GSX 1100 -81 80 tals "värsting" stuk

Köpte ett helt blästerskåp från England idag (samma som JULA's men för 1740kr+400 i frakt), tänkte blästra bla. motorblock och då måste väl soda vara ganska bra?

Ser du någon åverkan på underliggande aluminium och verkar det ta bort färg och oxid effektivt?

Har provat att köra glas och aluminumoxid på ventilkåpa och tändningskåpa och aluminium oxiden ger ett fint underlag för målning, ska prova med svart pulverlack imorgon och se hur det blir på tändningskåpan. Lilla inspektionspluggen är glasblästrad, andra är med alu oxid.

Ignition_2.JPGValve cover aluminumoxide blasted.JPG
 
Aluminiumet är klart för polering efter sodablästring.
Det blir slätt som en barnrumpa.
Ingen som helst åverkan på aluminiumet.
Färgen försvinner såvida det inte är pulverlack!
 
Så var RS38 monterade.
Org förgasarna spillde ut mer soppa på gatan än vad motorn förbrukade.

Och blinkers fixat samt lite bråte borttaget i bak
Hojen nu besiktningskitad igen.
Nytt försök i morgon.
 
Sådär....

Nu klar genom besiktning.
Byta till megafonen och väck med backspeglar.

Hav förtröstan!
En duktig fotograf ska ta lite bilder på hojen snart för skoj skull.
Men skulle vilja ha nya fälgarna och däck på då!
Bakdäcket är nog det fulaste jag skådat, och noll grepp!
 
Till slut så, grattis!
En bild vill man ju se, även om fotografen råkar vara kass.
 
Fan vissa maskiner håller än.................:tummenupp
 
Jäklar va snygg den är!!!:tummenupp De är precis så en 80 tals hoj skall se ut :banana Hojta till om du vill sälja pärlan!!!
 
Har fått på breddad bakfälg med 160 däck.
Ser skitbra ut.
Men framhjulet är för jävla sorgligt.
Tom (catman) på hojäck.se har dock hittat moderna däck som funkar fram och bak.
Så inväntar nya sulor.
Sitter ett power one street på där bak men det är bara för provåka.
Törs inte gasa med framdäcket som är garanterat från före 1999!
 
Ser helrätt ut också.
Älskar den färgkombinationen, Honda hade en cb750 med svart o blått som också var grymt snygg.
View attachment 410433

Mycket snygg.
En sak att reflektera över på dessa hoja jämfört med moderna raketer är ju bromsarna.
Ser på hondan att den likt GSXen har mindre skivor fram än bak!
På GSXen är det flyrande enkolvsok fram och tvåkolvsok bak.
Ville man ha mer bromsverkan bak än fram?
Med originalpumpen känns det nästan som att koppla ur när man bromsar.
Nu har jag en GSX400 pump för mera tryck.
Den är mindre och ger då mera tryck men greppet rör sig då längre.
Nu med nya belägg så niger den ner och sänker farten.
Bak låser man plättlätt!!!
 
Du modifierar ju en hel del o inte för att vara den som är den men tycker du att man "förlorar" lite av känslan för hur det var att åka på den från förr i tiden?
Tex bättre bromsar, bredare däck osv osv.

Jag frågar eftersom jag inte vet själv men tror att om/när jag köper en äldre hoj så ska jag ha den så som man hade den då.
Det kan vara bakåtflyttade fotpinnar, clipon o annan ljuddämpare men ändå tidsenlig så att säga.
Vill jag åka bättre har jag ju den nyare hojen att åka på.
 
O förresten, har du kvar GSXR1000 motorn från K1-K2?
Ger snart upp med att försöka hitta en K3-K4 motor.
 
Moddar bara så det går att återställa.
Bromsarna är bara moddade med en mindre pump, dock från samma tidsepok!
Fälgarna vill jag ha i originalstil men lite modernare däck.
Men det finns ett set org fälgar och däck!

Nej den motorn är borta.
Veven sitter i en K4 nu.
 
Tog mig tid att njuta av en hojtur.
Missade regnet och hade det riktigt kul.

Första riktiga bakhjulsåkat gick som en dans.
Nytt däck bak och bytt koppling gjordedrt hela möjligt!
Kändes som en flygande gris ungefär.
:tummenupp
 
Hittade denna skönhet på en miniutställning vid Hasselfors Herrgård i Lördags.
Snacka om Sveavägen 80-tal, eller?




Dock var den uppdaterad med modern sving och hjul.
Även bromsoken var utbytta till nyare men jag tror gaffeln var original.
 
Gillar man speed eller köra i grupp med nyare hojar har 80 talarna ganska läskiga bromsar. Att uppdatera en GSX med Swing gaffel hjul å bromsar från en nyare model blir som dag och natt. Många modeller är bult on med någon mindre modifiering. Allt på min Katana kan återställas om jag skulle vilja ha den uppställd i vardagsrummet :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top