GSR600 eller FZ6 S2

hasern

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2013
Hoj
XT600
Har sålt min gamla motorcykel och står i begrepp att köpa nytt. Söker något med ca 100 hk, rimlig försäkring samt en prislapp på ca (max) 40k, har fastnat för Suzuki GSR600 och Yamaha FZ6 S2. Från Kawasaki och Honda finner jag ingen hoj som morsvarar dessa kriterier då er6:an är för klen, z750 för dyr och Hornet 600 har hög försäkring.

Suzuki GSR600
+ Upplever jag som vassare med kraftigare sving osv
+ Växelindikator
+ Lite som en "mini B-king"
- Inget centralstöd
- Finns ej med kåpa
- Sämre lyfthandtag, svårt att binda fast extra packning osv

Yamaha FZ6-S2
+ Verkar i större utsträckning vara utrustad med ABS
+ Mera praktisk, smidigare
+ Kanske fler/bättre återförsäljare för Yamaha generellt
- Inget nivåfönster för olja?
- Dyrare

Så hur ser ni på det här, synpunkter från nån som kanske ägt båda? Vilken skall man välja?Har jag stirrat mig blind på yamman och sukan och bör bredda mitt synfält?

Last edited:
Har ägt GSR 600, kan bara säga toppenhoj! Riktigt rolig när man kommer upp i den övre delen av varvskalan.
Valde bort bla FZ6 S2 då den i överlag kändes mer budget i chassi m.m

Hur som haver är hojarna så pass lika i karaktär att du får helt enkelt provköra.
Kvalitetsmässigt så är det nog jämnt skägg mellan dessa, dvs mycket bra!

jag har en fz6 sa ( inte s2 då ) men jag e supernöjd med den :) går skitbra och e skön att köra, både i lugnt tempo och om man varvar upp den lite så rullar den på riktigt bra.. ABSen har gått in på bakhjulet många gånger så jag e rätt glad att jag valde det. :P ja de e ju min förstahoj så har ju inte skitmycket att jämföra med då men.

triumph s3 eller suzuki bandit 1200 ?

Tack för tipsen men bandit 1200 faller på att det är en förgasarhistoria(vill inte ha äldre pjäs än 2008) och efterföljaren 1250:in är både för dyr i inköp och försäkring. Triumphen tror jag blir för spejsig för mig. Har i dagsläget siktet inställt på FZ6:an, men man vet aldrig hur saker utvecklar sig. Ju mer jag tänker framstår abs som vettigt, man skulle ha ånger hela livet om man skadade sig i en panikinbromsning.

Last edited:
Tack för tipsen men bandit 1200 faller på att det är en förgasarhistoria(vill inte ha äldre pjäs än 2008) och efterföljaren 1250:in är både för dyr i inköp och försäkring. Triumphen tror jag blir för spejsig för mig. Har i dagsläget siktet inställt på FZ6:an, men man vet aldrig hur saker utvecklar sig. Ju mer jag tänker framstår abs som vettigt, man skulle ha ånger hela livet om man skadade sig i en panikinbromsning.

Min försäkring på Bandit 1250:in kostar lika mycket (ca 4800 hel/hel) som den gjorde på min GSR, du hittar en Bandit 1250 med abs för ca 45 tkr. Suzukis märkesförsäkring.

FZ6 alla dagar i veckan!

GSR 600 är ingen dålig hoj men sålde skitkass i Sverige. Modellen lanserades för sent och tillförde egentligen ingenting nytt till klassen.

Mina två cent

Ett gammalt test i BIKE från 2007 avslutades med orden...vilken hoj du än väljer så lär du inte bli besviken.
De hade då testat Hornet, GSR o Fazer på bana och vanlig körning.

Vilken tycker du är roligast att köra? det är nog rätt val tror jag.

Jo det blir nog bra hur det än blir, men samtidigt bra med kloka synpunkter. Har bestämt mig för FZ6 då jag upplever den just som mer praktisk med centralstöd, hjälmlås och kåpa. Fixar bilder när nyförvärvet är i hamn:)

20130616_152006.jpg

Sådär nu har den äntligen anlänt:) Är en 08:a som gått 220 mil och jag gav 42k för den, känns som en bra affär än så länge. Måste verkligen berömma hojtypen som har kanonbra bromsar, skön sittställning, låg bränsleförbrukning men samtidigt ett fint klipp när man behöver det. Känns faktiskt som mer än 98 hk när motorn vaknar till vid 7000 rpm och drar fint genom hela registret. Hade egentligen snöat in på att skaffa en svart motorcykel men tycker den är riktigt trevlig i silver mot den svarta ramen.

Last edited:
Bilden får mig att sakna min gamla fzs600, den var bra på allt. Allt utom banåkning och autobahn-farter var trevligare på fzs, än med literklubban jag köpte istället. Den kunde kännas lite svajig på kurvigare vägar, men fartkänslan blev högre av det :)

Om jag köper en gathoj igen, så är det av den där hojtypen.

OnT: Fin cykel, du lär bli nöjd!

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...