GSX 750F -98 känns instabil

Tisteln

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2010
Ort
Vadstena
Hoj
1998, Suzuki GSX 750F
Hej!
Jag kör en Suzuki GSX750 F -98 som börjar uppföra sig konstigt vid kurvtagning. Känns märkligt instabil, som om det inte skulle "spåra" korrekt. Spelar ingen roll vilken hastighet jag kör i. Framdäck är ok, bakdäck mindre bra men det är inte det som känns. Framgaffel är också ok, kan inte hitta något klapp i hjullager. Lufttryck i däck korrekt.
Skumt är det i alla fall. Någon som har upplevt något liknande?
 
Har du spännt/bytt kedjan? Isf kan du har fått bakhjulet snett.

Har en lika dan hoj fast några år äldre! Känner igen fenomenet! Ibland känns den konstigt i kurvtagning och ibland inte. Tror mest på att det beror på inbillning! Man tycker sig känna något men säkert beror det på ojämnheter i vägen osv. Men det är min teori och jag kör på som inget hänt:)
 
Hur är däckets slityta? Kört rakt fram mycket?

Har du fått en kant på däcket är det inget roligt att köra.
 
Kolla så den inte läcker i packboxarna. Har haft liknande problem.
 
Slitet bakdäck, läckande framgaffel, dålig oljenivå i ett av benen är några av dom saker jag skulle tippa på och givetvis spårningen som Bergan nämnt.
 
Hur är däckets slityta? Kört rakt fram mycket?

Har du fått en kant på däcket är det inget roligt att köra.

Hej!
Jo, det börjar bli en kant på däcket, och det känns ju ibland, när man precis viker över kanten och tror att man ska slå i backen. Det är inte riktigt den känslan jag pratar om men tack för ditt svar.
 
Min hoj känns snuskig att köra när däcket börjar bli dåligt.
Däcket som satt på när jag köpte den var ganska platt, kan vara värt att ha i åtanke..
 
Tack för alla svar, nu har jag lite att gå på. Är ny medlem fr o m i dag och är väldigt imponerad över allas engagemang.
Stort tack!

Aa det måste jag säga. Här på SH får man verkligen den hjälp man behöver och fort går det också:) Man behöver inte känna att någon fråga är för dum och man får alltid många svar.

Går inte att jämföra med andra forum. ex vissa bilforum där man får ett svar där någon GISSAR vad det kan vara eller hur det skall göras.


SH ROCKAR!! Det skriver jag under på!
 
Min 750F -99 gick betydligt mycket stabilare med skjuts än när man åkte själv, hade säkert vissa samband med att föregående ägare hade skjutsat mest och ställt fjädringen för det, men balansen i hojen blev också bättre, inte bara fjädringen. Men, han hade kört rakt fram och burit runt hojen i kurvorna, vilket bla resulterade i precis kronplatt bakdäck. Den slingrade sig fint när man kom över kanteländet och mellan 70 och 78kmh vibrerade styret så att man inte såg styrvikterna. Med nya sulor blev hojen helt underbar att köra med :tummenupp

För övrigt den hoj jag lärde mig att knäskrapa med :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top