gsx 550 svårstartad

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
Piper PA-28 Archer II -1989
Hej!

Min 80-talare har blivit mycket mer svårstartad på senare tid nu när jag börjat använda den mer. Startmotorn drar runt som den ska men det är precis som att den inte får bränsle.

Kan det vara något som behöver rengöras? Har som sagt börjat köra mer men den nu de sista månaderna. Använder man den en dag och kör dagen efter brukar det gå bra, men har man gjort en veckas uppehåll får man jobba ordentligt för att få igång den. Jag har som tur är hojen i ett garage ett par våningar upp så jag brukar rulla igång den om jag inte får igång den direkt, men det värsta vore ju om den inte går igång med rullning. Då står man där utanför garaget med en avstängd hoj som inte går igång, och får inte upp den i garaget igen.

Byt tändstift är mitt tips.

Edit. Om det inte hjälper är nog en ventiljustering värd att prova.

Jag bytte förra året! De som satt i var av fel typ, så jag bytte till rätt typ. Kanske satt det fel typ i av en anledning?

En ventiljustering, är det svårt att göra själv? Måste jag riva hela motorn för att göra det?

Att bara kolla ventilerna är lätt, bara att riva loss ventilkåpan och mäta med bladmått (kostar hiskeliga 19,90kr på Biltema), och man mäter bara på dom där kamloben står uppåt så att säga :) Ska det sen chimsas om så måste kammarna loss, om det nu är chims på den där? :va Hursom, lite mer pyssel och då måste man veta vad man gör.

Har du kollat så att soppan rinner ner i fuggarna som den ska? Den automatiska soppakranen kan ju börja kärva, eller så är filtret igensatt. Det kan vara så att filtret sitter på själva axeln till soppakranen. Riv isär och kolla det när du ändå håller på. Vad händer förresten om du håller fullstumt länge? Drar den konstant, eller mattas det av efter ett tag?

Batteriet kan ju också vara dåligt, då får du ungefär samma fenomen, eller om en jordpunkt börjar sitta dåligt.

För att spinna vidare på Hoztics funderingar om bränslekranen så kan du prova att ställa den i prime-läge (PRI) någon minut innan du försöker starta, för att vara säker på att det finns soppa så det räcker i förgasaren. Haft Suzukihojar som varit lite kräsna med det där...

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard