Gsx 750 F 1991

Sharadkingboy

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Ort
vbg
Hoj
nada
Hejsan, jag ska köpa en gsx 750 f 1991á och
undrar om det är något speciellt man ska se upp med, och så undrar jag även dels vad en sådan toppar, dels hur mkt varv ungefär den ligger på i 100kmh och hur långt hastighetsmätaren går till.
Snälla hjälpa mig.

Mvh: SKB
 
Last edited:
ola_sandin skrev:
Får erkänna att jag inte vet särskilt mycket om denna modellen, men enligt Bike så toppar den 220-240km/h och kör 11,5-12s på kvartsmilen.

Här har du lite mer info: http://www.bike.se/utrustning/index.php?view=362

Här är en med mph-gradering. Ta det gånger 1,6 så vet du vad mätaren går till.http://www.bikepics.com/pictures/026249/

En till. http://www.bikepics.com/pictures/062100/



verkligen tack.
Kul det finns folk som du, som bryr dig om sådana som jag=)
Ha de
 
ola_sandin skrev:
Får erkänna att jag inte vet särskilt mycket om denna modellen, men enligt Bike så toppar den 220-240km/h och kör 11,5-12s på kvartsmilen.

Här har du lite mer info: http://www.bike.se/utrustning/index.php?view=362

Här är en med mph-gradering. Ta det gånger 1,6 så vet du vad mätaren går till.http://www.bikepics.com/pictures/026249/

En till. http://www.bikepics.com/pictures/062100/
förresten, det är det inte lite konstigt att där inte finns någon vatten.temp.mätare ELLER är det luftkylning på den?
 
Sharadkingboy skrev:
förresten, det är det inte lite konstigt att där inte finns någon vatten.temp.mätare ELLER är det luftkylning på den?

Japp den är luftkyld och med en liten oljekylare, egentligen bara positivt då det är färre saker som kan krångla och läcka. Säkert en ganska pålitlig motor, men har tydligen ställskruvar istället för shims så det blir lite tätare serviceintervaller, men mycket enklare och snabbare att justera. Typ var 1200 mil är det ventiljustering.

Modellen kom 1989 och 1998 kom det en större uppdatering. Har mellan 92-106hk beroende på årsmodell.


Sharadkingboy skrev:
Hejsan, jag ska köpa en gsx 750 f 1991á och
undrar om det är något speciellt man ska se upp med, och så undrar jag även dels vad en sådan toppar, dels hur mkt varv ungefär den ligger på i 100kmh och hur långt hastighetsmätaren går till.
Snälla hjälpa mig.

Mvh: SKB

I övrigt är det nog bara att kolla efter det vanliga, glapp i lager, däck, drivpaket, bromsar, servicebok, om säljaren är ägaren mm, mm.
 
ola_sandin skrev:
Japp den är luftkyld och med en liten oljekylare, egentligen bara positivt då det är färre saker som kan krångla och läcka. Säkert en ganska pålitlig motor, men har tydligen ställskruvar istället för shims så det blir lite tätare serviceintervaller, men mycket enklare och snabbare att justera. Typ var 1200 mil är det ventiljustering.

Modellen kom 1989 och 1998 kom det en större uppdatering. Har mellan 92-106hk beroende på årsmodell.




I övrigt är det nog bara att kolla efter det vanliga, glapp i lager, däck, drivpaket, bromsar, servicebok, om säljaren är ägaren mm, mm.
Hejsan igen.
Okej, men är det likadant i GSXR motorn, alltså att den också är luftkyld!?
För mig så är luftkyld liksom inte gammeldags, men så behöver det kanske ej vara?!
Är ju som du säger att mindre som kan krångla som vattenpump och så.
Jag ska nämligen köpa en sådan, gått 4600mil och lite att fixa, men så startar
den inte och de säger att det beror på bensin som stått i över ett år, men kan
det stämma det?! vet DU om det är lätt att komma ut dräneringspluggarna utan att
behöva meka ner kåporna!? Undrar även om du vet om det är samma motor som gsxr i samma årsmodell!? Om det är det, så borde den ju klara av att man går ner till 42T drev där bak, istället för 47som nu, dock konstigt de är mindre på en touring hoj, då jag antar man mer glider då och vill få ner varvet, eller??
Jag har även hört något om att kamaxlarna går ner, vet du något om det?
Tacksam för svar,
mvh: SKB
 
Sharadkingboy skrev:
Hejsan igen.
Okej, men är det likadant i GSXR motorn, alltså att den också är luftkyld!?
För mig så är luftkyld liksom inte gammeldags, men så behöver det kanske ej vara?!
Är ju som du säger att mindre som kan krångla som vattenpump och så.
Jag ska nämligen köpa en sådan, gått 4600mil och lite att fixa, men så startar
den inte och de säger att det beror på bensin som stått i över ett år, men kan
det stämma det?! vet DU om det är lätt att komma ut dräneringspluggarna utan att
behöva meka ner kåporna!? Undrar även om du vet om det är samma motor som gsxr i samma årsmodell!? Om det är det, så borde den ju klara av att man går ner till 42T drev där bak, istället för 47som nu, dock konstigt de är mindre på en touring hoj, då jag antar man mer glider då och vill få ner varvet, eller??
Jag har även hört något om att kamaxlarna går ner, vet du något om det?
Tacksam för svar,
mvh: SKB

Ja, de äldre gsxr-motorerna var luft/oljekylda och tydligen skottsäkra. Vet inte vad det är för orginal drevning på en sån, men det är ju troligt att man drevar upp en touring för att få en lugnare gång.

Gammal bensin kan kanske vara en anledning, men skulle tippa på att det är nåt annat som spökar om den inte vill starta efter bara ett år. Förgasarna är kanske igensatta av bensinkristaller. Dåligt batteri, stift mm. Startgas och ett frächt batteri brukar göra susen. Om den inte startar så ska du pruta rejält, vem vet det kanske inte sitter några kolvar i.:)
 
Det är inte samma motor som Gsxr. Dock så tillhör dom samma motorfamilj och delar väldigt många komponenter. Gsxr levererar fler hk pga andra kammar och annan topp, vet inte som slag och borr skilljer. Så det är mer än bara utväxling som skilljer. Sen finns det säkert många andra detaljer som skilljer mellan motorerna, sök så ska du nog finna.
Men varför köpa en gsx f om man är intresserad av topphastighet och hur fort den går mm. Ingen prestanda maskin men det finns bot mot det.
Den är luft/oljekyld.

En motorcykel som stått något år eller så kan vara lite tjurig att få igång, töm förgasarna alt gör ren dom och prova starta. Den bör hoppa igång efter lite nötande. Kanske startgas kan hjälpa som sista utväg.
 
ola_sandin skrev:
Ja, de äldre gsxr-motorerna var luft/oljekylda och tydligen skottsäkra. Vet inte vad det är för orginal drevning på en sån, men det är ju troligt att man drevar upp en touring för att få en lugnare gång.

Gammal bensin kan kanske vara en anledning, men skulle tippa på att det är nåt annat som spökar om den inte vill starta efter bara ett år. Förgasarna är kanske igensatta av bensinkristaller. Dåligt batteri, stift mm. Startgas och ett frächt batteri brukar göra susen. Om den inte startar så ska du pruta rejält, vem vet det kanske inte sitter några kolvar i.:)
Hej hej igen.
Njae, det är kolvar i den, den startar på start-gas, men fasen OM jag måste
ta den på släp hem, har ju dessvärre inget släp heller. Men kristaller i soppan
blir det väl inte förrens soppan har typ "avdunstat"??? Vet du om man "kommer åt"
att skriva av dräneringsskruvarna på fuggarna, utan att ta bort för mkt kåpor?!
A ja, annars får det väl bli att köra den på start-gas hem=)
Längtar iallafall, får den nu snart, om några timmar vi ska hämta den.
Ha de/SKB
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top