GSX-R 1000 -01 Går dåligt mellan 2-4000varv

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Husa 650
Nu har vi fått nog! Måste hjälpa en godvän till mig som fått lite beskymmer med sin GSX-R. Det började förra året med att TPS givaren stod fel _C00 och att hojen gick skumt. Vi fixade det till -C00 och den gick fint. Dock ändrade sig värdet ibland, gissar på att det kan blivit pg.a. stegring?? I alla fall så har hojen i år bråkat som bara den. Världet hade ändrat sig och vi har fixat det till -C00 (delaer mode) Men det hjälper typ inte den hackar och går allmänt dåligt på låga varv 2000-4000 drar man på så är allt som vanligt tror vi i alla fall =) Den liksom bludrar men ändå inte svårt att förklara.. Man kan säga att när du drar fullgas på 2000 varv så går den ganska klent tills den kommer till 5000varv typ då börar den pinna på som den skall.

Fick tips på jobbet om att det kunde vara ventilerna som inte stänger som de skall. Om detta är fallet så vågar man ju inte köra en meter till. Alla vet ju vilket fint väder som skall bli i helgen så jag BER nu på mina bara knän, Finns det någon som har några tips på felsökning? Skulle också önska att det fanns någon som kunde lite grann som kunde provköra eller liknande för att på så sätt kanske kunna säga vad som är fel?

Någon med kunskap eller möjlighet till (kom hit så kikar vi på det) får gärna ringa ikväll eller imorgon på 0733390369

Måste ta reda på hur allvarligt felet är innan det händer nått värre.

mvh Carl :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar

Det är ju mycket märkligt att man får mer hjälp i det allmäna forumet än i själva mekhörnan. =/ DET ÄR JU LITE PANIK! 25 grader där ut idag ju!

Robertzon skrev:
2138893 Nu har vi fått nog! Måste hjälpa en godvän till mig som fått lite beskymmer med sin GSX-R. Det började förra året med att TPS givaren stod fel _C00 och att hojen gick skumt. Vi fixade det till -C00 och den gick fint. Dock ändrade sig värdet ibland, gissar på att det kan blivit pg.a. stegring?? I alla fall så har hojen i år bråkat som bara den. Världet hade ändrat sig och vi har fixat det till -C00 (delaer mode) Men det hjälper typ inte den hackar och går allmänt dåligt på låga varv 2000-4000 drar man på så är allt som vanligt tror vi i alla fall =) Den liksom bludrar men ändå inte svårt att förklara.. Man kan säga att när du drar fullgas på 2000 varv så går den ganska klent tills den kommer till 5000varv typ då börar den pinna på som den skall.

Fick tips på jobbet om att det kunde vara ventilerna som inte stänger som de skall. Om detta är fallet så vågar man ju inte köra en meter till. Alla vet ju vilket fint väder som skall bli i helgen så jag BER nu på mina bara knän, Finns det någon som har några tips på felsökning? Skulle också önska att det fanns någon som kunde lite grann som kunde provköra eller liknande för att på så sätt kanske kunna säga vad som är fel?

Någon med kunskap eller möjlighet till (kom hit så kikar vi på det) får gärna ringa ikväll eller imorgon på 0733390369

Måste ta reda på hur allvarligt felet är innan det händer nått värre.

mvh Carl :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar

Du har en defekt TPS. Byt den så ska du se att hojen går som den ska. Kostar ca 1900 i delar, och du klarar att kalibrera den själv eftersom du hittat dealermode-kontakten :tummenupp

Det måste vara något annat fel på den! =/ har smörjt upp den, (verkar helt onödigt då det är något elektronistkt fel på den om det nu är fel) I alla fall så borde det ju visa någon typ av felkod om det nu är TPS:en? Den är fint inställd och visar -C00 men jag har kommit fram till att den till o med går dåligt på tomgång nu.. alltså den går inte 100% jämt och fint. även om den håller sig i liv (har höjt den från 800->1000 för innan det dog den osv =/ ) Tittade ner på spjällen och jag inbillar mig att 2 av spjällen står lite lite högre upp än de andra 2. Men hur justerar man dessa samt kan de verkligen ändra sig??

TACKSAM FÖR ALL HJÄLP då jag har 0kr att lägga på service! :argpådato

Nr:18 skrev:
2139670 Du har en defekt TPS. Byt den så ska du se att hojen går som den ska. Kostar ca 1900 i delar, och du klarar att kalibrera den själv eftersom du hittat dealermode-kontakten :tummenupp

Det är felkoder som kommer upp i display fönstert i stället för Temperaturen =) Man får fram dem genom att kortsluta 2 kablar bak i facket under skjutssadeln. Sök på google på -c00 eller här på Sporthoj och läs mer om hur man sätter MC i DEALERMODE så kommer en ny värd att öppnas när det gäller felsökning. Du kan även testa söka på dealermode =)

:Bugar <- *Ber fortfarande om hjälp )=

Yamaha_Tobbe skrev:
2140729 min hoj har samma problem, dock är coo och tds grekiska för mig? upplys mig :va

Utan att veta om du har PC3 eller system så är du ju liten risk att veta om det bråkar.

Sen att gnälla om att man inte får hjälp höjer ju inte direkt folks vilja.

Vet man inte så svarar man inte är grundreglen.

