Gsx R 1000 -03

WilhelmsGixxer

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2003
Ort
åLAND
Hoj
Gsx R1000
Tjena har frågat förut men inget svar, så jag provar igen... E det någon som vet om ett K&N filter andas bättre än ett orginal Gsx R 1000 -03 filter?

Har hört någonstans att det är onödigt att byta orginal mot K&N när orginalet är bättre?

Bekräfta eller dementera!
 
K&N andas väl bättre(det är ju det som är grejen),det är ju ett sportluftfilter så att det inte skulle ha nån effekt har jag svårt att tro.köp
 
Kör du med orginal i övrigt ger ett K/N filter ingen effekt.(OK, liten marginell ökning max)
Men slänger du på slip-o(Bolt-on) så ger det liten effekt ökning. Men ska man få ut något av det så ska man helst ha ett helsystem och PC (PowerComander) så att allt ställs in rätt. Då kan det ge några extra kusar.
Har du orginal blås på så är det meningslöst.
Samma om du inte tänker mappa om den, då kan du oxå skita i det.

Och, helt ärligt. Jag tror inte du kommer märka någon skillnad. Knappt ens om du har helsystem och mappar om. Du får kanske 3-4 extra hästa på topp. Ibland tappar man till och med lite i mellanregistret (Man "offrar" lite mellanregister för att få mer på topp)

En fördel med K/N filter är att de är tvättbara. Men olja när itne gratis den heller, så det finns ingen ekonomisk vinst i att köpa K/N filter.
Men det låter ju bra att säga att man har det... :D

På visssa hojar så kan man få ett högre insugsljud. Vissa gillar det skarpt. :D

Köp ett när du måste byta orginalet, men annars tycker jag det är lite överreklamerat med K/N filter (Om man inte trimmar lite men då är vi inne på annat område. :) )
 
Helsystem, K&N, PCIII och en redig ommappning på det ger mer än 3-4 hkr på topp.

//jaG

PutteLiten skrev:
Och, helt ärligt. Jag tror inte du kommer märka någon skillnad. Knappt ens om du har helsystem och mappar om. Du får kanske 3-4 extra hästa på topp. Ibland tappar man till och med lite i mellanregistret (Man "offrar" lite mellanregister för att få mer på topp)
 
Det måste finnas alt till den dyra luftfilteroljan.
Kanske fel tråd men nån som vet en billig ersättning? Symaskinsolja?
 
soppatorsken skrev:
Det måste finnas alt till den dyra luftfilteroljan.
Kanske fel tråd men nån som vet en billig ersättning? Symaskinsolja?

det e väl inte så dyrt med filter olja??
100:- för en flaska som räcker bra länge.
och hur ofta gör man rent filtret på en sporthoj egentligen, på crossen måste det göras rent efter nästan varje träning sommartid.
 
Har aldrig riktig hajjat det där, är inte sporthojjar optimerade redan från fabrik med dom bästa luftfilter och utblås för bästa prestanda osv? :va
 
oskar skrev:
Har aldrig riktig hajjat det där, är inte sporthojjar optimerade redan från fabrik med dom bästa luftfilter och utblås för bästa prestanda osv? :va
Blåset är anpassat efter bullerlagar och ett tätt filter gör att det inte kommer in lika mkt skit i motorn vilket gör att tillverkarna kan garantera säkrare drift.
 
berggren_martin skrev:
Blåset är anpassat efter bullerlagar och ett tätt filter gör att det inte kommer in lika mkt skit i motorn vilket gör att tillverkarna kan garantera säkrare drift.
se där :tummenupp
 
Emmi skrev:
Helsystem, K&N, PCIII och en redig ommappning på det ger mer än 3-4 hkr på topp.

//jaG

:D Klart det gör!!
Men han frågade om hur stor effekt K/N filtret hade, och i den ekvationen så står K/N filtret för ca 3-4hk.

PÅ TLRen får man ca 15 extra pållar med Helsystem, K&N och PCII (eller Yoshi box). :)
 
Att tänka på är att Suzuki-hojar går snålt å allra helst gsxr1000(kolla själv, du blir knappt lortig om du drar fingret bak i ljuddämparen).SLUTSATS:KN-filter ger mer luft å då behöver hojen mer bränsle vilket den inte får vilket kan medföra motorskador å definitivt inte mer effekt. Denna effekt förstärks med ett slip-on, du tappar bara hp. Det fina i kråksången är att detta kan åtgärdas med en power commander. Alltså allt eller inget!
 
oskar skrev:
Har aldrig riktig hajjat det där, är inte sporthojjar optimerade redan från fabrik med dom bästa luftfilter och utblås för bästa prestanda osv? :va
na, dom har tuffa bullerkrav att bråttas med, och mycket mer ljud än vad man kan tänka kommer bakvägen(genom luftfiltret)!
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top