Tänkte jag skulle skriva ner helgens bravader samt komma med ett utlåtande efter genomförd åtgärd.
Först tänkte jag justera TPS:en men när jag hade lyft tanken och skruvat bort luftburken insåg jag två saker:
1. TPS:en sitter jäkligt svåråtkomligt
2. Man behöver någon form av torxmejsel för att lossa på TPS vilket jag inte har och orkade inte att sticka iväg och införskaffa.
Så det blev att ge sig på plan B - rycka signalsladden i O2-kontakten. På med luftburk och sen snoka upp O2-kontakten som sitter på vänster sida. Samma kontakt och åtgärd som jag länkade till ovan.
Kopplingen är vit och på den delen som är honan finns 4 sladdar; 2 vita, 1 grå och 1 svart (jag har årsmodell -06, kan kanske vara andra färger på andra årsmodeller..) Det är den gråa signalsladden som ska ur. Sladden sitter fäst i kontakten med ett metallklipp och jag tog en bit ståltråd och petade ner "låsflärpen" inne i kontakten samtidigt som jag använde en liten plattång och drog ut sladden från kontakten.
På med lite eltejp på den grå sladden och metallklippet samt lite eltejp på honan för att skydda då det nu är ett hål rakt in där sladden satt.
Om man vill ha lite mer spelrum så kan man lyfta tanken men det bör gå utan, man får helt enkelt kika in under ram/tank och försöka lokalisera kontakten.
Totalt tar det 5-10 min att fixa, lite beroende på hur pilligt det är att få loss den gråa sladden från fästet.
Resultatet: En helt ny hoj!!!! I princip all ryckighet i lågregistret försvann och det typiska gasrycket vid acceleration försvann till 80-90%. På 1:ans växel kan man känna ett ryck men det är nog mer motorns karaktär snarare än att O2-sensorn styr och ställer.
Svårt att uttala mig om effektkurvan förändrades något men jag är bara nöjd med att alla ryck och hopp är som bortblåst! Har bara hunnit köra i stan så det är svårt att få en heltäckande bild ännu...
Jag kan bara rekommendera er andra med ryckiga GSR

r att rycka sladden. Tar 10 min och kostar inget men ni kommer få en mycket bättre och skönare upplevelse!!