gsx 1400+ r ?

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Tjennare, har gjort en massa lösa inlägg här på forumet nu och tänkte istället öppna en tråd där det finns en förklaring på alla tramsiga frågor:)

Jag har köpt mig en till gsx-r 1100 årm 89 som jag kört lite dragracing med och planerar att bygga om till bigbore ivinter då jag fastnat för sporten stenhårt :yoparty .

Planen är att det ska bli en 1403cc eller 1435, har inte kollat möjligheterna med hur driftsäkert det kommer bli.

Det som ska göras i vinter är alltså att renovera lådan och slänga på en större cylle med allt vad det innebär, bygga om toppen och om ja hinner ge mig på kopplingen också.

Så gott folk, vad behöver man göra med topp,vev och oljekylning för att få en fungerande 1403cc eller 1435cc motor?

Mvh//Rickard

aV277Zt9-e0edda58cebef34a88d5645b04901b8b.jpg

gx2CFigi-e0edda58cebef34a88d5645b04901b8b.jpg

Ska du sugmotortrimma och därmed varva lite mer rekommenderas bättre vevstakar t.ex. Falicon eller Carrillo). Original vevaxel tål ca 400 turbohästar. Med sugmotor och 13k varv rekommenderas först en riktning och sen en balansering.

Oljekylningen är inget man behöver bry sig om för 402 meter.

Oavsett trimningsförfarande (dvs sug eller turbo/kompressor) är toppen den viktigaste komponenten och kan kosta allt från 5000 till 50000 att göra i ordning, dvs hur fort du vill åka.

Jag har två 30/26 och en 31/27.5 topp (fräscha) liggandes i bra-å-ha-lådan.

Vilken klass har du tänkt att åka i..Har du tänkt att åka pro street bike så får du nog räkna med att det kostar väldigt mycket att bygga en sugmotor om du tänkt att vara med och konkurera med grabbarna..försök att hitta en färdig hoj istället mycket billigare (jag lovar)....typ fredlunds hoj..billig och går väldigt fort...finns nog flera hojar till salu om man frågar runt lite

Annars är det väl vevstakar,en ordentlig topp(dyrt),förgasare typ lectron,kammar,avgassystem,tändsystem.mm
Mvh Jens

Last edited:
Jag hade faktiskt en töntig("måste vara störst bland grabbarna")tanke på turbo, men frågan är om det ens är möjligt med så mycket cc?

Anders; menar du alltså att man inte behöver lägga lika mycket kärlek på stakar om man ska åka turbo? Är någon av topparna tillsalu?

Mvh//Rickard

Ska du åka turbo i Super Gas Bike behöver du inte göra något alls åt toppen, veven eller stakarna. Kompsänk och på med turbokitet, klart!

Pro Street Bike? Då lär du nog på med en 30/26 topp, 13k.

31/27.5 toppen för 14k är en ren sugmotortopp som kräver Lectron 44 förgasare.

Kalas! Alltså är det enklare att bygga en konkurenskraftig hoj att åka med i SGB än i pro street ? Turbo ger ju billiga hkr, och sånt är trevligt, men sugtrimmade motorer är ju någonting som ger mycket större njutning tycker jag:P

Gör det någon skillnar om man kör med portad topp när man åker turbo?
Mvh//Rickard

Alltså så är det bättre med mycket cc och bra kylning på luften ist när man åker turbo??

Mvh//Rickard

Fint, låter kalas:) Tack för hjälpen! Lägger in lite bilder framöver på hur bygget kommer fortskrida.

Mvh//Rickard

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!