GS500F dör efter kort stund...

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Tja!

Jag har ett problem...

Jag satte nyss på en ny ljuddämpare på hojen, men nu går den som en gammal röv... Efter en kort stunds körning börjar den hacka och bete sig allmänt konstigt för att till slut stanna.. Och vid inbromsningar (när man frikopplar) så sjunker varvtalet så lågt att hojen dör... :(

När jag ställer bränslekranen i PRI:läget så verkar det som att den går bättre men jag vet inte om detta bara är inbillning, dessutom läste jag att man inte ska köra i det läget alls.

Jag har letat i forumet och jag tycker det låter mest troligt att jag ska ställa nålarna i förgasaren.

Hur gör man nu detta på min modell...?

Jag kanske ska nämna att den gick som en klocka innan bytet...

Någon kanske kan länka till en tråd som berör detta ämne..

Tack /Markus

Edit:Skulle kanske nämna att den är svårstartad efter att den har dött...

När man ändrar luftflödet så måste man ställa om förgasarna...

När man ändrar luftflödet så måste man ställa om förgasarna...

Ok, ska man ställa så att det kommer mer eller mindre bränsle då? Jag har hört att de flesta hojar kommer ganska snålt ställda från fabriken. Detta betyder väl då att den borde ha mer bränsle ...eller?

Är det detta som man ställer med nålarna, eller ska man byta munstycken och hålla på?

Om du inte har koll på hur föggarna ska ställas in korrekt tycker jag du ska lämna in den till en kunnig firma - alternativt åt någon bekant som kan.

Du måste ställa in föggarna när du ändrar flödet, som tidigare sagts, i ditt fall bör det vara så att hojen vill ha mer soppa. Större munstycken, skruva lite på blandskruven etc:rolleyes: .
Det är inte bara att skruva lite här och där, det krävs lite kunskap och motoröra för att få det någorlunda rätt, för bästa resultat skal den i en bromsbänk.

Om du fortfarande är intresserad av att testa så finns det väldigt bra guider till detta, men ha bra tålamod... det tar tid att ställa in flera föggar första gångerna.:rolleyes:

Lycka till hur som helst!:tummenupp

Last edited:
Om du inte har koll på hur föggarna ska ställas in korrekt tycker jag du ska lämna in den till en kunnig firma - alternativt åt någon bekant som kan.

Du måste ställa in föggarna när du ändrar flödet, som tidigare sagts, i ditt fall bör det vara så att hojen vill ha mer soppa. Större munstycken, skruva lite på blandskruven etc:rolleyes: .
Det är inte bara att skruva lite här och där, det krävs lite kunskap och motoröra för att få det någorlunda rätt, för bästa resultat skal den i en bromsbänk.

Tack!
Det var precis nått sånt som jag ville höra... Nu har jag iaf fått lite kött på benen om vad som skall göras...

Tror du det är skitdyrt att lämna in den på firma?

Tack!
Det var precis nått sånt som jag ville höra... Nu har jag iaf fått lite kött på benen om vad som skall göras...

Tror du det är skitdyrt att lämna in den på firma?

Tror det ligger runt 1000-1500 för bänk, arbetskostnaderna för justeringen samt nålar går på minst 500 men troligare närmare 1000.

Ring runt och fråga, när du ändå har bemödat dig med slip-on kanske du kan öppna luftburken något innan det blir bänk dax. Brukar resultera till ett gött ljud!:yoparty

Tror det ligger runt 1000-1500 för bänk, arbetskostnaderna för justeringen samt nålar går på minst 500 men troligare närmare 1000.

Ring runt och fråga, när du ändå har bemödat dig med slip-on kanske du kan öppna luftburken något innan det blir bänk dax. Brukar resultera till ett gött ljud!:yoparty

Haha! Ja, gött ljud är ju aldrig fel!

Är luftburken en enkel operation? Eller menar du att man sätter dit ett sportluftfilter..?

Min skiftledare på jobbet är gammal hojåkare, och han hävdar att det absolut är bränslefiltret som är igensatt, och jag vågade inte säga emot (han har en sjuhelvetes pondus) utan att ha ännu mer fakta att komma med.

Han menar att man inte skall kunna åka problemfritt en kort stund för att sedan få problem om det är förgasarna. Hade det varit dom hade hojen gått skit redan från början... Stämmer detta?

Last edited:
Min skiftledare på jobbet är gammal hojåkare, och han hävdar att det absolut är bränslefiltret som är igensatt, och jag vågade inte säga emot (han har en sjuhelvetes pondus) utan att ha ännu mer fakta att komma med.

Han menar att man inte skall kunna åka problemfritt en kort stund för att sedan få problem om det är förgasarna. Hade det varit dom hade hojen gått skit redan från början... Stämmer detta?

Ligger en del i påståendet.. Om hojen går perfekt en kort stund för att sedan gå illa så kan det bero på att bensinflödet inte hänger med när du förbrukar mer bensin, dvs gasar mer och detta kan nog bero på stock i bränslefilter.

Vad som händer om filter är lite för täta är att flottörnivån i förgasarna sjunker för mycket vilket leder till att bränsleblandningen magras ut eller att soppan rent av tar slut i flottörhusen så ingen bensin kommer in i motorn, när detta sker brukar motorn "dö", rycka, bli orkeslös osv.

Skönt att det löste sig, men jag vill ändå tillägga att det beror visst på förgasarna om du ändrar avgassystem. Tjejen kör en Bandit 600, hon köpte den helt original. Gick som en klocka o spann som en katt. Satte på det nya avgaset, därefter började allt klydda. Den spotta o fräste, svårstartad o väldigt klen i gasen. Bytte tillbaks, gick klockrent igen, bytte till slipon - pissgång. Så nu sitter det original på tills hon har bestämt sig om hon ska ändra nålarna o munstycken eller ej.

Ja, med risk för att få hela sporthoj.com på mig nu, så kan jag ju bara säga att det är en Stooor fördel att ha soppa i tanken innan man ger sig iväg... :huvet

Till mitt försvar kan jag säga att jag aldrig ens kört moped innan, och jag har aldrig kört soppatorsk på bilen heller. Men nu lär det ju aldrig hända igen iaf.

Dom som har slutat skratta vid det här laget kanske kan upplysa mig lite om det som StyxXx skrev i ett tidigare inlägg här...
Vad menar han med att öppna luftburken? Blev lite sugen på det nu :rolleyes:

Ja, med risk för att få hela sporthoj.com på mig nu, så kan jag ju bara säga att det är en Stooor fördel att ha soppa i tanken innan man ger sig iväg... :huvet

Till mitt försvar kan jag säga att jag aldrig ens kört moped innan, och jag har aldrig kört soppatorsk på bilen heller. Men nu lär det ju aldrig hända igen iaf.

Dom som har slutat skratta vid det här laget kanske kan upplysa mig lite om det som StyxXx skrev i ett tidigare inlägg här...
Vad menar han med att öppna luftburken? Blev lite sugen på det nu :rolleyes:

Ofta använder sig tillverkaren sig utav en snorkel eller liknande för att leda luft till föggarna, denna kan man ta bort och helt enkelt såga upp ett större hål så att mer luft kan nå föggarna fortare - brukar även kombineras med ett "high-flow" filter. Dvs du kan få ut mer hästar med en öppnare avgassystem när du bestyckar om hojen eftersom motorn kan förbränna mer bränsle/luft i rätt proportioner.

Vet dock INTE hur just din luftburk ser ut, lyft på sadeln/tanken och ta en titt!:tummenupp

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D