GSX 550 -83, Café Racer eller nått åt det hållet.

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Det började med ett SMS från min gode vän Canidae om att vi haft inbrott i garaget. Helt förstörd, arg, och på gränsen till
nervsammanbrott försökte jag ringa upp och fråga vad som hänt. Inget svar... Satt i lastbilen ca: 5 mil bort,
på väg hem och svor över att skiten är spärrad till 90 knyck. Till slut fick jag tag i min sambo och berätta vad som hänt. Efter
detta fick jag tag i Canidae och vi kom överens om att min sambo skulle hämta upp Canidae och vi skulle mötas vid garget.

20 min senare var jag framme... tankarna for i huvudet... vad har dom tagit? Alla hojar? Utrustning och verktyg? Är sommaren nu förstörd?
Slet upp dörren, tände ljuset och såg att det stod en hoj för mycket i garaget!? Va fan är detta, har pundarna dumpat en hoj i vårat garage?

I samma ögonblick som jag var som mest förvånad så börja sambon och Canidae garva och jag förstod ingenting? Hojen i fråga var en jag spanat på blocket,
som jag hade tankar om att köpa och bygga Cafe Racer av och köra med till jobbet m,m. En billig hoj som inte är så noga med. Så där stod den nu som en
förseand födelsedagspresent! Tack som fan Annelie och Peter!

Så här ser den ut nu.

ABCD0006.jpg

Efter att ha skruvat av lite skit, möblerat om bakdelen så såg den ut så här, så nått åt det hållet blir det.
Det blir inga större modifieringar i stil med nya gafflar och så... det skall vara billigt.

ABCD0007.jpg

Det som skall göras är följande:

* Besiktigas
* Byta framlampa
* Rensa röven
* Skaffa 35mm Clip-on
* Lacka fälgar + ev fälgstripes.
* Stripes på tanken och bakdel
* Nya blinkers
* Nytt bakljus

Kom gärna med tips och idéer!

Last edited:
Hehe, din reaktion var oslagbar! Får ge oss på fuggarna nu på det snaraste så du kan få den besiktigad och klar inför kapen. :tummenupp

Dom där går ju hyggligt bra för att vara så små! Det är ju en snygg tank på så det finns ju potential att bli ett snyggt bygge:tummenupp

Obetalbart!

Skall bli kul att följa ;)

Jag hade samma tanke som du i höstas, min är byggd på en GSX400FWS -83

Nu har jag beställt blinkers till eländet. Fick bli ett par enkla ifrån Hong Kong, som säkerligen är godkända. :gnissla

4st för 110:- inkl frakt.

signal002a.jpg

Sen skall jag hitta tändstift, dom som satt på var helt fel sort, sotade som fan. Kanske därför den är svårstartad. Micro, biltema eller mekonomen borde ha ett bra utbud eller va tror ni? NGK DR8ES heter stiften jag skall ha tag på.

Blinkers, bakljus och framlampa behöver inte vara e-märkt på en så pass gammal hoj så Hong Kong blinkerserna blir helt lagliga :tummenupp

Någon som vet ifall det blir fel ljusbild, om man köper framlampa från England? Med tanke på deras vänstertrafik.

Någon som vet ifall det blir fel ljusbild, om man köper framlampa från England? Med tanke på deras vänstertrafik.

Det blir det troligtvis. Det ska ju vara en lite "vinkel" på halvljusbilden och den ska vara på rätt håll.

En sån flickvän vill jag oxå ha, har hon någon syster:banana

Det blir det troligtvis. Det ska ju vara en lite "vinkel" på halvljusbilden och den ska vara på rätt håll.

En sån flickvän vill jag oxå ha, har hon någon syster:banana

Hmm... dåligt med det... men hon har några bröder!

Sen undrar jag om någon vet hur tändhattarna skall sitta... hade ur tändstiften och kolla. Var inte så smart efter jag och en god vän delat på en flaska gin och ett antal öl, så nu misstänker jag att vi satte dit dom i fel ordning.

:fyllisar :huvet

Last edited:
Från den vänstra spolen ska tändkablarna till cyl #1 och #4, den högra spolen matar då inte helt oväntat cyl #2 och #3...
Så är det på min iaf.

En liten update!

Var på skroten i lördags och köpte lite bröte. En till sadel, klädd i svart som jag tänkte kapa till och korta av. Sedan hittade jag en kåpdel som fattades på vänstersidan, synd att den var vit men det går ju att lacka. Sist men inte minst hittade jag ett par clip-on som satt på någon äldre Suzuki. Kalaset gick på 400:-, fint som snus!

Nu har jag även försäkrat den hos Bilsport/MC. Riktigt förmånlig försäkring! 1635:- om året för helförsäkring. Ringde först till SalusAnsvar och kollade läget eftersom jag har bra premie på Firebladen där... men nej då. Min gamle Suzuki skulle bli typ 100:- dyrare i månaden.

Så nu är den påställd, försäkrad och på torsdag 07:20 blir det besiktning. Går den igenom blir det till att sätta kapen i´n.

Update

Fick en besiktningstid i tisdags. Eftersom jag jobbade fick min gode vän Canidae åka dit med härket. Till vår stora förvåning gick den igenom med blankt papper. Trots att bromsarna inte är vad dom borde. Ska dom vara såpass kassa på en äldre hoj?

Lägger upp lite mobilbilder efter veckan som gått!

Onsdag

Daniel hjälper mig att bygga en form till bakdelen. Den skall fyllas med fogskum som sedan skall hyvlas till.
DSC01421.jpg

Efter att ha tömt bruken (som var ett stort misstag) såg det ut så här.
DSC01423.jpg

Under tiden det skulle stelna började jag med sadeln.
DSC01422.jpg

Här håller vi på att sätta på Clip-on. Daniel med gummiklubba i högsta hugg!
DSC01424.jpg

Var ganska pilligt att få det på plats. Vi byggde även om hållaren till hastighetsmätaren för att få ner den mot framlampan. Notera storleken på skumbollen.
DSC01425.jpg

Lördag

Hade tänkt börja med bakdelen. Skumbollen är nu gigantisk och efter att kört in en mejsel i den och känt efter kunde jag konstatera att skiten inte stelnat än. 3-4 timmar stod det på flaskan... va fan skulle ja tömma hela för. :huvet

Som tur var hade jag med en påse öl och min kamrat David kom förbi med flaska brännvin.
DSC01430.jpg

Fick grejat med lite annat i stället. Koppla rätt elen och satte dit mini-blinkers. Lurade lite på att göra nått med framlampan och kom på idén att göra en gangsterkeps. Hade inte så mycket material att bygga av men hittade mitt gamla spruckna kåpglas. Det visade sig funka mycket bra då det gick att böja en hel del. Lackade den i svart. Klämde in det i springan och satte fast med stripes på insidan. Blev nöjd.
DSC01433.jpg

Så här den ut nu.
DSC01431.jpg

Snälla !!!!

Gör något instrumenteringen, ser ut som en hel instrumentbräda från en Volvo 240 -85

Den är ju annorlunda iaf ;)

Klart alla är avundsjuka! Det här kan ju bli hur bra som helst:tummenupp. För övrigt är Volvo 240 en stilikon och bland det bästa man kan äga med 4 hjul:yoparty

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti