GSU Hv

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Vad är det för skämt egentligen?

Har fått någon fin lapp att eftersom jag inte dög åt försvaret har jag blivit DIREKCT kvalificerad till GSU Hv (Grundsoldatutbildning Hemvärn) om jag vill.
Varför i hela friden vill man kasta bort 90dagar av ett år på att leka skogsmulle för ~12papp?! Det är 130spänn per dag likCsom.

Nä, finns det någon som helst anledning att tacka ja :confused:

Skämt åsido, jag har fattat det som att det är lumpen utan allt det roliga. För folk som inte lyckades komma in i lumpen men ändå vill leka med vapen?
Stämmer det?

Har ju inte gjort Hv´s GSU så vet inte riktigt hur den är, men jag hade iaf jävligt kul under min värnplikt. Om du inte har något bättre för dig och vill bränna massa skattepengar du ändå kommer bli tvungen att betala in sen så ryck in. Du kommer ju glömma bort allt jobbigt och tråkigt sen så några goda minnen du kan skratta åt om några år skulle det nog medföra.:) Om du själv inte har något intresse av det så kan jag inte se någon anledning till att du borde göra det.

Är det inte på GSU:n som alla butty boys får leka av sig?

Sitta ute och vakta någon stackars stubbe och dricka Punsch,okynnesknattra mot skogsflanörer och köpa varenda gadget man kan fästa i stridsselen. Härligt.

GSU:n är gröntjänsten som normalt är första delen av värnplikten. "Grundläggande SoldatUtbildning", serru. Faktiskt en del mer, eftersom de befattningsspecifika bitarna som normalt ingår har skalats bort. Dessutom tror jag att de har snäppt upp tempot ett hack eller fem i GSU, jämfört med vanlig gröntjänst.

Tror man att Hemvärnet behövs så skall man göra GSU och gå med i HV. Annars skall man inte göra GSU. Vad jag har hört skall det vara en rätt bra utbildning.

Ivil,
alltid lika kul att se någon som är insatt uttala sig. Dumstrut på, höger vänster om... ! ;)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg