Gsx 1100 -:vs:- Vx 800

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Vill du veta? PM:a
Hoj
2SG6S
Hej.

ÄR det någon som har körerfarenhet utav dessa? Är i tankar att skaffa min första hoj. Är de lämpliga som 1:a hoj? Är 197 lång ställer det till det med problem:confused: Är ute efter en hoj med upprätt körställning, funderar att köra upp med hojen också...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
VX800 är suzukis glidarmotor monterad i ett vanligt gatchassie, motorn är ungefär lika upphetsande som att se målarfärg torka. Trist gång i motorn och mindre genomtänkt konstruktion men visst tycker du det är snyggt med en välpolerad V-motor så slå till.
I annat fall är GSX1100 betydligt bättre ur alla synvinklar, längden kommer inte att bli något problem om du nu inte skall veckopendla till Nordkap.
 

Dr.Bike

Guest
Jag tänkte säga tvärtom! :)

VX-en är en ursnygg hoj, och troligen alldeles perfekt som nybörjarhoj med lagom effekt och dessutom från en lågvarvig twin.
Bra ekonomi med låg försäkring och förbrukning.
Dessutom kardan! :tummenupp
Förbaskat att den aldrig fanns med 1400:an...den hade jag köpt direkt!
1100:an (vilken variant är det??) kan bli "lite väl häftig" kanske...men är annars (oavsett modell) som Boris säger, en väldigt kompetent hoj på alla sätt och vis. Jag antar att det är 1100 G du menar?
 

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Vill du veta? PM:a
Hoj
2SG6S
När jag såg Vx 800:an och fick åka så tyckte jag att det var en snygg och kul hoj. Visst den kanske inte är en raket men närmaste jag har att jämföra med var min gamla zündapp ks50 :D :rolleyes: Konstigt nog så skulle jag få pröjsa 40000 kr /år för helförsäkring på den MEN bara 3000 kr /år hel för classiker försäk. på gsx 1100... :confused: G? ja vet inte modellnamnet men en sån här tänkte jag på :Gsx 1100

EDIT: Haha var bara länsförsäkringar som sa 40000 kr för försäkring. Trygghansa 5000 kr/år :)
 
Last edited:

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Har tyvärr inga erfarenheter av vx'en utöver jg faktiskt tycker den ser helt ok
ut för att vara en gat/custom!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tänkte säga tvärtom! :)

VX-en är en ursnygg hoj, och troligen alldeles perfekt som nybörjarhoj med lagom effekt och dessutom från en lågvarvig twin.
Bra ekonomi med låg försäkring och förbrukning.
Dessutom kardan! :tummenupp
Förbaskat att den aldrig fanns med 1400:an...den hade jag köpt direkt!
1100:an (vilken variant är det??) kan bli "lite väl häftig" kanske...men är annars (oavsett modell) som Boris säger, en väldigt kompetent hoj på alla sätt och vis. Jag antar att det är 1100 G du menar?

Jag håller med dig om precis allt utom att motorkonstruktionen är bra, vad jag har sett av de motorerna så är det svårt att få dem att hålla ihop redan i glidarutförande där de bara puttras runt. Vad som då händer när man börjar varva vill jag inte veta men man kan ju hoppas att teknikerna har uppdaterat den.Sen är där en hel del att göra med förgaseri och andingsvägar för att få den att rent gå fint ivf i glidarutförande (inte effektmssigt utan ren motorgång)
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Skall du övningsköra och köra upp på den?
Jag hade en VX som första hoj, och både jag och tanten klarade uppkörningarna på första försöket (samma dag :yoparty ) Jag tyckte att den var jäkligt trevlig att puttra runt i sta'n med, och den skämdes inte på landsväg heller. Om man å andra sidan vill köra fort (-ast) och aktivt så är det väl inte riktigt rätt...
De enda problemen jag hade med den var att jag fick byta lamellerna (vi övade myyyycket krypkörning), och att den drog en del olja.
Saknar den lite ibland som pendlarmoppe... :(
 

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Vill du veta? PM:a
Hoj
2SG6S
Skall du övningsköra och köra upp på den?
Jag hade en VX som första hoj, och både jag och tanten klarade uppkörningarna på första försöket (samma dag :yoparty ) Jag tyckte att den var jäkligt trevlig att puttra runt i sta'n med, och den skämdes inte på landsväg heller. Om man å andra sidan vill köra fort (-ast) och aktivt så är det väl inte riktigt rätt...
De enda problemen jag hade med den var att jag fick byta lamellerna (vi övade myyyycket krypkörning), och att den drog en del olja.
Saknar den lite ibland som pendlarmoppe... :(

Att byta lammer är det en dyr historia:va
 

Dr.Bike

Guest
Jag håller med dig om precis allt utom att motorkonstruktionen är bra, vad jag har sett av de motorerna så är det svårt att få dem att hålla ihop redan i glidarutförande där de bara puttras runt. Vad som då händer när man börjar varva vill jag inte veta men man kan ju hoppas att teknikerna har uppdaterat den.Sen är där en hel del att göra med förgaseri och andingsvägar för att få den att rent gå fint ivf i glidarutförande (inte effektmssigt utan ren motorgång)


Aha!
Ja jag talar enbart om design och koncept.
Jag har absolut noll erfarenhet av Sukas 800-twin, och att de var så kinkiga hade jag ingen aning om. Storebror verkar vara rena motsatsen om man lyssnar på nöjda ägare av den. Volvo, traktor, evighetsmaskin är saker man hör om den. Kanske inga epitet som lockar sporthojstokar, men som i rätt sammanhang representerar ett givet bruksvärde det med.
 

Dr.Bike

Guest
Att byta lammer är det en dyr historia:va

Nej.
En lamellsats kostar ca 6-800:- och jobbet gör du själv, med lite handledning från oss här.
Men varför planera för nåt som du inte vet nåt om ännu? Eller var det en dålig koppling på hojen??
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
Hade en GSX 1100 innan, trivdes kanon med den hojen.

Saknar den gammla järnhästen ibland .
 

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Vill du veta? PM:a
Hoj
2SG6S
Nej.
En lamellsats kostar ca 6-800:- och jobbet gör du själv, med lite handledning från oss här.
Men varför planera för nåt som du inte vet nåt om ännu? Eller var det en dålig koppling på hojen??

Eftersom jag i stort sett inte kan ett dyft om hojar så undrade jag bara vad det kostade? Kan tänka mig att kopplingen är lite sliten på en 17 år gammal hoj och skall man sedan öva krypkörning så kanske det är bra att veta...

Tack för alla synpunkter:tummenupp
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
3063327 Jag tänkte säga tvärtom! :)

VX-en är en ursnygg hoj, och troligen alldeles perfekt som nybörjarhoj med lagom effekt och dessutom från en lågvarvig twin.
Bra ekonomi med låg försäkring och förbrukning.
Dessutom kardan! :tummenupp
Förbaskat att den aldrig fanns med 1400:an...den hade jag köpt direkt!
1100:an (vilken variant är det??) kan bli "lite väl häftig" kanske...men är annars (oavsett modell) som Boris säger, en väldigt kompetent hoj på alla sätt och vis. Jag antar att det är 1100 G du menar?
Jaså, Dr.Bike, så låter det nu?.. Jag vill minnas att du sågat liknande hojar vid fotknölarna.. " MT-01 är en flopp" osv..

Fy bubblan vad du är inkonsekvent.. :kiss
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Hade en 1100E -83 en sommar, det är en kanon trevlig hoj på många sätt med en urstark motor, fast i ärlighetens namn är dom snyggare än bra :tungan
Hyfsat tunga och svårsvängda, ett riktigt järnspett helt enkelt och
absolut ingen idealisk övningskörningshoj eller första hoj heller för den delen
Jag skulle nog satsa på nått mer lättsvängt som förstahoj
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
En Gsx 1100 kan aldrig vara fel! En brutal motor som är lika stryktålig som den är stark! Rätt skött så tror jag den håller hur länge som helst! Deessutom så borde ju de flesta 1100:eek:r ligga i kategorin "klassiker" vilket gör dom rysligt billiga att försäkra! Köööp! :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Jaså, Dr.Bike, så låter det nu?.. Jag vill minnas att du sågat liknande hojar vid fotknölarna.. " MT-01 är en flopp" osv..

Fy bubblan vad du är inkonsekvent.. :kiss

Nej nuuuu har du lyssnat som en kvinna! (dvs tolkat in nåt som inte finns där...) *hukar* :D

MT01 är en flopp, för den UTGER sig för att vara nåt den aldrig har eller kommer att kunna vara.
Det gjordes däremot en unik speciallare på MT01 i japan, där ALLT trimmades till, och den var verkligen extrem.
DÅ - men bara då var den så underbar som man ju hade hoppats på!
Jag gillar verkligen udda fåglar, men som sagt, de som ger mer rök än eld ÄR floppar.

EN hoj jag verkligen VILLE älska i den genre´n var Bulldogg.
Jätteperfekt på många sätt, och hade väghållning osv, men p.g.a motorn, denna personlighetsfria döda klump, gjorde den lika tandlös som en bardval...
Plask!
;)

En powercruiser jag däremot gillar skarpt är Yammas warrior!
Där stämmer alla pusselbitar, om än inte gynstolskonceptet, för det har jag (ff) liiiite svårt för. Men snygg är den, och den levererar.
Portade f.ö en sån åt en kille, och den blev sketasköj!
 
Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
3064486 Nej nuuuu har du lyssnat som en kvinna! (dvs tolkat in nåt som inte finns där...) *hukar* :D

MT01 är en flopp, för den UTGER sig för att vara nåt den aldrig har eller kommer att kunna vara.
Det gjordes däremot en unik speciallare på MT01 i japan, där ALLT trimmades till, och den var verkligen extrem.
DÅ - men bara då var den så underbar som man ju hade hoppats på!
Jag gillar verkligen udda fåglar, men som sagt, de som ger mer rök än eld ÄR floppar.

EN hoj jag verkligen VILLE älska i den genre´n var Bulldogg.
Jätteperfekt på många sätt, och hade väghållning osv, men p.g.a motorn, denna personlighetsfria döda klump, gjorde den lika tandlös som en bardval...
Plask!
;)

En powercruiser jag däremot gillar skarpt är Yammas warrior!
Där stämmer alla pusselbitar, om än inte gynstolskonceptet, för det har jag (ff) liiiite svårt för. Men snygg är den, och den levererar.
Portade f.ö en sån åt en kille, och den blev sketasköj!
Oj, hur fan kan en hoj utge sig för att vara något? Som att säga att en brödrost skulle kunna utge sig att vara en cykelpump..

Jag tror det hela handlar om hur du tolkar de eventuella budskap som finns i marknadsföringen..


edit: en portning på den svagare Warrior´n ger ca 5hk.. Berätta gärna hur denna måttliga effekt höjning blir "sketasköj" på en hoj som väger 275kg tom..
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Oj, hur fan kan en hoj utge sig för att vara något? Som att säga att en brödrost skulle kunna utge sig att vara en cykelpump..

Jag tror det hela handlar om hur du tolkar de eventuella budskap som finns i marknadsföringen..


edit: en portning på den svagare Warrior´n ger ca 5hk.. Berätta gärna hur denna måttliga effekt höjning blir "sketasköj" på en hoj som väger 275kg tom..

Helt riktigt!
Hojar kan ju inte tala själva så det är marknadsföringens budskap som hojen ska leva upp till, rätt eller fel.
Var du fått endast 5 hkr ifrån på en portning av en warrior vet ju inte jag, men det är möjligt då jag själv inte bänkat denna hoj, och ffa inte med enbart portning. Men den motor jag talar om fick en massa annat godis oxå.
Har vi ätit björnkött idag? Stingslig värre verkar det som?
LPAU! :kiss
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top