HAr inte PC3 eller system. däremot har det varit ett slipon på den, dock med samma problem.

sorry om jag gnällt men vet ju att det finns många här som kan mycket om GSXR

En gång till; du har alla symptom på en trasig TPS. Byt den så funkar hojen igen :tummenupp

NR;18... varför får jag ingen felkod på den då? Jag har verkligen inte råd att köpa en sådan om det verkligen inte är den som felet =/ Det som får mig att tveka är att den inte gör ett piss på Tomgången? tittade på den.. och det vkerar ju som om den börjar röra sig när man gasar... så varför går den lite små ojämt på tomgång då??

Robertzon skrev:
2141167 NR;18... varför får jag ingen felkod på den då? Jag har verkligen inte råd att köpa en sådan om det verkligen inte är den som felet =/ Det som får mig att tveka är att den inte gör ett piss på Tomgången? tittade på den.. och det vkerar ju som om den börjar röra sig när man gasar... så varför går den lite små ojämt på tomgång då??
Man får ingen felkod om den kärvar. Det är en givare som känner av hur mycket du gasar och pytsar i mer soppa när du vrider på rullen. Du skrev tidigare att värdet på TPS ändrar sej hela tiden och det är ett helt säkert tecken på att den är trasig. Man kan även märka det på att hojen vid aktiv körning blir ryckig vid pådrag. Låna TPS av en polare och testa,det är billigare än att köpa, men jag är 100 på att du kommer att få köpa en ny TPS.

känner ju tyvärr ingen med GSXR i närheten av GBG.... men låna är nog det som gäller till att börja med så jag får tesat innan jag skenar iväg, men visst låter ju trolig! dock ändrar sig inte TPS:en hela tiden utan bara typ var 10 körning eller så kanske... men men är säkert den =)

Nr:18 skrev:
2141158 En gång till; du har alla symptom på en trasig TPS. Byt den så funkar hojen igen :tummenupp

NU är besvikelsen stor =/ var inte TPS:en som var felet och nu står jag här 1800kr senare! Några andra tips på vad som kan vara fel?? Fått tips om att chocken kanske hängt sig på nått sätt? har ju vaier chocke, även om jag har insprut??) Hojen verkar gå bättre när den är kall, än när den blir varm.. men svårt att säga.. :argpådato :fatta! :huvet

Robertzon skrev:
2179132 NU är besvikelsen stor =/ var inte TPS:en som var felet och nu står jag här 1800kr senare! Några andra tips på vad som kan vara fel?? Fått tips om att chocken kanske hängt sig på nått sätt? har ju vaier chocke, även om jag har insprut??) Hojen verkar gå bättre när den är kall, än när den blir varm.. men svårt att säga.. :argpådato :fatta! :huvet

Skicka kravbrev till Nr:18 där du ber honom om pengar :7peta :). Nej nu ska jag inte strö salt i såren, har haft mig en gixxer men jag har tummen mitt i handen så jag ska inte ens försöka ge dig nåt tips. Lycka till!

EDIT: Angående sprutet på gixxer så är det ju inget riktigt sprut om jag fattat det hela rätt, nyfiken på svar.

Pinky skrev:
2179154 Skicka kravbrev till Nr:18 där du ber honom om pengar :7peta :). Nej nu ska jag inte strö salt i såren, har haft mig en gixxer men jag har tummen mitt i handen så jag ska inte ens försöka ge dig nåt tips. Lycka till!

EDIT: Angående sprutet på gixxer så är det ju inget riktigt sprut om jag fattat det hela rätt, nyfiken på svar.

Inget riktigt sprut vad är det som inte är riktigt????
:va

Robertzon skrev:
2179132 NU är besvikelsen stor =/ var inte TPS:en som var felet och nu står jag här 1800kr senare! Några andra tips på vad som kan vara fel?? Fått tips om att chocken kanske hängt sig på nått sätt? har ju vaier chocke, även om jag har insprut??) Hojen verkar gå bättre när den är kall, än när den blir varm.. men svårt att säga.. :argpådato :fatta! :huvet

Chocke finns inte utan bara justerbart tomgångsvarvtal.

slangarn skrev:
2179860 Inget riktigt sprut vad är det som inte är riktigt????
:va

Chocke finns inte utan bara justerbart tomgångsvarvtal.

Har antagligen fått allt om bakfoten men nån sa till mig när jag hade min 750 att eftersom jag har choke så var det ingen "riktig" insprutning eftersom insprutningsmotorer inte har choke :va. Ifrågasätt mig gärna, jag vet nada och är mest ute efter svar på mina konstiga erfarenheter från folk som tydligen inte vet vad dom snackar om :). Kan nån förklara sprutet och eventuell choke (om det nu finns nån)på en gixxer 750 -00? Skiljer sprutet sig nånting mot en 1000 -01 :3freak.

Sorry om jag lånar tråden.

majtii skrev:
2180666 En fundering, trottelsynkning?

många som varit inne på liknande spår nu... kanske dags att ta en titt på det där, har tittat på spjälhusen och de ser ju lika ut men det är svårt att se ner i ett av dem då tanken är i vägen =) Hur gör man en synkning av dessa? är det svårt?? Eller är jag ute och cyklar nu :confused:

Alla tips motages! Har inte tummen mitt i näven men har inte skruvat så jätte mycket med dessa motorer mest med bilar och 2-takt =) :Bugar

Du behöver ett synkverktyg (klockor), PAIRen ska kopplas ur etc.
Enklast att du kollar i verkstadsmanualen. Inget svårt iaf.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti