GSR-tråden!

Hej.

Jag är ny inom MC och håller på att ta ett sådant nytt A2 körkort som betyder att jag får köra upp till 35kw och 0.2kw per kilo och hade tänkt mig en strypt GSR 600. Av vad jag har läst så är de original inte över 70kw då man inte får strypa mer än 50% kan någon bekräfta vad det står i papperna och ge tips om hur man enkelt kan strypa en GSR600 ( en strypning som förmodligen kommer tas bort efter att det står 35kw i papperna :hihi).

Du kan tyvärr inte köra en GSR på A2 kort, 72kw i regbevisen. Det är helt rätt som du skriver, maxeffekt i ursprunget är 70kw.
 
Hur är det med soppaförbrukningen på era GSR:er?
Jag kör nästan aldrig över 0,5 l/mil, lowscore 0,42.
En tidigare Fireblade 929 drog 5-10 cl mer per mil vid samma tempo. Har bara jag uppfattningen att 600 är snål.
 
Hur har ni det med att hojen rycker till när ni drar på gas? Min är som en känguru efter att man har släppt på gasen och ger gas på nytt! Riktigt irriterande, särskilt på bana där man vill ha ett mjukt och fint gaspådrag utan ett ryck. Var på g att köpa en PCIII för att försöka råda bot på eländet men började söka på nätet samtidigt.

Googlade lite på "åkomman" och hittade bl.a. det här:
http://www.suzuki-gsr.co.uk/index.php?topic=2372.0

Särskilt intressant finner jag Reply #6 i länken. Någon som testat? En billig lösning och har inte riktigt kunna finna några negativa konsekvenser av att gör det...?

Har även läst att man ska kunna vrida? TPS:en och samtidigt läsa ett värde i displayen (där hastighetsmätaren alt. klockan sitter) för att justera signalerna. Det är dock på gsxr600-modellerna men läst att det även ska fungera för gsr600.

Någon som gjort ovan och som kan komma med nyttig input?
 
Koppla ur O2 sensorn gör en hel del på GSR, speciellt om du byter ut avgassystemet...

På Ebay finns O2 sensor eliminator för några hundralappar...
eller så kan du tillverka en egen av ett 330 Ohms motstånd...

Nu är det inte jag som kör GSR utan min flickvän och enligt henne så fick motorn en mycket mjukare gång med mer kraft på lägre varv.

Anledning till att vi kopplade ut O2 sensorn är att efter att vi monterade in GPR avgas system så började O2 sensorn skicka ut felaktig data till motorstyrningen, vilket medförde att den kunde strypa bränsletillförseln så motorn dog när man släpper på gasen.
Den problematiken försvann när O2 sensorn kopplades ur :)
 
Låter kanon. Nu kommer jag behålla originalpipor och filter men verkar ge en klart förbättring iaf. Har kollat på 02 eliminatorer men tänkte jag skulle prova att koppla ur signalsladden i TPS:en först. Skulle hojen börja gå som en påse nötter får jag sätta dit en O2 eliminator.

Det blir mekarbyxor på i helgen!
 
Tänkte jag skulle skriva ner helgens bravader samt komma med ett utlåtande efter genomförd åtgärd.

Först tänkte jag justera TPS:en men när jag hade lyft tanken och skruvat bort luftburken insåg jag två saker:
1. TPS:en sitter jäkligt svåråtkomligt
2. Man behöver någon form av torxmejsel för att lossa på TPS vilket jag inte har och orkade inte att sticka iväg och införskaffa.
Så det blev att ge sig på plan B - rycka signalsladden i O2-kontakten. På med luftburk och sen snoka upp O2-kontakten som sitter på vänster sida. Samma kontakt och åtgärd som jag länkade till ovan.

Kopplingen är vit och på den delen som är honan finns 4 sladdar; 2 vita, 1 grå och 1 svart (jag har årsmodell -06, kan kanske vara andra färger på andra årsmodeller..) Det är den gråa signalsladden som ska ur. Sladden sitter fäst i kontakten med ett metallklipp och jag tog en bit ståltråd och petade ner "låsflärpen" inne i kontakten samtidigt som jag använde en liten plattång och drog ut sladden från kontakten.

På med lite eltejp på den grå sladden och metallklippet samt lite eltejp på honan för att skydda då det nu är ett hål rakt in där sladden satt.

Om man vill ha lite mer spelrum så kan man lyfta tanken men det bör gå utan, man får helt enkelt kika in under ram/tank och försöka lokalisera kontakten.

Totalt tar det 5-10 min att fixa, lite beroende på hur pilligt det är att få loss den gråa sladden från fästet.

Resultatet: En helt ny hoj!!!! I princip all ryckighet i lågregistret försvann och det typiska gasrycket vid acceleration försvann till 80-90%. På 1:ans växel kan man känna ett ryck men det är nog mer motorns karaktär snarare än att O2-sensorn styr och ställer.

Svårt att uttala mig om effektkurvan förändrades något men jag är bara nöjd med att alla ryck och hopp är som bortblåst! Har bara hunnit köra i stan så det är svårt att få en heltäckande bild ännu...

Jag kan bara rekommendera er andra med ryckiga GSR:or att rycka sladden. Tar 10 min och kostar inget men ni kommer få en mycket bättre och skönare upplevelse!!
 
Tänkte jag skulle skriva ner helgens bravader samt komma med ett utlåtande efter genomförd åtgärd.

Först tänkte jag justera TPS:en men när jag hade lyft tanken och skruvat bort luftburken insåg jag två saker:
1. TPS:en sitter jäkligt svåråtkomligt
2. Man behöver någon form av torxmejsel för att lossa på TPS vilket jag inte har och orkade inte att sticka iväg och införskaffa.
Så det blev att ge sig på plan B - rycka signalsladden i O2-kontakten. På med luftburk och sen snoka upp O2-kontakten som sitter på vänster sida. Samma kontakt och åtgärd som jag länkade till ovan.

Kopplingen är vit och på den delen som är honan finns 4 sladdar; 2 vita, 1 grå och 1 svart (jag har årsmodell -06, kan kanske vara andra färger på andra årsmodeller..) Det är den gråa signalsladden som ska ur. Sladden sitter fäst i kontakten med ett metallklipp och jag tog en bit ståltråd och petade ner "låsflärpen" inne i kontakten samtidigt som jag använde en liten plattång och drog ut sladden från kontakten.

På med lite eltejp på den grå sladden och metallklippet samt lite eltejp på honan för att skydda då det nu är ett hål rakt in där sladden satt.

Om man vill ha lite mer spelrum så kan man lyfta tanken men det bör gå utan, man får helt enkelt kika in under ram/tank och försöka lokalisera kontakten.

Totalt tar det 5-10 min att fixa, lite beroende på hur pilligt det är att få loss den gråa sladden från fästet.

Resultatet: En helt ny hoj!!!! I princip all ryckighet i lågregistret försvann och det typiska gasrycket vid acceleration försvann till 80-90%. På 1:ans växel kan man känna ett ryck men det är nog mer motorns karaktär snarare än att O2-sensorn styr och ställer.

Svårt att uttala mig om effektkurvan förändrades något men jag är bara nöjd med att alla ryck och hopp är som bortblåst! Har bara hunnit köra i stan så det är svårt att få en heltäckande bild ännu...

Jag kan bara rekommendera er andra med ryckiga GSR:or att rycka sladden. Tar 10 min och kostar inget men ni kommer få en mycket bättre och skönare upplevelse!!

Mycket intressant, min är helt hopplös, speciellt efter att jag satt på gpr-sliponet. Skuttar som fan om man inte smyger sig på gasen. Jag ska prova detta till helgen.

Har du hunnit prova mer på landsväg och hur han ter sig i högre farter?
 
Mycket intressant, min är helt hopplös, speciellt efter att jag satt på gpr-sliponet. Skuttar som fan om man inte smyger sig på gasen. Jag ska prova detta till helgen.

Har du hunnit prova mer på landsväg och hur han ter sig i högre farter?

Nu har jag original rakt igenom och på min hoj gjorde det en hel del. Vet inte hur resultatet blir med Slip on men skadar aldrig att testa, bara att sätta i sladden igenom det skulle bli sämre. Ev att du måste komplettera med en PCIII men det känns lite långsökt...

Inte hunnit testa något mer, ev en liten tur imorgon kväll annars kommer jag få vänta minst 3 veckor för jag reser bort på fredag :gnissla Om jag hinner ut på tors återkommer jag med en ny rapport...
 
