GSX 750 ES originalsynkverktyg

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Som många andra vill man ju pula själv, dels för att lära sig och dels för att hålla kostnaderna nere på vår ack så dyra lek/hobbyverksamhet.

Har då läst noga i servicehandboken för GSX 750 ES -84 och konstaterat att Suzukis verktyg för att synka förgasarna är en lite moj med 4 genomskinliga rör som sitter bredvid varandra och där det finns en liten stålkula i varje rör.

Det står inte ett ord om tryck eller liknande (bara att man kalibrerar mätaren, men det är som vanligt; justera varje del av mätaren för sig på en och samma cylinder så att man har en konstant i sammanhanget). Det enda som står är att på cyl 2 & 3 skall stålkulorna ligga en aning under kulorna för cyl 1 & 4 (dvs det finns ett par streck som de yttre och de inre skall befinna sig mellan och de för 2:an o 3:an skall ligga halva kulans diameter under de yttre, 1:an & 4:an).

Det här är ju helt omöjligt att lösa om man vill bygga en egen med slangar o ev mätare. Jag skall bara göra det här en gång på denna motorn sen säljs den i vår så jag har ingen lust att köpa Suzuki snordyr original "special tool". Det är nog dessutom det enskilt vanligaste förekommande ordet för något verktyg i deras servicehandbok, "special tool"...

Några tips någon? :confused:

Annars får man väl ge sig iväg till en hobbybutik och köpa ståldankar och försöka bygga en sån här mockapär själv (den följer givetvis med hojen vid köp) :näsblod

Last edited:
Det låter som Suzukis special tool är en svävkroppsmätare att mäta flöde med, vilket inte borde vara nödvändigt när det borde räcka med att mäta undertrycket och det kan du göra med u-rör. Bocka 4 transparanta slangar i U form, fyll i lite vätska och koppla dom till resp cyl.

Det låter som Suzukis special tool är en svävkroppsmätare att mäta flöde med, vilket inte borde vara nödvändigt när det borde räcka med att mäta undertrycket och det kan du göra med u-rör. Bocka 4 transparanta slangar i U form, fyll i lite vätska och koppla dom till resp cyl.

Jup, det är precis vad det är. Men det var inte hur man bygger eller mäter undertryck jag frågade efter utan frågeställningen är;

hur tar jag reda på skillnaden i tryck mellan rören för cyl 2 & 3 i förhållande till rören för cyl 1 & 4.

Det skall vara något lägre undertryck för cyl 2 & 3 enligt handboken. Storleken på undertrycket är okänt för mig. De anger en relativ metod i handboken iom att de två kulorna för cyl 2 & 3 skall vara halva diametern under kulorna för cyl 1 & 4.

Kom på att jag kunde lägga till en bild också efter lite fippel :-)
Längst ned på höger sida finns en skiss i verkstadshanboken:
http://cesium.24x7.se/bikes/GSX750ES/images/synka750es.jpg

Last edited:
Ett bra ställe för gamla suckor är det här forumet http://www.classicsuzuki.com/phpBB2/index.php . Där finns det säkert någon med tips.

Annars kan man höra med MC-shopen i Karlstad http://www.mc-shopen.se/

Lycka till :tummenupp

Tack för tipset med MC-Shopen, skall kolla med dem vid tillfälle. Det här är inte akut än, massa lappmögel kvar på vägarna ju ;-)

Tänkte höra med folket på Classicsuzuki såsmåningom om svaren här tyvärr inte hjälper mig framåt. Vet inte om det skiljer ngt på synkning mellan GS och GSX (TSCC-motorn) modellerna, de verkar mest hålla på med GS o Katanor osv. ES/EF verkar vara styvmoderligt behandlad eftersom den var så populär på sin tid, ingen exklusiv samlarhoj mao :näsblod

Last edited:
Usa modellerna tappade x'et i beteckningen GS750 heter den i staterna och GSX750 här. Kolla årsmodellerna bara. Polarn hade samma proplem med en GSX1100 sen när vi letade på GS1100 hittade vi info till den i USA.

Usa modellerna tappade x'et i beteckningen GS750 heter den i staterna och GSX750 här. Kolla årsmodellerna bara. Polarn hade samma proplem med en GSX1100 sen när vi letade på GS1100 hittade vi info till den i USA.

Det står iaf i Suzukis manual att GSX är den (då, 1983) nya TSCC motorn (glidlagrad vev) och inte samma som GS (rullagrad vev). Har sett att det är olika beteckningar på hojarna i USA o Europa/Asien. Det är snarare regel än undantag. Wild Star heter tex Royal eller Road Star i USA (minns inte precis) och man vill helst inte marknadsföra namnet Yamaha där utan fokuserar marknadsförningen på Star motorcycles. Etc etc.

Men det är som sagt inte motormodell eller liknande jag är ute efter utan om någon har ett direkt svar på hur man kan göra mätningen av flödet utan att känna till trycket, dvs ursprungsfrågan. :confused:

Jag uppskattar att folk bryr sig men för att hålla antalet inlägg nere i tråden vill jag helst bara ha direkta svar (Googla o leta på nätet gör jag dagligen, det är en del av mitt jobb). I just den här tråden vill jag ha så lite OT som möjligt :tummenupp

Det finns inga värden på undertrycket då detta varierar starkt med varvtalet, det enda man gör är att justera gasarna så de 'drar lika'.
Därav att det inte behövs gradering på balanseringsverktygen.

Suzukis variant med lite lägre undertryck till mittencylindrarna är nog overkill.
Syftet är säkert att dessa ska gå lite svalare, samma resultat får du genom att montera ett steg större munstycken i de förgasarna.
Kolla stiften, har du inga problem med överhettning skulle jag inte bry mig.

Last edited:
Det finns inga värden på undertrycket då detta varierar starkt med varvtalet, det enda man gör är att justera gasarna så de 'drar lika'.
Därav att det inte behövs gradering på balanseringsverktygen.

Suzukis variant med lite lägre undertryck till mittencylindrarna är nog overkill.
Syftet är säkert att dessa ska gå lite svalare, samma resultat får du genom att montera ett steg större munstycken i de förgasarna.
Kolla stiften, har du inga problem med överhettning skulle jag inte bry mig.

Oh, tack, en plausibel förklaring. Har lite mkt i skallen just nu pga privat jox så jag tänkte inte ens på att kolla stiften efter några mils körning om jag balanserat dem lika. Att det inte finns några värden är jag redan ok med iom att det är relativ mätning :)

Antar att man kan använda sig av kulornas vikt (säg att de väger 10 gram) och motsvarande volymminskning (10 ml) i rören/slangarna (eller egentligen hälften, dvs 5g då det här halva kulans diameter som gäller i deras verktyg)? Det skulle i så fall lösa problemet. En höftning räcker ju eftersom synkningen inte är så viktig (som jag förstått det) över ca 3-4000 rpm.

Bilderna ger ju någon slags storleksförhållande iaf. Sådärja, nu börjar vi komma någon vart. Tack för input! :tummenupp

Jäss... dags att börja skriva checklista och rota fram 4-1 systemet och slänga på det innan det är dags. Riva förgasarna o kolla skick på nålar o munstycken också kanske.... Riiight. Att inte ha något att göra, det har man inte om man har hoj :D

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...