GSX 550ES -84 Makeover

är det samma bult på dem då? Som det är på Suzuki hojar ?

Om du menar svingaxeln så är det ju förmodligen inte samma. Då finns det ett antal möjligheter. Kika in här så har du en lösning.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4141258&postcount=48

Scrolla ner en bit så ser du hur farsan byggde om svingarmsröret som sitter utanpå axeln, och ledar mot lagren i vardera ände av svingarmsinfästningen. Du kommer förmodligen att få göra en liknande operation för att få dit en ny sving på din. Du kan säkert använda axeln från din Sukka, men behöver nog tillverka ett nytt rör.
 
Kör hårt :tummenupp
Men som en del sagt tidigare, bygg en "retro fighter" (typ caferacer)

Jag tycker den här (från wrenchmonkees) var toksnygg
monkee02_01.jpg

Sån vill jag också bygga! Synd bara att jag inte kan svetsa,
eller jag har ju iof aldrig provat :rolleyes:

Den senare av de två som Wiseguy postade var också riktigt snygg ;)


Den hojen spelar fan i en annan divison, tror inte det var något i den
stilen som de menade heller. Den är brutal :yoparty
 
Last edited:
Kör hårt :tummenupp
Men som en del sagt tidigare, bygg en "retro fighter" (typ caferacer)

Jag tycker den här (från wrenchmonkees) var toksnygg
monkee02_01.jpg

Sån vill jag också bygga! Synd bara att jag inte kan svetsa,
eller jag har ju iof aldrig provat :rolleyes:

Fläskig! :rock Den var fet. Svetsa är inte så svårt, det är bara att sikta och trycka och inte glömma gasen :hihi
 
Har vart nere vid hojen och kollat lite, behöver inte byta framgaffel, kommer inte bli någon märkbar skillnad när jag sätter på högre däck.

Nja, backen måste i alla fall ändras på något sätt, den ser inte fin ut i dagsläget.
förslag på hur man ska ändra den skulle uppskattas.




Såhär ser den ut idag

Håller med om bakdelarna på 80-tals Suzuki...
Tänker du byta plasten så kolla runt lite här: http://www.poly26.com/carenage-suzuki_4.html Inget som passar rakt av till din men skulle nog gå med lite slip/kap/plastning/spackel. Jag satte bakdelen från denna http://www.poly26.com/carenage-suzuki-kit-replica-1996-pour-gsxr-750-1988-1991_4-91.html på min gsxr 750 1988.
 
Hur blir det med kedjan när man sätter på ett bredare däck, blir den sned då eller ? någon som har lösning på det problemet?

Tror nog det blir en sving från en r6 eller r1, får se.

Edit: Kan jag modifiera min egen sving så gör jag det, ska experimentera lite med den innan jag köper något.
 
Vet inte huruvida det funkar på din hoj,men med lite tur så.Mät dina infästningar,åk på en skrot o mät på en nyare donatorhoj.Har en kompis som en gång i tiden hade en GSX750 från början av 80talet.På den monterade han framgaffel och sving från en gsxr1100 ,årsmodell vet jag inte.Men som jag förstod det så var det inte alltför mycket arbete att få dit det.Iomed detta så körde han ju då även med fälgarna från gixxern.Han stoppade även i en vässad 1100 motor.Detta var ungefär det enda han gjorde,inga kåpor eller annat tjafs,original puda etc,riktigt rå var den och gick som ett skållat ollon.Bara ett tips i mängden.

Ska höra med honom vid tillfälle,exakt vad det var han fick göra för att få ihop det
 
Last edited:
Ett råd för att undvika strul är att ta delar från samma familj (dvs Suzuki). Börjar du blanda saker från Kawazaki, Yamaha eller andra märken så är risken övervägande att det kommer bli problem någonstans.

Av produktionsskäl så är många mått, avstånd och distanser standardiserade. Mycket av sakerna passar alltså rakt av med relativt små modifikationer. Då vi monterade R1 sving på XJR:en så stämde alla mått (drev-distansering) perfekt.
 
Back
Top