
fzr 1000
Tjena

Ska eventuellt köpa en GSX-1100R -89 i dag. Några kommentarer om denna hoj? Typ vanliga fel osv. All information är välkommen.

Freckaste modellen IMHO :yoparty

Lite info:

GSX-R 1100 1989

Dry Weight: 210 kg (462 lbs)
Engine type: Air/oil-cooled 1052 cc inline-four, DOHC, 16 valves. Slingshot carburetors. Aluminum-alloy frame. 5 speeds. 143 hp (105 kW)/ 9,500 rpm, 112 Nm/ 7,500 rpm. (Sweden)

http://www.suzukicycles.org/photos/GSX-R/GSX-R1100/1989_GSX-R1100_whblue_800.jpg

Jag såg till att hitta en oskruvad (otrimmad) med så lite mil på mätaren som möjligt samt att den skulle vara ömt vårdad. Fick leta ett tag men det går att hitta pärlor!

Ren teknik finns det många andra här som e bättre på, jag e mera putsare än verkstadsmek :hihi

Lycka till :tummenupp

Tack. Hur är det med försäkring? Jag har inget regnummer så jag får inte fram några priser. Kan man få låna ett reg ummer?

Du kan låna mitt, ligger som PM till dig.

Obs, mitt regbevis står på 74Kw, dock borde det inte påverka eftersom fb numera går på ursprungseffekten, 106kw i min hojs fall. De som gett bäst hittils är Trygg Hansa. 3 173 SEK per år för halvförsäkring. Då står den på min sambo som haft kk i 6 år.

För mig så hamnar den på ca 6 000 per år för samma försäkring på TH, alla andra bolag dyrare, mellan 7 - 11kkr halv/helår. Jag är 35 år och har haft kk i 1 år ca.

Good lööök :rock

Rocks skrev:
Tackar, Är det någon som har koll på vanliga fel och dyligt?

Ser (och är) hojen i väldigt bra skick externt (även på detaljer) är den nog också det internt, utom mina hojar då - för de ser ut som skit men går bra. :hihi
Prutmån på hjullager, kedja/drev, svinglager, framgaffelglapp mellan övre och undre ben, däck etc etc. Finns inga vanliga/ovanliga fel på den, bara generellt slitage på slitdelar som på allt annat som används.

Ok, för det första heter den GSX R 1100...viktigt viktigt har jag fått lära mig av "hardcore gixxtremists"...

Jag har precis scannat av gixxermarknaden och köpt en jättefin -94. Inte så "old school" som jag hade planerat men jag kunden inte låta bli när jag såg den: knappt en repa, 2500 mil på mätaren, 3 (!) tidigare ägare, svensksåld, helt original förutom ett V&H 4-1.... :yoparty .

Dessvärre hittade jag inte så många andra riktigt fina ex till salu, den här modellen börjar bli rätt ovanlig. Men det kanske är årstiden som spelar in också, vad vet jag? De som är fina (dvs inte omlackade, ombyggda eller nedkladdade med klistermärken enligt mitt förmenande) tenderar att gå fort och för rätt höga priser om man ser till alla sk riktprislistor. Vet en kille som skulle ha 40k för sin 89 med 5800 mil på mätaren. Såg också en via Hojbörsen, en -91, 3600 mil, med piratsystem och halvsunkig lack som kostade 39k. Vet inte om dessa är sålda men en helt original 92.a gick nyligen för begärt pris, 36k.

Som alltid när det gäller äldre hojar är skicket viktigare än milen. Det viktigaste är att motorn är ok. Har den servats ordentligt (kan iofs vara svårt att veta om du är 11.e ägaren eller så....) så är de oerhört driftsäkra. Trimmade hojar (de luft/oljekylda motorerna 86-92 var som gjorda för att trimma enligt de som kan) skulle jag passa mig för om du inte är en jävel på att meka. Växellådan på tidiga modeller är dessvärre i klenaste laget. Om växlarna inte ligger kvar, framförallt tvåan,¨så kan du räkna med att en renovering är nära förestående. Och då gäller det att ha flis, 15-25k är inget ovanligt. Sving och styrlager är också dyrt att repa så ta en ordentlig koll så att det inte finns några toleranser. Annars är det de vanlig slitdelarna som du ska kolla: bromsar (kolla efter ojämnheter eller sprickor i skivorna), drivpaket etc.

En bra sajt är oldskoolsuzuki.info, där finns det massor av länkar, infoforum mm.

Lycka till!

Klart man säger gsxr 1100 och inte gsx 1100 r, eftersom det är så modellen heter, man säger ju tex inte gp1100z om en gpz 1100. Motorerna är väldigt kraftigt uppbyggda, det här var på den tiden då man inte viktoptimerade varenda bricka. Den tål att vässas en hel del, ska du upp bortåt 170 bakhjulshästar bör du byta vevstakar dock. Växellådan är vad jag vet inte ett dugg klen, den brukar tåla runt 300 bakhjulshästar utan ingrepp. Problemet med tvåans växel finns på alla sporthojar och är inget unikt för gsxr 1100, precis som problem med treans växel i bilar. Och 25000 för att reparera denfår du kanske betala om du lämnar in hojen på verkstad utan att röra en skruv själv, annars kommer du undan med en femtedel. Om cykeln är ordentligt servad och vamkörd så är det inga bekymmer med att köpa en vässad, körde min -89 med 150 bakhjulshästar i tre år utan andra problem än de jag orsakade själv :D Det som är motorns akilleshäl är dålig smörjning till toppen vilket brukar resultera i att kammarna går ner sig, annars är det bara att titta på de vanliga punkterna. Du kan mäta axelavståndet på kul, en -89 ska ha 1425 i hjulbas mot 1465 för 90-92, min -89 hade dock sving från en 90-92. Framgaffeln på -89 är hård och okänslig, peta i tex Öhlins- elelr Wilbersfjädrar och tunnare olja så blir det bättre.

Last edited:
heliac skrev:
Nog tål de väl mer än så :va

Gäller sugmotor... det är varvtalet som dödar stakarna - tillsammans med större borr/tyngre kolvar. Originalstakarna duger till uppemot 200 sughästar men då kör man på försyn. Lustgas, där är gränsen runt 250 hästar. Turbo runt 300. Men Kurt har kört 400 med originalstakar, fast det är att fresta på lyckan. Varvtal med förbränningstryck. Värt utsatt är stakarna precis när man slår av trotteln vid 12000 varv och kolvarna sniffar mot topplocket pga av utebliven bärnsleblandningen att komprimera.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien