GSX-R 1000 K7-tråden

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Om jag slänger på ett helsystem på hojjen och byter luftfilter. Bör jag skaffa en Powercommander med, eller räcker original att mappa om ? Har sett någon fråga detta innan, men hittar inget bra svar.

Känns lite onödigt att köpa en powercommander om det ändå inte behövs.
Sen återstår bara någon som kan mappa om den åt mig, med eller utan powercommander, någon som har ett bra tips var jag kan lämna in hojjen och få det gjort ?

//piglet

Edit : Ang. mappningen, så menar jag någon i skåne då :)

Jag kan haka på samma fråga där. Normalt behöver man ju mappa en hoj som har helsystem (även slip-on) så den skall gå optimalt men en K7 har ju lambdasond.
Har märkt att min ger lite avgassmällar vid avslag, speciellt på banan men det kanske inte spelar någon roll.

Men skulle inte du köpa Yoshis helsystem? Har hört att det följer med en map till dem, men inte säker. Tror Fürsten har helsystem till sin, han kanske vet.
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Jo, korrekt. Jag har fatt ett pris pa ett Yoshi helsystem for 960 dollar. Ville jag ha powercommander och luftfilter sa hamnade jag pa ca 1300 dollar. Ett ganska bra pris tycker jag. Det blir ca 9100kr.
Ja, Fursten vet sakert, bara hoppas han orkar svara med :)

Edit: Har ar lank till det systemet.
http://www.yoshimura-rd.com/ps-3200-1117-trc-stainlesscarbon-full-system-single.aspx

//piglet

Vackert! Fasen det är bra pris, helt klart värt det. :tummenupp

Du har PM förresten
 
Last edited:

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Hemma...
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
Fan man blir ju alldeles sjuk av att se era Gixxer 1000 K7:eek:r... Speciellt dom Orange/Svarta och Helsvarta... Köpte mig ju en R1 -05:a då jag inte hittade nån vettig K6:a när jag ville ha hoj... Upplever den dock som slö i mellanregistret... så jag funderar på att byta in den mot en K7:a... Har fått ett bra mellanpris på en ev affär, men vill ha den Orange-Svarta, men den verkar svår att få tag på...

Finns det egentligen några nackdelar med K7:eek:rna(1000 kubik)?

Någon som vet vart man kan hitta en Orange-svart i dagsläget?

Hur är prestandan i dom jämfört mot K6:eek:rna..?

Mvh Kimmen.
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Såg en Svart-Orange på Din-MC i Stockholm för ca två veckor
sedan.....kanske är såld..vet ej..

Är det någon som vet om det finns någon DEMO-HOJ
i någon butik i Sverige....Gixxer K7..??
 
Last edited:

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Ort
New Mill
Hoj
2011, BMW S1000RR
Fan man blir ju alldeles sjuk av att se era Gixxer 1000 K7:eek:r... Speciellt dom Orange/Svarta och Helsvarta... Köpte mig ju en R1 -05:a då jag inte hittade nån vettig K6:a när jag ville ha hoj... Upplever den dock som slö i mellanregistret... så jag funderar på att byta in den mot en K7:a... Har fått ett bra mellanpris på en ev affär, men vill ha den Orange-Svarta, men den verkar svår att få tag på...

Finns det egentligen några nackdelar med K7:eek:rna(1000 kubik)?

Någon som vet vart man kan hitta en Orange-svart i dagsläget?

Hur är prestandan i dom jämfört mot K6:eek:rna..?

Mvh Kimmen.
Hej kimmen några nackdelar är väl att den kanske inte är lika stark i mellanregistret som k6 men inget man märker direkt! Det man märker är att den är starkare uppe i registret :yoparty

Om du ska ha en orange/svart så får du köpa på en import firma i sverige.
Lycka till!
 

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Hemma...
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
Okej, men Din-Mc i Sthlm är väl ingen Importfirma..? Säljer inte dom enbart Svensksålda hojar?

;p
 

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Ort
New Mill
Hoj
2011, BMW S1000RR
Såg en Svart-Orange på Din-MC i Stockholm för ca två veckor
sedan.....kanske är såld..vet ej..

Är det någon som vet om det finns någon DEMO-HOJ
i någon butik i Sverige....Gixxer K7..??
Tror att din-mc i stockholm har en Demo-hoj.

Okej, men Din-Mc i Sthlm är väl ingen Importfirma..? Säljer inte dom enbart Svensksålda hojar?

;p
Du har rätt Din-mc är ingen importfirma.. Men bikestopp i linköping är det och bikeport i hudiksvall, sen finns det i skåne oxå.. Funride i stockholm vet jag faktist inte om dom är importfirma.. Lycka till
 
Last edited:

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Skulle behöve lite hjälp för att kunna ta bort framskärmen på en K7:a.

Skivbromslåset var lite ivägen så man lyckades göra en liten spricka i framskärmen så den måste in på lack.
Så frågan är hur faaaan man får bort bromsledningen som sitter fast i något typ av fäste längst in ovanpå framskärmen?
På högra sidan sitter en bromsledning fast med enkelt clips.
Men längst in är det fäst på annat sätt o man vill ju helst inte slita allt för mycket.

Någon som har koll?

Kika i verkstadsmanualen som finns här:
http://rs79.rapidshare.com/files/37818005/gsxr1000k7servicemanual.pdf
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Snygg pipa från Taylormade :tummenupp
Ljuddämpingen lär ju inte vara den bästa...
 

Bifogat

  • Pipe-install-1.jpg
    Pipe-install-1.jpg
    126.8 KB · Visningar: 556

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Har lite brådis med ytterligare en fråga.

Har precis köpt bubble kåpglas men har stora problem att fästa de två skruvar längst ner. Hur fick ni dit gummi muttrarna under plasten??

Det känns som man måste vara raketforskare för att göra vissa saker =P
 

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Hemma...
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
- Med risk för att bli dissad nu...

Jag var och provkörde en K7:a idag, med ett Yoshi slipon(Enkel-Slipon). Har ju blivit mer och mer sugen på en, efter att ha tyckt min hoj saknat lite klipp i mellanregister och botten.

Hade kanske lite för höga förväntningar, vem vet... Kan bara jämföra mot min R1 -05.

- K7:an kändes väldigt tam. Mjuk... Lätt att köra i o f s. Mycket lätt att köra fort med...
- Smidigt chassi(Den elektroniska styrdämparen gör sitt jobb bra verkar det som), tight på bredden, men kändes "lång"... Kanske för att det saknas lampor och en massa plast o grejer bakom kåpan, som det finns mer av på R1:an.... Lite "tom" kändes den.
- Konstigt nog så satt man mer upprätt, trots att hojen känns längre än R1:an. Alltså en mer "Touringbetonad" sittställning, R1:an ligger man mer på...
- Lättare att peta i växlarna på är den, K7:an, - perfekt koppling, lätt att vrida på gashandtaget(jämfört mot R1:an, som är lite småtrög...), men det kändes som att det var längre slag på rullen.
- Rapp som FAN på gasen var den... MEN, det enorma mellanregistret som alla pratar om tycker jag inte alls var så speciellt... Man fick vrida fullt för att den skulle vakna, och sen kom det inget riktigt superklipp på toppen, som det gör på R1:an(Den drar fan hejdlöst bra över 10 000 varv)...

Hojen kändes jävligt smidig och lättkörd, allt funkar "lättare" och smidigare än på R1:an, men inte alls lika rå som Yamahan... Mer Touring över K7:an känns det som... Skumt.

Sen på kvällen så åkte vi ett gäng, och jag körde kompisens K6:a med Yoshi Slipon... FYYY FAN! :tummenupp Den var mycket råare att köra än K7:an, och vilket jävla klipp i mellanregistret, helt sjukt... Svarade som satan direkt på rullen... En jäkla skillnad alltså! Fler som upplevt detta, att K6:an är råare att köra(Går bättre än K7)???

Polaren provkörde min R1:a och tyckte den gick riktigt bra, bättre än en -07:ans R1:a som en annan bekant nyligen köpt... Och efter att ha dragit ur Rettan på riktigt höga varv så tycker jag nog att den går riktigt bra. Fattar ingenting...

Nej, kontentan av det här blir nog att jag behåller Yamahan, den går fan ruskigt bra på varv, över 10 000 rpm så drar den ju för jävla fint, gäller bara att ligga där mest hela tiden vid aktiv körning, annars hamnar man efter direkt... Eller så får man helt enkelt börja se sig om efter en K6:a, för dom går ju imponerande bra.

Slutligen så tror jag faktiskt att det inte är så stor skillnad på dom värsta literhojarna jämtemot varandra, gäller bara att hitta en hoj som passar en själv bäst...

Men jag får nog säga att jag blev lite besviken på K7:an trots allt... Hade ju nästan bestämt mej för att byta till en sån, men... det blir nog inte så. Sen att den är så ruskigt snygg i Orange/Svart är ju en sak man får leva med...

Mvh Kimmen.
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Går också i tankarna att byta till en R1 eller Gixxer -07 och jag
har läst div tester och liknande...skall ut på jakt efter provkörningsobjekt.

Det jag läst i tester är att K6 är vassare i mellanregistret men att
K7 är bättre på högre varv och i alla tester har K7 gått med seger
jämfört med K6 när man vägt in alla delar på hojarna.
Anledning till att K7 kanske känns lite långsammare kan ju vara vikten
och en jämnare effektkurva. En av anledningarna till viktökningen är ju miljöregler plus den "tysta" överenkommelsen om max 300km/h på
en standard gathoj mellan japanska tillverkarna (starkare motor=mera vikt
för att hålla sig till 300km/h)
I testerna så skrivs det också att för årets modeller så är det modifieringar
som gäller. Både R1 och K7 tjänar ca 9kg med ett nytt helsystem och
en power commander ger i mellanregistret ca 10hk samt även ca 10kh på topp.
 