Tog hojen på en tur nu på morgonen och följande kan jag konstatera genom att dra ur signalsladden till O2-sensorn:
Ojämn/ryckig gång på låg- och mellanregistret är borta till 80-90%. Nu kan man snacka om mjukt! gaspådrag. Inga ryck vid gaspådrag, upplever det som en ny hoj samt ett irritationsmoment bort när man kör. Nu fokuserar man inte på rycket utan på att köra! Sen märkte jag att hojen inte motorbromsar lika mycket när man släpper på gasen. Förr flög jag nästan framåt när jag släppte på gasen men nu är även motorbromsningen mjukare.
 
Mycket intressant, min är helt hopplös, speciellt efter att jag satt på gpr-sliponet. Skuttar som fan om man inte smyger sig på gasen. Jag ska prova detta till helgen.

Har du hunnit prova mer på landsväg och hur han ter sig i högre farter?

Hur har det gått? Ryckt sladden? Är det någon annan som har ryckt sladden och hur upplever ni hojen?
 
Hej alla GSR ägare !

Vill ha lite input på hur ni löst den svampiga framgaffeln ?

SV 650 / SV 1000 ägare brukar byta till tjockare olja och hårdare gaffelfjädrar tex Öhlins. Är det någon av er som gjort detta ingrepp och i så fall blev resultatet lyckat ?

Har inte lyckats ordna en provkörning på en GSR ännu men sett en del videos där GSR dyker ordentligt vid kraftig inbromsning ungefär som SV:s.
 
GSR har mjuk framfjädring precis som Bandit och SV650 om man nu väger 80 kg eller mer...
Botas lättast med nya fjädrar från Öhlins för ca 1250 kr
Vill man snåla och göra det lätt för sig så är det bara att skruva av toppen på ena fjäderbenet och dra sakta ut den gamla fjädern sen stoppa i den nya och skruva tillbaks toppen...
Jag rekommenderar att man byter gaffeloljan samtidigt för att få ut maximalt av fjädringen, speciellt om hojen har några år på nacken...

Har bytt till Öhlins fjädrar på min Bandit som jag hade för många år sedan och det kändes som en ny hoj.
 
Last edited:
Här kommer lite info för er som har bytt till eftermarknads avgassystem.

I somras var jag förbi Din MC och passade på att fråga om man kan programera om
originalboxen som på GSX-R och det går...
Mekanikern rekommenderade starkt att man mappade om man har bytt avgassystem
för enligt honom så går motorn alldeles för dåligt speciellt på dom lägre varvtalen.

Det blir inte lika finjusterat som med Power commander men å andra sidan vem vill investera 4000 kr på en hoj som man har köpt för ca 30000 kr... + bänkning för några tusen till...

Nu till den trevliga biten.
Din MC kan mappa om boxen för några hundralappar enligt den erfarenhet dom har vid justering av original boxar.

Självklart kan dom köra den i bänk men då blir det helt andra priser...

Så för dom som inte vill lägga ner en förmögenhet på sin hoj så är detta den absoluta bästa budgetvarianten vid byte av avgassystem. :tummenupp
 
Någon som har koll på hur det fungerar om man vill ha uppside edown gafflar ?
Är det bara att skaffa hela kronan och gafflar/hjul från en gixxer skicka på ramen eller hur verkar det?

Erfarenheter?
 
Ser att ni snackar en del om backspeglar! Jag har ett par eftermarknadsspeglar som bara ligger och skräpar sen jag sålde min gsr600. Någon som skulle vara intresserad av att köpa dessa billigt?
 
Hej hej! Haft min GSR600 -08 i typ en månad nu och har varit med den på besiktning. Enl Bilprovningen ska den låta högst 96db vid 12000varv(!).

Med originaldämparen hamnade min på 100db. På chassibrickan står det 91db vid 6000 varv men Bilprovningen har andra uppgifter de går efter, finns tydligen olika lagar som strular till det. Har någon annan haft problem med detta? Eller är det bilprovningen här i Jämtland som har strulat till det tro. Har pratat med återförsäljare åt Suzuki och de tycker det låter helt galet att Bilprovningen kollar db vid så höga varv..
 
Hej hej!
Ny här på Sporthoj och även ny mc åkare.
Har skaffat mig en Suzuki gsr 600 -08.
Men det är en sak jag inte förstår riktigt och det är det när man gogglar gsr 600 så hittar man inte speciellt mycket utan man skickas ofta mot gsxr och liknande, har förstått att den är byggd på den, men jag undrar vad som passar på en gsr 600, passar delar från gsxr till den eller hur är det?
Tackar för svar på förhand!
MVH Landen.r90
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top