GSX 1100 r 1990 ingen gnista helt plötsligt !! men går att köra runt på startmotorn

Zake

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
enköping
Hoj
gsx 1100r 90a
dvs hade den haft gnista hade du kunnat starta med växel i ?? nån som har en susning?
 
en gång till och på svenska?

med växel i som i att du sätter dig på hojen lägger i 1an och sen startar? det är startmotorn antagligen inte stark nog för att göra
 
sorry såhär är det sitter du på hojen lägger i växel och trycker på starten så börjar hojen hoppa framåt utan att du rör kopplingen hängde du med ? stiften har jag lösa mot toppen och det blir ingen gnista
 
Osäker på vad du vill ha fram, men det brukar väl vara startmotorn som inte går att dra med växel i om någon form av skydd finns.
 
det spelar ingen roll om jag har stödet nere eller upp den drar framåt bara växeln ligger i detta ska ju inte gå ??
 
det spelar ingen roll om jag har stödet nere eller upp den drar framåt bara växeln ligger i detta ska ju inte gå ??

det går på vissa hojar. andra inte. endel måste man ha koppling indraget om man ska starta, endel inte. osv
 
det spelar ingen roll om jag har stödet nere eller upp den drar framåt bara växeln ligger i detta ska ju inte gå ??

Det är ju inte en ny hoj, antingen har någon kopplat bort eller så fanns det helt enkelt inte när den var ny.

Men tycker du det är ett problem så kolla med en mc verkstad om du kan få det monterat.
 
har aldrig gått tidigare nån som vet nått ?

Menar du att det helt plötsligt går så kolla neutralgivaren.

Enklast är annars att du tar dig tid och funderar ut vad du vill fråga, samt tillhandahåller all information som du har tillhands redan vid första frågan.

Gissningslekar är skittråkiga när man försöker hjälpa folk.
 
har aldrig gått tidigare nån som vet nått ?

jag kunde alltid starta hojen med växel i tills att jag vurpade, en lowsider där inga skador förutom kosmetiska uppstod. efter det kunde jag inte starta hojen med växel i under en 6 månaders period. sen gick det igen :confused:
 
ok ?? den där givaren vart sitter den ? och kan den göra så att det inte blir någon gnista alls ?
 
oftast är det så att stödet ingår i en krets med kopplings handtaget ock neutral lägesgivaren.
ligger den i växel ska den inte gå att starta om stödet är nere.
frikopplar du då bör det gå att starta den.
ofta när det krånglar kan det vara någon utav dessa tre brytarna men oftast är det stödets brytare
som krånglar (sitter ju rätt utsatt där)
förklara gärna lite mer annars.:tummenupp
 
Jag skulle nog skita i givarna, för startmotorn går förmodligen inte, om någon av de kretsarna är brutna ( om rätt ska vara riktigt).
På min är alla dessa kretsar borttagna (koppling och stöd) därför kan jag starta den när och hur jag vill.
Jag skulle koncentrera min energi på tändspolarna... från batteri och till osv.
Du kan ha problem med startreläet.
Hela mitt elsystem verkar gå igenom det och är numera fixat.
 
Mig veterligen går startmotorn alltid runt oavsett om neutral &/ kopplingswitch är fungerande, dock blir det ingen tändning.

Däremot riktigt dumt att stå och nöta startmotor med växel i..
 
Det är ett underordnande probs att den skuttar fram på startmotorn eller ej..Att startmotorn går att köra runt om den är hel och du har batteri och tändning, så kan du mata på tills batteriet är slut, det har inget med om stiften ger gnista eller ej..Men förstår att du hittadet ett till fel. Hoppas det reder sig.
 
Last edited:
Har du försökt att hitta friläget :va
Ligger mellan 1 & 2'an

Edit: Funkar kopplingen som den ska?
Hydraul eller vajer?
 
har kollat upp startrelät och det ger 12 volt med tändningen avstängd samt säkringsdosan har 12 volt med tändningen avstängd förslag ? vart sitter tändmodulen ?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top