GSX 400 fws dog under åkning. Laddregulatorn?

themotie

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2014
Ort
Uppsala
Hoj
1985, Suzuki, GSX 400 FWS
Min GSX 400 FWS dog på vägen. Nån sorts elfel. Först dog varvräknaren, och en liten stund senare motorn. När jag lät den stå en liten stund så tändes instrumentlamporna när jag vred på nyckeln, men det hände absolut ingenting när jag försökte starta (förutom att lamporna slocknade ...). Så batteriet verkar ju urdraget och laddningen inte funka. Laddregulatorn är ju en misstanke. Kan det vara något annat? Håller på att ladda batteriet och ska mäta laddspänningen när jag startar den (om den startar). Det var rätt kallt och väldigft fuktigt i luften vid tillfället, och jag hade varit ute och kört i regn turen före. Vatten och el funkar ju inte så bra ihop, så jag funderade på om det kunde ha orsakat något. Några idéer?
 
Vilken spänning hade batteriet innan du började ladda det?
Generatorn kan ju ha tackat för sig den med, förutom regulatorn. Sedan kan det ju vara någon kabel som läcker spänning lite var fan som helst i elsystemet på en gammal hoj, sprucken isolation och vatten gör ingen glad, till exempel.
Du kan ju starta hojen med hjälp av ett annat batteri och mäta spänningen över polerna för att se om hojen laddar alls...
 
Du borde ha märkt om kablarna på batteriet var lösa. Likaså om det var mycket oxid på polerna. Kolla att jordkabeln har god kontakt i ramen. Lite långsökt kanske eftersom problemet inte kommer plötsligt. Mer troligt att det är laddregulatorn eller generatorn. Men kolla kablarna och anslutningarna. Ja som Ulvhamne sa.
Hojen lär ju starta med nyladdat batteri men du måste ju hitta felet också. Lycka till!
 
Ingen oxid att prata om på polerna. Kablarna satt bra. Kändes som om jordkabeln satt ordentligt. Mätte inte spänningen innan jag började ladda. Det kändes som om den gick lite halvtaskigt när jag åkte iväg också. Ovillig att dra, typ. Seg.
 
I Inlägg #3 har du nog svaret...
Batteriet kondition har normalt inget inflytande över motorgången när man kör, då går hojen på generatorn..
Möjligen att batteriet är så paj att det sänker generatornspänningen ( typ kortis eller näst intill)
Byt batteri och prova, mät också polspänningen på tomgång rsp vid några tusen varv..
 
Laddade batteriet. Startade utan problem. Mätte spänningen över polerna, 12 V. Mätte mellan pluspol och chassi vid några tusen varv, och där pendlade spänningen hejvilt, mellan noll och ca 12 V. Måste man leta reda på en olackad chassidetalj, förresten?
 
Det måste vara mer än 12V för att ladda batteriet ordentligt. Det kanske skall ligga på ca 15V

Hade nyligen samma problem med min Suzuki , köpte en Mosfet spännongsregulatorn från Kina. För 33$ och nu funkar den och startar bättre än någonsin.:banana

( den utgående kontakten var dock felkopplad, men gick lätt att fixa när man kom på felet)
 
Laddade batteriet. Startade utan problem. Mätte spänningen över polerna, 12 V. Mätte mellan pluspol och chassi vid några tusen varv, och där pendlade spänningen hejvilt, mellan noll och ca 12 V. Måste man leta reda på en olackad chassidetalj, förresten?

Kan vara en bra ide om man vill mäta rätt. Mitt knep är att leta reda på två skruvar på motorn (eller chassit) och mäta motståndet mellan skruvarna. När man hittat två skruvar med lågt motstånd (omkring 1 Ohm eller lägre) ja då kan man använda den ena skruven för mätning av tex spänningen mellan en batteripol och chassit.

Eller med de tre sladdarna från generatorn bortkopplade från regulatorn att motståndet mellan sladdarna och skruven är högt (över 100kOhm) dvs generatorn/statorn har INTE brunnit och fått kortis till motor/chassi.
Nästa steg är mäta motståndet mellan sladdarna, ska vara lågt, omkring 1 Ohm, dvs inget avbrott i generatorlindningarna.
Nästa steg är att starta motorn fortfarande med de tre sladdarna bortkopplade från regulatorn. När motorn är varm ska man kunna mäta ca 70 VAC (växelspänning) mellan alla 3 sladdkombinationerna från generatorn vid 4000RPM. Det viktiga är samma spänning. Dvs 3 x ~ 70 VAC.
Klarar generatorn alla de här testen är det laddningsregulatorn.
Laddningsregulatorn var det på min SV650S.
PS båda mina hojar ger omkring 14,3 Volt över batteriet vid tomgångsvarvtal direkt efter start med tänd belysning (halv eller helljus spelar ingen roll) .....)DS
Förresten, polskorna är väl ordentligt dragna?
 

Bifogat

  • GSX1300R-14-38V-1250RPM-120W-Hel-halvB.jpg
    GSX1300R-14-38V-1250RPM-120W-Hel-halvB.jpg
    104 KB · Visningar: 51
  • SpRS-14-3V-1400RPM-110W-halvljusB.jpg
    SpRS-14-3V-1400RPM-110W-halvljusB.jpg
    105.6 KB · Visningar: 41
Last edited:
Jag hade liknande problem med min FWS en gång i tiden. Jag bytte stator och laddregulator men den var ändå aldrig helt hundra. Vid något tillfälle såg jag att tändkablarna ville gnista genom isoleringen. Det skulle kunna vara nåt liknande att tändspolarna bara fuljordas mot motorn istället genom stiften, och då kommer man ingen vart.

Detta fel skulle också kunna förklara varför spänningen mellan pluspol och chassi hoppar upp och ner med varje tändcykel. Och jag tycker att detta fel borde bli värre med väta, jag fick motorstopp i regn vid ett par tillfällen men den startade igen efter bara några sekunder.

Så om du inte redan kollat, försök köra motorn i mörker och kolla om du ser gnistor mellan tändkablar och motor. Kanske med en blomspruta vatten i handen för att provocera fram felet.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top