GSX 1400 Turbofighter

Ett alternativ är att göra som Jojje säger men behåll hela orginalinsprutningen och använd MS som tilläggsinsprut. 4st extra insprutare i plenumet riktade in i trottelhusen, ta givarsignalerna (trottelposition, insugningtemp, motortemp) från orginalgivarna (brukar gå bra att dela givare med orginal ECU).
Mappa MS så den bara ger soppa under laddtryck och kanske tom. låta MS insprutet jobba mot en bredbands lambda och en AFR tabell.

Jojje mappar nog in detta i ett nafs :tummenupp

Fördelen är att orginalinsprutet sköter om allt bränsle på tomgång, under varmkörning och när motorn går som sugmotor så mappningen blir enklare.
Borde få bättre tomgångsegenskaper med orginal insprutarna också istället för att dunka dit 4 jättestora insprutare och försöka kontrollera dom på låga varv.

Vi snackar väl om att ta ut 3-400 hästar på bakhjulet eller ??? :D
 
Last edited:
Det strular ju till det, tänkte inte på mätare och sånt eftersom jag inte har några..

Då får man låta allt sitta kvar då och bara kör megasquirt (eller nått annat) till spridarna. Måste dom simuleras så är det ju rätt lätt. Sen dit med ett par extra temp givare för ett par kronor så är det klart. TPS är inget tvång för MS men förmodligen kan man ta 0-5v från orginal TPS:en utan problem. Så gjorde jag på en Lincoln som inte heller gillade när man mixtra med sprutet, då trodde den allt var som det skulle och slutade larma.

Fast om han ska bygga figther så kanske mätarna ska bort ändå?

Påmin mej att aldrig köpa en modern sporthoj :gnissla

EDIT: där va jag lite sen ja....
 
Skyller på turbolagg..

På tal om jobbiga orginal ECU's så sa Triumph innan Rocket 3:an kom ut att den skulle få en ECU som inte gick att köra med PC eller annat sånt tillkopplat, om den kände av nått sånt så skulle den inte starta. Om det blev så eller inte vet jag inte men det är ju helt sjukt om det är så. Dom ska väl skita i vad jag gör med min hoj när den är betald??? :kocko
 
Jo det är ju det som ställer till det..att jag vill kunna vrida på nyckeln utan massa felmeddelanden och så. Får nog bli ett megasquirt som tillägg. Dessutom blir det ju enkelt att återställa hojen till sitt ursprung oxå..
 
Megasquirt funkar kanon att styra extraspridare med.
Jag kör det på min 12a motor och jag har inte haft nå problem,,, annars har vi ju jojje.... :D :D
Enda som jag är lite orolig över är om en tilläggsspidare går sönder,,, då blir det hål i kolven på nolltid.... kör man bara med stora spridare så "dör" hela den cylindern om en spridare skulle strejka,, och man har större chans att klara kolvarna.....


mvh
 
mrblue9r skrev:
Megasquirt funkar kanon att styra extraspridare med.

Enda som jag är lite orolig över är om en tilläggsspidare går sönder,,, då blir det hål i kolven på nolltid.... kör man bara med stora spridare så "dör" hela den cylindern om en spridare skulle strejka,, och man har större chans att klara kolvarna.....


mvh

Satt oxå och funderade på det. Men det är väl en risk man får ta :tungan
 
mrblue9r skrev:
Megasquirt funkar kanon att styra extraspridare med.
Jag kör det på min 12a motor och jag har inte haft nå problem,,, annars har vi ju jojje.... :D :D
Enda som jag är lite orolig över är om en tilläggsspidare går sönder,,, då blir det hål i kolven på nolltid.... kör man bara med stora spridare så "dör" hela den cylindern om en spridare skulle strejka,, och man har större chans att klara kolvarna.....


mvh


Hmm nåja allt kan hända

men risken är nog lika stor att en av dom stora spridarna ( enkelrad)
sätter igen sig och ger för lite soppa , vilket ger samma fenomen

risken är dock liten att nåt av dessa ska inträffa
det finns andra probem som är besvärligare
 
det är bra.Kan hitta upp till 300 hp.Då måste man hålla hårt när man kör.Annars sitter du backen. :lol
 
Jodå..har fått lite annat å göra men det går framåt. Bygget kommer att följas i svenska BomberMagazine som kommer i sverige 2006.
 
heliac skrev:
Jodå..har fått lite annat å göra men det går framåt. Bygget kommer att följas i svenska BomberMagazine som kommer i sverige 2006.

Cool :tummenupp
Inte för att en nybörjare som jag behöver mer än 126 Nm men kul att se vad man kan göra med hojen.
 
Jaha....Har du puttat ner hojen för trappan ännu och börjat strippa den???
 
Gör sånt som många andra INTE gör.......läser igenom HELA tråden innan man undrar/frågar något. :tummenupp


Så hur går det nu då???
 
Last edited:
Skulle väl kanske inte påstå att en GSX 1400 är en sporthoj...
"Riktiga" sporthojar ligger väl på litern jämnt nu för tiden. :confused:
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top