GSX 600 bra banhoj?

Lite OT men samma tema.

Undrar vad ni "RR-vetare" kan rekomendera för nybörjar-racer till oss med något stramare budget.
Måste ju ha råd att äga en gathoj också. ;)

Har sneglat på prisklassen 25-30kkr, det jag hittat är några CBR600 -97 och -98 med div. extraprylar.

Är en så gammal Hynda något att ha!
Tillförlitlighet, kända fel osv.
 
Last edited:
Mattias skrev:
Oj... .

Bromsarna är inte mycket att hurra för heller.

....

VA?!?!

Jag skulle vilja påstå att Sukkans bromsar är suveräna och i jämförelsen med R6'an så känns R6 som ren dynga. Vad jämför du emot?!? Vad hade du för belägg egentligen?
 
Senast jag körde en GSX R600-03 var för tre veckor sen. Jag förmodar att den hade originalbromsbelägg. Bromsarna tog långt in och saknade känsla. Inte alls förtroendeingivande.
Jag körde en R6-03 ungefär samtidigt och den hade finfina bromsar, lättdoserade och grimmt effektiva.

Detta var ju på gatan iofs,så det är inte omöjligt att R6-ans bromsar hade blivit sämre och GSXR-ens varit konstanta (kassa ;)) vid bankörning.
 
Jag kan bara inte låta bli att påpeka att inte någon frågat om det gäller en GSX-R 600 eller en GSX 600 F.......

Sorry! :D
 
Goodstuff skrev:
Köra RR med en F hade ju varit kungligt!

Hehe, borde lätt kunna bli sveriges fulaste RR-hoj, F'ns kåpor i raceversion borde kunna bli århundradets kräkmedel :skrämd :D
 
Detta är visserligen den gamla modellen, men plocka bort speglar och blinkare så......
 
Mattias skrev:
Senast jag körde en GSX R600-03 var för tre veckor sen. Jag förmodar att den hade originalbromsbelägg. Bromsarna tog långt in och saknade känsla. Inte alls förtroendeingivande.
Jag körde en R6-03 ungefär samtidigt och den hade finfina bromsar, lättdoserade och grimmt effektiva.

Detta var ju på gatan iofs,så det är inte omöjligt att R6-ans bromsar hade blivit sämre och GSXR-ens varit konstanta (kassa ;)) vid bankörning.
Byt ut slangarna till stålomspunnet så har du mycket bra bromsar. :fakta Bromsbeläggen original är bra nog för bana. Performance bikes hade för ett år sedan ett reportage om ett brittiskt racingteam som körde med originalbelägg - de ansåg det poänglöst att byta dem. Stämmer fö också bra med min egen erfarenhet.

McB är bara avundsjuk för att han inte har en snabb och häftig båge. Fast jag måste säga att Rsexorna är söta - på ett lite flickaktigt sätt. :squid
 
Bj.O.rn skrev:
Det var bättre förr... med snyltläsning alltså... suck..

/B

Hörrö... Nu ska du vara snäll, annars så ska jag skvallra om vad Peter "BromsSköld" tyckte om din eminenta, själuppskruvade fjådring!! :D

Visst droppade jag två ventiler i min egen motor på förmiddagen och sen rasade något i toppen på Patriks ex. Folkesson GSX-R600 på eftermiddagen. Bra jobbat tycker jag och påvisar hur mycket bättre japanska hojar är än t ex Ducati!! :rolleyes:

Sen kan jag ju flika in i orginalfjädringens vare eller icke vara. Körde förra året GSX-R 750 -00 med orginalgrejjor. Höjde bara oljenivån med ca 2cl i varje ben, sen "gungande" jag på i en ormande orginalfjärdings uppsättning. Generellt kan man säga att fjädringen är på tok för mjuk (hårdare fjädrar behövs både bak och fram) och bakstudsen (tror det är samma som på 600'an) beter sig riktigt dåligt under belastning när den blir varm. Satte på Öhlinare från -96-99 modellen (lite för lång och kanske inte riktigt rätt grundinställd) till de sista racen, och bara rent subjectivt, så gjorde det 1-2 sekunder på de banaorna. Möjligheten att gasa tidigare i kurvorna var det största skillnaden.

Kör i år en GSX-R 1000 med orginalfjädring. Samma sak här, Alldeles för mjuka fjädrar. Max förspänning fram, höjd oljenivå men ändå bottnar den i varje inbromsning. Bak kör jag med nollsag och lite för mycket komp. Trots detta bottnar fjädringen när man slår på gas ut ur kurvorna.
Om jag hade pengar, så skulle både hårdare fjädrar fram och en ny bakstuds inköpas, men tyvärr så är plånboken för tunn så jag får väl leva med skiten.... :(

Som slutkläm så kan jag väl säga att det går att åka undan bra med orginalfjädringen om man vill (jag ligger oftast 3-4 sekunder över poletidena i NSB) men vill du vara med i toppen, så köp bättre grejor direkt! För min egen del tror jag att en ombyggnad skulle ge mig 1 sek direkt på de flesta banor.

Micke
NSBK #21
 
EazyLiving skrev:
Hörrö... Nu ska du vara snäll, annars så ska jag skvallra om vad Peter "BromsSköld" tyckte om din eminenta, själuppskruvade fjådring!! :D

Har ägnat veckan åt at fundera på saken över ett flertal gindrinkar i bersån på Öland.. Ska ner å skruva lite ikväll, sen jävlar blir det 1,13-tider på Lördag..

/B
 
Är man Schitzofren får man svara sig själv..

Har satt gaffeln i flacka läget nu, får se om jag får tillbaka förtroendet för framänden efter det.. Bakänden har jag inte upplevt dom problem som Sköld menade att jag har..

Ska prova andra vägen åsså (brant vinkel å lägre bakhöjd) om tid finns i morrn..

Huvudsaken är att jag får till framänden, hade ett par framhjulsläpp i Söndags, trögstyrdheten får jag väl brotta mig igenom..

Det skumma är att jag hade samma setup på åsen förra året å då satt framänden som ett järnspett..

/B
 
Bj.O.rn skrev:
...
Det skumma är att jag hade samma setup på åsen förra året å då satt framänden som ett järnspett..

/B

Ute i lecan. Som ett spett i backen ....så skiten yrde. :crash
 
Bingo skrev:
Byt ut slangarna till stålomspunnet så har du mycket bra bromsar. :fakta Bromsbeläggen original är bra nog för bana. Performance bikes hade för ett år sedan ett reportage om ett brittiskt racingteam som körde med originalbelägg - de ansåg det poänglöst att byta dem. Stämmer fö också bra med min egen erfarenhet.

Nja, måste nog säga emot lite. Bromsarna på lillgixxern är lite tragiska. Efter fem varv på midlanda i fjol hade jag handtaget i styret. (OK, jag är bevisligen ingen raket och bromsar kanske mer än genomsnittet). Lite bättre var dom i år efter att jag bytt till stålomspunna men fortafarande inte bra och särkilt dåliga är dom när dom är kalla. Jämfört med Duccens (<--) pungkulekrossare är dom faktiskt tragiska.

(I övrigt ska jag inte jämföra Duccen med suzukin, dom är bara alltför olika skapelser...)
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top