GSX 750 F, några erfarenheter?

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660R -07
Börjar bli lite less på att åka runt på min Suzuki Intruder (köpte den mest för att övningsköra på), så var och provkörde en GSX 750 F (99:a) idag och blev helt såld. Hojåka fick just en helt annan innebörd :D Satt med världens största flin hela provkörningen.
Är nu förstås väldigt sugen på att införskaffa en sådan, förmodligen till nästa säsong. Finns det något speciellt man ska tänka på? Eller några andra likvärdiga hojar av andra märken som jag missat?

iceaway skrev:
Börjar bli lite less på att åka runt på min Suzuki Intruder (köpte den mest för att övningsköra på), så var och provkörde en GSX 750 F (99:a) idag och blev helt såld. Hojåka fick just en helt annan innebörd :D Satt med världens största flin hela provkörningen.
Är nu förstås väldigt sugen på att införskaffa en sådan, förmodligen till nästa säsong. Finns det något speciellt man ska tänka på? Eller några andra likvärdiga hojar av andra märken som jag missat?

Om andra märken kommer du att få lika många svar som det finns hojar, alla har sin favorit.

Det du ska kolla är väll det traditionella: däck, drivpaket, lager m.m.

Har själv en -01 som jag oxå blev såld på och än ångrar jag inte köpet(haft den sedan april :hihi )

Ha det gött och lycka till.

Köp den! :) Jag fick tipset om att handla just en sån av Wibbe här på forumet när vi jobbade tillsammans förra året. Så jag åkte runt till lite handlare runt om i Gävle, och helt plötsligt stog den bara där, numera min, svarta skönheten! Jag visste direkt att jag skulle ha den! :D
Jag är kanonnöjd! Visst, en "riktig" sporthoj är det ju inte, men den har tillräckligt med pulver för att hänga med, är underbar att svänga med, funkar klockrent för långa turer, både ensam och med skjuts + packväskor. Enda problemet jag har haft med min under mina 700 mil med den är ett batteri som gav upp (orginalbatteri från -99) och att jag måste byta kedja. Annars knallar den och går så fint så! :)
Dessutom är den lättkörd, utan att vara mjäkig är den följsam och hugger inte elakt om man tex bromsar till lite för hårt i bak och får bredsladd i 100++, i en kurva, med skjuts... Har jag hört :rolleyes: :D

Hoztic skrev:
Köp den! :) Jag fick tipset om att handla just en sån av Wibbe här på forumet när vi jobbade tillsammans förra året. Så jag åkte runt till lite handlare runt om i Gävle, och helt plötsligt stog den bara där, numera min, svarta skönheten! Jag visste direkt att jag skulle ha den! :D
Jag är kanonnöjd! Visst, en "riktig" sporthoj är det ju inte, men den har tillräckligt med pulver för att hänga med, är underbar att svänga med, funkar klockrent för långa turer, både ensam och med skjuts + packväskor. Enda problemet jag har haft med min under mina 700 mil med den är ett batteri som gav upp (orginalbatteri från -99) och att jag måste byta kedja. Annars knallar den och går så fint så! :)
Dessutom är den lättkörd, utan att vara mjäkig är den följsam och hugger inte elakt om man tex bromsar till lite för hårt i bak och får bredsladd i 100++, i en kurva, med skjuts... Har jag hört :rolleyes: :D

Låter ju kanon det :)
Ungefär vad går det på om året i slitdelar/service osv?

iceaway skrev:

Står 2st sådana till salu på Mc-kompaniet i Väring, en ny -04 för 59k tror jag det var & en begagnad -02 1500mil med Yoshimura slip-on för 54k.

iceaway skrev:
Låter ju kanon det :)
Ungefär vad går det på om året i slitdelar/service osv?

Som sagt, slitdelar finns ju lite här och var. Biltemabatteri kostade 189 kr, ny kedja 910, oljefilter 135 (där omkring iaf). Men det är ju inte sånt man köper varje år, utom filter då! En uppsättning metzeler-däck kostade ca 2300!
När jag köpte den frågade jag var servicen skulle kosta, och då sa dom 2000 kr, men det skiljer ju garanterat mellan olika handlare!

Hoztic skrev:
Som sagt, slitdelar finns ju lite här och var. Biltemabatteri kostade 189 kr, ny kedja 910, oljefilter 135 (där omkring iaf). Men det är ju inte sånt man köper varje år, utom filter då! En uppsättning metzeler-däck kostade ca 2300!
När jag köpte den frågade jag var servicen skulle kosta, och då sa dom 2000 kr, men det skiljer ju garanterat mellan olika handlare!

Åfan, gott gott. Låter ju inte alltför blodigt. Tack för svaren alla :)

Hoztic skrev:
Så lite så! :)

Kan tilläggas att den drar ca 0,54, ganska oavsett om jag är ensam och busåker, eller har sambo + packväskor på! :tummenupp

Gött! Samma som min nuvarande då. Hur stor är tanken på den förresten? Min är på 12l + reserv, man måste fan tanka hela tiden.

Kom just att tänka på att det finns ju en 600cc version av den också. Är den mycket slöare/stor skillnad i övrigt? Den kanske är mycket billigare att försäkra. I så fall kan den ju vara värd att ta en titt på.

iceaway skrev:
Kom just att tänka på att det finns ju en 600cc version av den också. Är den mycket slöare/stor skillnad i övrigt? Den kanske är mycket billigare att försäkra. I så fall kan den ju vara värd att ta en titt på.

Skillnaden mellan 600:an och 750:an är enorm. 600:an är lite mindre och man saknar lite kraft ibland, speciellt om man har passagerare eller packning.

Jag lånade en 600 under några veckor förra sommaren och när ägaren på hösten köpte en 750 istället så fick jag givetvis prova den med. Det är en helt annan hoj. Trots att den är lite större så upplevde jag 750:an som mer lättstyrd och stabil.

Modellen har ju några år på nacken så det finns inte några barnsjukdomar kvar på den, det finns mycket reservdelar och den går och går...

Köp bort säger jag bara. Du kommer inte att ångra dig. Själv funderar jag på att byta min BMW 1100S mot just en GSX750F... Ska bara övertala sambon om att det är en bra idé först.

Lime skrev:
Skillnaden mellan 600:an och 750:an är enorm. 600:an är lite mindre och man saknar lite kraft ibland, speciellt om man har passagerare eller packning.

Dessutom är en hel del 600:or strypta till 25 kw

Hade själv en 750 F ,som köptes ny 99, och som jag sålde i höstas.
Trivdes bra på den och den funkar till nästan all körning men en "riktig" sporthoj är den inte. Men bra både med och utan passagerare och packning,

p.s Trivs så j-a bra med Tillern som jag har nu, ångrar inte att jag sålde F:en för en sekund :banana :banana :banana

andersbrink skrev:
Som grädde på moset, en GSXR 1052/1127/1157-motor passar som handsken i din 750-ram.

Nu hamnar vi lite OT, men hur bra tål ramen den effekten? Finns det inte risk att ram/sving ser ut som ett modernt konstverk efter ett tag? :3freak
Får den motorn tillräcklig kylning osv? Hur mycket måste man byta förutom motor och fuggar?

Hoztic skrev:
Nu hamnar vi lite OT, men hur bra tål ramen den effekten? Finns det inte risk att ram/sving ser ut som ett modernt konstverk efter ett tag? :3freak
Får den motorn tillräcklig kylning osv? Hur mycket måste man byta förutom motor och fuggar?

Att slanga med hjälp av kopplingen med 750-motorn är hårdare på chassit än vad ren brutal motoreffekt är. Kylning? Större oljekylare hjälper väl om det skulle knipa. Byta förrutom gasare och motor? Inget som kostar multum... möjligen avgaskrökarna.

andersbrink skrev:
Att slanga med hjälp av kopplingen med 750-motorn är hårdare på chassit än vad ren brutal motoreffekt är. Kylning? Större oljekylare hjälper väl om det skulle knipa. Byta förrutom gasare och motor? Inget som kostar multum... möjligen avgaskrökarna.

Här slangas inte nått med kopplingen, så det är nog lungt!
En tempgivare är ju lätt att stoppa i, då har man ju koll på värmen iaf! :)
Jag blir mer och mer sugen! :) Fast då skulle jag nog byta ut 750-klistermärkena mot 600, då blir det ännu mer ulv i fårakläder! :D

Hur går det att få igenom en sån bastard hos sbp? :va

Hoztic skrev:
Hur går det att få igenom en sån bastard hos sbp? :va

Hur ser SBP att det är en 1052-motor istället för en 750? Det enda de gör är att ändra motornummret i registreringsbeviset. "Näe, min hoj har alltid sett ut så här. Den va så när jag köpte den." För säkerhets skull, slipa bort 1052/1127/1157 som står på vänster sida på cylindern.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda