GSF 650 Bandit tappar en cylinder.

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Tjena!

Jag spontanköpte en Bandit 650 2007 för några veckor sen, med ca 1700 mil på mätaren.
Den gick bra och jämnt och fint under flera turer.
En morgon när jag skulle till jobbet så började den gå på 3 cylindrar.

Vid fullt gaspådrag så vaknar den vid mellan 7000rpm och 9000rpm och drar precis som den ska.
Men vid normala landsvägsvarv så går den återigen bara på 3 cylindrar.

Vid kallstart så går den jämnt och fint i ca 30-60 sekunder innan den börjar gå på bara 3 cylindrar.

Jag började med att tömma och rensa tanken, samt bränslefiltret, lika så det lilla meshfiltret som sitter i pumpen.

Ingen skillnad.

När den var igång och gick på 3 burkar så drog jag sen kontakterna till spridarna en i taget och kom fram till att det är 2an den slutar gå på.

Jag har haft den spridaren på rengörning och vid funktionstest så öppnar den och funkar som den ska.

Fortfarande samma fel.

Jag har rekat och känt på kablaget i samband med detta, både när den är helkall och går på alla 4 och när den går på alla tre. Ingen skillnad.

Någon som har något tips på vad mer jag kan/bör kolla upp?

Tacksam för hjälp.

//Dennis
 
Om spridaren funkar i en testbänk borde den funka på hojen. Frågan är om du har gnista på stiftet ?? tändspole ?? som föregående sa. flyttar du spridaren följer problemet efter. kanske kan gå med spolen med om den är uppbyggd så man kan testa det. hur ser stiften ut?? får den soppa så lär det stiftet vara blött. och då saknas gnistan
 
Eftersom du beskriver att den går på alla fyra på högre varv så gissar jag på ett tändstift. Jag har råkat ut för det vid något tillfälle och det har alltid varit ett stift som börjar ge upp.
 
Idag har jag äntligen fått tag på stift, här på orten var det bara brp-handlaren som hade hemma. Det satt CR9E i hojen, det enda handlaren hade hemma var CR8E, de går väl lite varmare men det får gå så länge, så jag köpte dem. Gamla stiften var bra sotiga.

Jag satte i nya stiften och till min förtjusning så går hon som en klocka igen.

Tack till er alla för bra med svar och hjälp.

//Dennis
 
Idag har jag äntligen fått tag på stift, här på orten var det bara brp-handlaren som hade hemma. Det satt CR9E i hojen, det enda handlaren hade hemma var CR8E, de går väl lite varmare men det får gå så länge, så jag köpte dem. Gamla stiften var bra sotiga.

Jag satte i nya stiften och till min förtjusning så går hon som en klocka igen.

Tack till er alla för bra med svar och hjälp.

//Dennis
Skönt att det löste sig! Ut i vårsolen med sig nu!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top