GSX-R 1000 01-02, ingen toppfart

Långskott: sträckt kamkedja?
OT: Blade -00 har också insprut.
 
6300mil nu!

Ja kan bara jämföra med förra sommaren då gjorde den strax under 300 på motorvägen, ska kanske tilläggas att den är streetfighter. köpte den sådan.

Bytat stiften nu men han precis inte testa förren ösregnet kom så de får bli morgondagens projekt
Mätarna ut går den ju med kåpor på den ger sig till slut mot dom 299 mätarn ger sig på ,kåplös med rakt styre lär du väl tappa fart och effekt för airductsen matar ingen luft i luftbutken så den blir inte trycksatt som tänkt-då känns toppfarten mer rimlig om du rivit av kåpor och airducts
 
Last edited:
Mätarna ut går den ju med kåpor på den ger sig till slut mot dom 299 mätarn ger sig på ,kåplös med rakt styre lär du väl tappa fart och effekt för airductsen matar ingen luft i luftbutken så den blir inte trycksatt som tänkt-då känns toppfarten mer rimlig om du rivit av kåpor och airducts
Det kan ju i många fall bli venturieffekt dessutom, om man tar bort kåpor, airducts mm, och man har luftkanalerna ut genom ramen. Så istället för tvångsmatning blir det undertryck.
 
Ja det är ju sämre flöde och mer turbulens -den mäter ju hastigheten på utgående Axel har jag för mig 🫣länge sen jag skruvade gixxer 1000 men den kan nog visa 299 med pizzadrevning som streetfighter utan spedohealer men verkligheten är nåt annat 😅låååånga armars klubb blir det ändå
 
Jag misstänker att du har en cylinder borta det krävs ganska stor effektförlust för att ge så markant förändring av toppfart.

Kolla ifall avgasröret är varmt från alla cylindrar.

1000014386.jpg
 
Jag misstänker att du har en cylinder borta det krävs ganska stor effektförlust för att ge så markant förändring av toppfart.
Kolla ifall avgasröret är varmt från alla cylindrar.

View attachment 496977

Jag misstänker att du har en cylinder borta det krävs ganska stor effektförlust för att ge så markant förändring av toppfart.

Kolla ifall avgasröret är varmt från alla cylindrar.

View attachment 496977
jodå fyfan vad jag brände handen på alla fyra rören...
Finns det något sätt att kontrollera detta mer i detalj? Komptest?
 
Jag misstänker att du har en cylinder borta det krävs ganska stor effektförlust för att ge så markant förändring av toppfart.



jodå fyfan vad jag brände handen på alla fyra rören...
Finns det något sätt att kontrollera detta mer i detalj? Komptest?


15-254_xl_1.jpg

 
Vad pratar vi för fart? Mätarfart? GPS-hastighet...?

För en nakenhoj / streetfighter känns 240 mer realistiskt än "just under 300".

Du hade toppfartsproblem även på din Kawa, såg jag. Vad var lösningen där?
 
Vad pratar vi för fart? Mätarfart? GPS-hastighet...?

För en nakenhoj / streetfighter känns 240 mer realistiskt än "just under 300".

Du hade toppfartsproblem även på din Kawa, såg jag. Vad var lösningen där?
Mätfart enlighet mätaren.

280 exakt förra sommaren, nu 240.

mätte precis temperaturen på avgasrören och 1ans var cirka 50grader kallare än 2,3,4 så misstänker att något är vajsigt där.

Ska mäta spänningen till spridarna och se, samt rengöra dem
 
Jag misstänker att du har en cylinder borta det krävs ganska stor effektförlust för att ge så markant förändring av toppfart.



jodå fyfan vad jag brände handen på alla fyra rören...
Finns det något sätt att kontrollera detta mer i detalj? Komptest?

Kanske skulle nämnt det i förra inlägget men ett tips till nästa gång är att känna efter när hojen är nystartad, innan rören hunnit bli glödheta.
Då kan man också märka ifall någon cylinder blir varm senare, än de övriga.

En annan metod om dom redan är varma är ju att stänka lite vatten och se att det snabbt förångas.

Ja, kompprov som nämndes är nog ingen dum ide om du inte märkte nåt på avgasrören. Jag skulle även kolla så att där inte är nåt hinder före luftburken, luftfilter mm
 

Vridmomentbehovet ökar i kvadrat med hastigheten men lägger man till varvtalet som också ökar linjärt med hastigheten så blir resultatet att effektbehovet ökar i kubik med varvtalet.

I det här fallet så om BoysBad2 rimligtvis körde på samma växel så var ju varvtalet 240/285 = 0,84, alltså 16% lägre varvtal.
I kombination med att vridmomentet är =0,84^2 = 0,71 => 29% lägre vridmoment.
Och effekten har då minskat till 0,84*0,71 = 0,6
 
Så nu har jag gjort följande

1. Rengjort alla spridarna
2.komp testat.
3. Upptäckt att den går/gått varmt

ska tillägga att den har gått varmt nu när den är original (ingen pc3)

Blir att beställa nya stift och se om detta kan va felet.

IMG_2931.jpeg
 

Bifogat

  • IMG_2932.jpeg
    IMG_2932.jpeg
    455.9 KB · Visningar: 14
  • IMG_2933.jpeg
    IMG_2933.jpeg
    599.1 KB · Visningar: 12
  • IMG_2935.jpeg
    IMG_2935.jpeg
    502.9 KB · Visningar: 16
  • IMG_2938.jpeg
    IMG_2938.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 16
  • IMG_2937.jpeg
    IMG_2937.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 16
Jag misstänker att du har en cylinder borta det krävs ganska stor effektförlust för att ge så markant förändring av toppfart.

Kolla ifall avgasröret är varmt från alla cylindrar.
Räknar du ut effektbortfall genom luftmotståndsskillnad?
I så fall ska det väl kvadrat och inte kubik?
1/((285/240)^2) = 0.71


Edit: Såg att du förklarat ditt resonemang. Givet samma växel och annat varvtal så blir det som du säger. Jag är så van vid att räkna med att man kör sina växlar i botten så varvtal är relativt oförändrat.

Hur som så håller jag med dig, det är mycket effekt som gått förlorad.
 
Last edited:
Att den går för varmt beror inte på stiften, det är snarare troligt att den har problem med kylningen. Kåporna styr fartvinden genom kylaren, finns det inga kåpor så kan luften lika gärna röra sig förbi kylaren, med sämre kylning som följd.
 
Räknar du ut effektbortfall genom luftmotståndsskillnad?
I så fall ska det väl kvadrat och inte kubik?
1/((285/240)^2) = 0.71


Edit: Såg att du förklarat ditt resonemang. Givet samma växel och annat varvtal så blir det som du säger. Jag är så van vid att räkna med att man kör sina växlar i botten så varvtal är relativt oförändrat.

Hur som så håller jag med dig, det är mycket effekt som gått förlorad.

Spelar egentligen ingen roll vilken växel man har, luftmotstånd blir alltid i kvadrat med vridmomentet och i kubik mot effekten.
Det ligger i fysiken via arbete och tid
 
luftmotstånd blir alltid i kvadrat med vridmomentet och i kubik mot effekten.
Det ligger i fysiken via arbete och tid
Du har helt rätt. Tack.

Förvirrade mig av nedanstående mening:
Vridmomentbehovet ökar i kvadrat med hastigheten men lägger man till varvtalet som också ökar linjärt med hastigheten så blir resultatet att effektbehovet ökar i kubik med varvtalet.
Läste detta och ställde upp din uträkning som skillnad i luftmotstånd * skillnad i varvtal och att ^3 användes till att hitta en annan punkt längs vridkurvan. Snöade helt in att förstå ett missförstånd och räkna på det.

Nu kom verkligheten tillbaka med grundläggande fysik, där hastighet, inte bara luftmotstånd påverkar effekten. Beräkningen 1/((285/240)^3) visar ju skillnad i luftmotstånd * skillnad i hastighet, den har inget med varvtalskillnad att göra.

Spelar egentligen ingen roll vilken växel man har
Men nu när jag rätat ut mitt missförstånd, så inser jag att växelval borde spela viss roll när man ska beräkna effektförlust, eftersom motorn producerar olika mycket effekt i olika delar av registret.

Uträkningen 1/((285/240)^3) beräknar storleksskillnaden på effektåtgång mellan de två hastigheterna, det är inte nödvändigtvis samma sak som storleken på motorns effektförlust.

Om vi använder växellådan så att hojen har samma varvtal vid 240 respektive 285, så är vi på samma ställe i effektregistret. Det betyder att procentuell skillnad i effektåtgång också visar procentuell effektförlust.

Men om vi behåller samma växel och flyttar oss genom varvtalsregistret, så visar beräkningen istället hur mycket av effekten från ett högt varvtal som motorn nu producerar vid ett lägre varvtal.

Räkneexempel.
Låt säga att vår gixxer har 160hp vid 10.100rpm och 145hp vid 12.000rpm.
Samt att 10.100rpm = 240km/h och 12.000rpm = 285km/h på sexans växel.
Jag avrundar 1/((285/240)^3) till 0.59.

När hojen var frisk nådde den 285km/h vid 12.000rpm och det gick åt 145hp.
Vi applicerar 1/((285/240)^3) och ser att hojen nu producerar 0.59 * 145hp = 86hp vid 10.100rpm.

Vid 10.100rpm ska hojen ha 160hp, således har den kvar 86hp/160hp = 0.54 av sin originaleffekt snarare än 0.59. Kanske marginellt i sammanhanget, men mer än noll :)
 
Last edited:
Gått varmt = mager blandning = spridare/förgasare/ventil/insugsgummi osv.

Jag skulle inte köra med den innan jag lokaliserat och åtgärdat varför en cylinder på en radfyra går varmare än övriga cylindrar.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top