Nicotin

Guest
- Med risk för att bli dissad nu...

Jag var och provkörde en K7:a idag, med ett Yoshi slipon(Enkel-Slipon). Har ju blivit mer och mer sugen på en, efter att ha tyckt min hoj saknat lite klipp i mellanregister och botten.

Hade kanske lite för höga förväntningar, vem vet... Kan bara jämföra mot min R1 -05.

- K7:an kändes väldigt tam. Mjuk... Lätt att köra i o f s. Mycket lätt att köra fort med...
- Smidigt chassi(Den elektroniska styrdämparen gör sitt jobb bra verkar det som), tight på bredden, men kändes "lång"... Kanske för att det saknas lampor och en massa plast o grejer bakom kåpan, som det finns mer av på R1:an.... Lite "tom" kändes den.
- Konstigt nog så satt man mer upprätt, trots att hojen känns längre än R1:an. Alltså en mer "Touringbetonad" sittställning, R1:an ligger man mer på...
- Lättare att peta i växlarna på är den, K7:an, - perfekt koppling, lätt att vrida på gashandtaget(jämfört mot R1:an, som är lite småtrög...), men det kändes som att det var längre slag på rullen.
- Rapp som FAN på gasen var den... MEN, det enorma mellanregistret som alla pratar om tycker jag inte alls var så speciellt... Man fick vrida fullt för att den skulle vakna, och sen kom det inget riktigt superklipp på toppen, som det gör på R1:an(Den drar fan hejdlöst bra över 10 000 varv)...

Hojen kändes jävligt smidig och lättkörd, allt funkar "lättare" och smidigare än på R1:an, men inte alls lika rå som Yamahan... Mer Touring över K7:an känns det som... Skumt.

Sen på kvällen så åkte vi ett gäng, och jag körde kompisens K6:a med Yoshi Slipon... FYYY FAN! :tummenupp Den var mycket råare att köra än K7:an, och vilket jävla klipp i mellanregistret, helt sjukt... Svarade som satan direkt på rullen... En jäkla skillnad alltså! Fler som upplevt detta, att K6:an är råare att köra(Går bättre än K7)???

Polaren provkörde min R1:a och tyckte den gick riktigt bra, bättre än en -07:ans R1:a som en annan bekant nyligen köpt... Och efter att ha dragit ur Rettan på riktigt höga varv så tycker jag nog att den går riktigt bra. Fattar ingenting...

Nej, kontentan av det här blir nog att jag behåller Yamahan, den går fan ruskigt bra på varv, över 10 000 rpm så drar den ju för jävla fint, gäller bara att ligga där mest hela tiden vid aktiv körning, annars hamnar man efter direkt... Eller så får man helt enkelt börja se sig om efter en K6:a, för dom går ju imponerande bra.

Slutligen så tror jag faktiskt att det inte är så stor skillnad på dom värsta literhojarna jämtemot varandra, gäller bara att hitta en hoj som passar en själv bäst...

Men jag får nog säga att jag blev lite besviken på K7:an trots allt... Hade ju nästan bestämt mej för att byta till en sån, men... det blir nog inte så. Sen att den är så ruskigt snygg i Orange/Svart är ju en sak man får leva med...

Mvh Kimmen.


Kan bara hålla med dig...
JAg har testat Gixxer -07 men dock inte nya R1 men jag behåller min -05 bara för att det är det bästa jag kört..

En hoj som stod ut i min lilla test om mna ska snacka mellanregister och motor så är det nya zx10r..
Den ÄR sjukast..:D :tummenupp
Bara drar och drar och drar...
Helt sjukt register..

Men zx10r vinner dock inte skönhetspriser..:gnissla
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
Måste lägga in att på min K7:a blev det en enorm skillnad när jag slängde bort system och kat och bytte till Racefit...

spara 9kg plus att den kan andas...
 

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Ort
New Mill
Hoj
2011, BMW S1000RR
Har lite brådis med ytterligare en fråga.

Har precis köpt bubble kåpglas men har stora problem att fästa de två skruvar längst ner. Hur fick ni dit gummi muttrarna under plasten??

Det känns som man måste vara raketforskare för att göra vissa saker =P
Hej jag lossade hela instrument panelen :näsblod
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Hur var det här med Slip-on.
Någon som känner till en bra amerikansk hemsida som säljer yoshimura?
Har försökt maila för att få reda på fraktkostnader till yoshimura-rd.com men nejnej. Inget svar.

Så om någon har tips på en sida o kanske själv beställt därifrån...don't hesitate to tell me =)
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jaha nu har jag varit och provat K7án jäkla drag på höga varv men tam som fan i mellanregistret. Min gamla -00 fireblade tar ju k7 under 7 000 varv.
Nä eftersom man inte tokkör på de högsta varven så ofta blir det nog en K5 istället med bättre mellanregister + att man sparar en och annan krona
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top