Som många andra vill man ju pula själv, dels för att lära sig och dels för att hålla kostnaderna nere på vår ack så dyra lek/hobbyverksamhet.
Har då läst noga i servicehandboken för GSX 750 ES -84 och konstaterat att Suzukis verktyg för att synka förgasarna är en lite moj med 4 genomskinliga rör som sitter bredvid varandra och där det finns en liten stålkula i varje rör.
Det står inte ett ord om tryck eller liknande (bara att man kalibrerar mätaren, men det är som vanligt; justera varje del av mätaren för sig på en och samma cylinder så att man har en konstant i sammanhanget). Det enda som står är att på cyl 2 & 3 skall stålkulorna ligga en aning under kulorna för cyl 1 & 4 (dvs det finns ett par streck som de yttre och de inre skall befinna sig mellan och de för 2:an o 3:an skall ligga halva kulans diameter under de yttre, 1:an & 4:an).
Det här är ju helt omöjligt att lösa om man vill bygga en egen med slangar o ev mätare. Jag skall bara göra det här en gång på denna motorn sen säljs den i vår så jag har ingen lust att köpa Suzuki snordyr original "special tool". Det är nog dessutom det enskilt vanligaste förekommande ordet för något verktyg i deras servicehandbok, "special tool"...
Några tips någon?
Annars får man väl ge sig iväg till en hobbybutik och köpa ståldankar och försöka bygga en sån här mockapär själv (den följer givetvis med hojen vid köp)
Har då läst noga i servicehandboken för GSX 750 ES -84 och konstaterat att Suzukis verktyg för att synka förgasarna är en lite moj med 4 genomskinliga rör som sitter bredvid varandra och där det finns en liten stålkula i varje rör.
Det står inte ett ord om tryck eller liknande (bara att man kalibrerar mätaren, men det är som vanligt; justera varje del av mätaren för sig på en och samma cylinder så att man har en konstant i sammanhanget). Det enda som står är att på cyl 2 & 3 skall stålkulorna ligga en aning under kulorna för cyl 1 & 4 (dvs det finns ett par streck som de yttre och de inre skall befinna sig mellan och de för 2:an o 3:an skall ligga halva kulans diameter under de yttre, 1:an & 4:an).
Det här är ju helt omöjligt att lösa om man vill bygga en egen med slangar o ev mätare. Jag skall bara göra det här en gång på denna motorn sen säljs den i vår så jag har ingen lust att köpa Suzuki snordyr original "special tool". Det är nog dessutom det enskilt vanligaste förekommande ordet för något verktyg i deras servicehandbok, "special tool"...
Några tips någon?

Annars får man väl ge sig iväg till en hobbybutik och köpa ståldankar och försöka bygga en sån här mockapär själv (den följer givetvis med hojen vid köp)

Last edited: