GS750, gick bra men nu avgasknallar den och går som skit...

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Just fått cafebygget (GS750 1977) körbart, har smekt 100 mil sköna kurvor med den hittills. Har gått hur bra som helst, möjligen lite fett av vad jag kunnat läsa ut av stiften.

Igår ballade den ur fullständigt. Startar fortfarande lätt men helt plötsligt känner jag inte igen den. Går på tomgång men inte på högre varv. Främst avgasknallar den men det händer att den baktänder genom förgasarna. Går inte att köra längre...

Vad hände? Har jag tagit livet av den?

Kör med podfilter och moddat avgas, inget av original finns kvar så det är vad jag har att röra mig med.
Ventilspel justerades i vintras. Komp testat, ligger lågt enligt verkstadsmanualen (strax under 7kg varm motor). Har jag kört ventilerna åt helvete?

Tips? Är inte tappad bakom en vagn men motorer är inte min starka sida...

Saker och ting står inte bara och går sönder - förutom elfel.
Kolla alla sladdar och jordningar och så... tror jag är medicinen.

Kan det vara ignition advancern som pajjat? Att den tänder sent på högre varv borde ju göra att gnistan kommer då avgasventilerna öppnat?
Det är alltså brytare på den för att krångla till det ytterligare för mig...
Har kollat gnistan, den finns där hela tiden, annars var jag inne på att tändspolarna packat ihop. All el är ny, den borde inte vara problemet.

Går den bättre med choke? Isof skulle jag misstänka tjuvluft eller tät nånstans på bränslevägen. Förmodligen kranen eller nått sånt eftersommden går illa på alla.

Kan avgaspackningarna bli så otäta att den tjuvdrar där över en natt? Har kört startgas runt fuggarna utan att märka någon skillnad. Kranen är ok. Den har primeläge och då flödar det som fan.

Min gammelhoj har börjat bete sig likadant på senare tid, har också kört ca 100 mil sedan ombyggnad. I mitt fall inbillar jag mig dock att det beror på att stiften sotat igen då den gått rätt fett innan. Har inte hunnit rodda mer i det, men håller koll här i tråden om någon kanske har några alternativa teorier.
Min hoj går dock illa och misständer även på låga varv, så symptomen är ju inte helt lika.

Kolla brytaravståndet, antingen har släpan blivit sliten, eller också har avståndet ändrats av lös skruv/paj gängor i tändplattan.

Fixade just lite nya skruvar till plattan faktiskt. Justerade gapet och grovjusterade tändningen, saknar dock strobb så jag kan inte göra det sista. Funderar på om nya brytare kanske kan vara bra. Kondingar?
Tändspolarna läckte tidigare ur sig vax, antar att lindningarna är fyllda med det. Motorn har gått som vanligt efter det, inget som har märkts. Kan det vara spolarna som gett upp ändå? Hur påverkar en svag gnista?
Är det normalt med gnistor över brytarspetsarna?

Konding kan vara bra att byta, och ja det är normalt med en svag gnistbildning när brytarna bryter.
Spolar kan ju också bli gamla och trötta.

Har letat runt lite på nätet, svag gnista kan göra att stiften sotar igen, vilket gör det hela ännu sämre.
Har kollat/justerat tändningen med strob idag, den är nu korrekt iaf, och var nog så även innan. Däremot upptäckte jag att när motorn misständer så hickar även stroben. Tändsystemet känns inte riktigt hundra.
Imorgon köper jag nya brytare och kondingar samt försöker leta reda på nya spolar...

Skaffa brytarlöst ?

Jo, har funderat på det men inte hittat något prisvärt... Köpte nya spolar idag, plus brytare, kondingar och stift.

Nu går den bättre än någonsin... :banana
Kan ha varit spolarna som spökade. Nu är det nya grejer överallt.
Tack för alla förslag och tips.

Ja, inte fan höll det så länge...
En blandad kompott av dåligt komp, krånglande tändning mm gjorde att jag rev ner skiten till cylinderfoten.
Lämnade in toppen för fräsning av ventilsäten. Kollade kolvringar, kolvar, cylindrar mm.
Upptäckte att en av de nya kondingarna gett upp.
Nu går den igen men denna gång ska jag säkerställa att förgasarna ligger rätt innan jag pressar den några längre turer...

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...