GSF 1200 går dåligt och lägger av

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Nu har YTTERLIGARE ett problem dykt upp på min GSF 1200 -96a.
När man kört 10-15min så börjar hojen först gå dåligt på stora gaspådrag, för att succesivt bli värre och värre. Drar man sedan in kopplingen så dör hojen.
Låter man den stå i 10s så startar den utan problem och går som den ska i ca 5-10min för att sedan börja strula igen..

Det jag har provat är:
-Nya NGK 9 Iridumstift
-Nyjusterade ventiler
-Kört med tanklocket öppet
-Ställt om soppakranen till PRI
-Provkört med Mikini RS40 förgasare
-Provkört med Mikuni BST36 förgasare
-Tändhattarna är uppmätta och en utbytt

Inget av det jag har testat har hjälpt det minsta. Båda förgasarbryggorna har varit rengjorda och synkade.
Vad finns det mer som jag bör titta på?
Det är ju absolut något värmerelaterat men frågan är vad exakt det är som händer...

Går alla cylindrar lika bra/dåligt? En tändspole kan ju ha gett upp. Har du kollat soppafiltret?

Det känns som att den tappar en cylinder när den börjar gå dåligt. Men det är just vid fullgas först man märker det och enbart efter att den blivit rejält varm och sen efter bara några sekunder så går den sämre och sämre. Drar jag in kopplingen då så lägger den av. Rullar jag in till vägkanten och väntar 5-10s så startar den och går bra i 5-10min igen, så fortsätter det..

Soppafiltret är rent och fint, nybytt innan senaste provturen dessutom :)

Motorn hinner väl knappt svalna på 10 sekunder?
Vakuum i tanken?
Prova att öppna locket när den börjar trilskas.

Kollar över alla soppa-slangar? Funderar på om en slang kan krympa ihop av undertrycket, och så fort du stannar nollställs trycket och den flexar tillbaka.

Eftersom du provat med PRI så är det nog inte vakum-slangen till fuggen men det skadar ju inte att kolla. PRI-läget kan ju teoretiskt vara kass också..

Last edited:
Eftersom du provat med PRI så är det nog inte vakum-slangen till fuggen men det skadar ju inte att kolla. PRI-läget kan ju teoretiskt vara kass också..

PRI-läget funkar, det provade jag tidigare utan en slang där.
Det går bara en slang ner till förgasarbryggan och den slangen är det inga veck på eller andra konstigheter

PRI-läget funkar, det provade jag tidigare utan en slang där.
Det går bara en slang ner till förgasarbryggan och den slangen är det inga veck på eller andra konstigheter

Jag hade samma problem på en gammal hoj och det var inte förrän jag tog bort slangen och böjde den lite som jag såg att den hade massor av små sprickor i sig. En tjuga serverad till mekonomen för en bit slang senare så tuffade den på som vanligt igen.

Jag hade samma problem på en gammal hoj och det var inte förrän jag tog bort slangen och böjde den lite som jag såg att den hade massor av små sprickor i sig. En tjuga serverad till mekonomen för en bit slang senare så tuffade den på som vanligt igen.
Jag har faktiskt köpt soppaslang till RS40 bryggan, men jag bytte inte hela vägen så det kan jag prova imorgon.

Den är redan utbytt.

En fundering dock.. Bör vakumslangen vara armerad eller hur "starkt" blir vakumet?

Det ska ju inte vara ett McDonalds sugrör men behöver inte vara stålomspunnet om man säger som så. Har du bara köpt en slang som är ämnad att användas som vakumslang så ska det räcka. Dubbelkolla så du inte har veck på den eller dragit den konstigt (så att den inte ligger mot motorn).

Last edited:
Det ska ju inte vara ett McDonalds sugrör men behöver inte vara stålomspunnet om man säger som så. Har du bara köpt en slang som är ämnad att användas som vakumslang så ska det räcka. Dubbelkolla så du inte har veck på den.

Problemet är att det är sån här PVC slang.
http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Slang-15310/

Jag letade runt och det där var den enda jag hittade med rätt dimension nämligen. Kikar man på slangen när hojen står och går och torrgasar lite så verkar ingenting hända med den iaf.

Problemet är att det är sån här PVC slang.
http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Slang-15310/

Jag letade runt och det där var den enda jag hittade med rätt dimension nämligen. Kikar man på slangen när hojen står och går och torrgasar lite så verkar ingenting hända med den iaf.

Uhm, kör inom mekonomen och skaffa en ordentlig slang där, de har på metervara. Den slangen är byggd för att motstå tryck, inte vakum. Jag satsar en fulöl på att den där slangen iaf inte hjälper till med ditt problem :crash

Last edited:
Uhm, kör inom mekonomen och skaffa en ordentlig slang där, de har på metervara. Jag satsar en fulöl på att den där slangen iaf inte hjälper till med ditt problem :crash
Hehe då tar jag och gör det.

Återkommer imorgon när jag bytt den samt soppaslangen!

Mät för säkerhets skull tändspolarna. I mina öron låter det som om det är någon tändspole som har isolationsfel och lägger av när den blir varm.

Mät för säkerhets skull tändspolarna. I mina öron låter det som om det är någon tändspole som har isolationsfel och lägger av när den blir varm.

Hur gör jag det egentligen? Haynes manualen tycker man ska lämna in tändspolarna för att mäta upp dess funktion :död

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti