GS500E eller ER-5?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hej!
Är på jakt efter en mellanklasshoj som jag kan ha som dailydriver.
Vilken av dessa två ska jag välja? Har kört Båda och i mitt tycke är ER-5 aningen tröttare än Suzukin. Vet även att Sukkin har skivbroms bak.
Alla tips och synpunkter är värdefulla just nu!

MVH

[Tim] skrev:
Hej!
Vilken av dessa två ska jag välja? Har kört Båda och i mitt tycke är ER-5 aningen tröttare än Suzukin. Vet även att Sukkin har skivbroms bak.

MVH

Som att välja mellan pest och kolera... :hihi

Nä, nu ska jag inte vara sån, satsa på den DU gillar bäst alt hittar till bäst pris.
Själv hade jag satsat på en enstånka istället om jag skulle ha en mellis... :rolleyes:

Har själv en GS 500E, fungerar mycket bra i stadskörning. Lätt och smidig att hantera, hyffsat rapp i farter under 100. Ingen rolig maskin att köra motorväg/skjutsa på direkt, dock inte omöjligt =).

Som pendlingshoj är den nog bra =)

Kanske säljer den till våren, till förmån för något motorstarkare.

[Tim] skrev:
Hej!

MVH

Ägde en gs500e som första hoj och har inget att klaga på. Tycker den var kanon, möjligtvis var den lite trött när man körde med större hojar. Tycker personligen att Suzukin är snyggare än Kawasakin, men båda hojarna är säkert kanon. Gå in på http://www.gstwin.com/ för mer info.

Har varit inne på att skaffa mig en XT600 men vill gärna ha ngt lite nyare. Och nu har jag hitat en GS500E 99", mellanreggad, riktigt fint skick. Han begär 27000 för den. Det är dock inte det jag tänker ge.
Till ngt annat nu. Hur är en sån att köra "aktivt" med? Vilken går bäst ostrypt? Är det en ovanligt svårt hoj att slanga med eller duger den till det också? Kommer inte vara målet med denna iofs men kan vara kul att veta:).

MVH

Min är ostrypt, och kan säga dig att slanga är inget man råkar göra på den :hihi

[Tim] skrev:
Har varit inne på att skaffa mig en XT600 men vill gärna ha ngt lite nyare. Och nu har jag hitat en GS500E 99", mellanreggad, riktigt fint skick. Han begär 27000 för den. Det är dock inte det jag tänker ge.
Till ngt annat nu. Hur är en sån att köra "aktivt" med? Vilken går bäst ostrypt? Är det en ovanligt svårt hoj att slanga med eller duger den till det också? Kommer inte vara målet med denna iofs men kan vara kul att veta:).

MVH

finns ett forum till gs500e bla. ett engelskt (http://www.gs500e.co.uk/) där finns en tråd nånstanns där de testar hur länge 3 eller 4 hojar håller runt en bana. gsen vinner :banana

EDIT: hitta tråden: http://www.gs500e.co.uk/forums/showthread.php?threadid=1043&highlight=race+gs500e

Last edited:
Som pendlarhoj? ER-5, tveklöst. Bra hoj, ingen kåpa, och är näst intill en give-away för närvarande.

Hade nog valt Suzuki gs500, de e vanliga och framförallt billiga på begmarknaden. Du har inte kikat nåt på kawa gpz500s eller en hederlig cb500s som andra alternativ i samma klass?

[Tim] skrev:
Hej!

MVH

gpz500s (storebror till ER-5) som jag kör runt med nu räcker bra för mig. Låg och känns stabil för det mesta. Kör mest i stan och landsväg där den duger fint. På motorväg är den lite fladdrig i högre farter. Väldigt vänlig i det mesta.

Den är starkare än Er5:an (60 hästar på 179 torr eller något) samt har kåpor vilket ger mindre bensinförbrukning och givetvis mindre luftmotstånd. Den negativa är nog att försäkringen blir en aning högre.

Ren byggmässigt så har den varit runt ett bra tag - sedan 88! Extremt populär mellanhoj i staterna. När jag tittade runt så vann den de flesta testerna i 500 klassen.

Det är ketchup-effekt på hojen runt 7k och under 3 är det ryckigt. Med passagerare på så är det för mig inga större problem då jag och de flesta som varit därbak inte vägt så mycket... men annars är det nog ingen höjdare.

[Tim] skrev:
Hej!

MVH

KLART du ska ha en gs500e

Wellcraft skrev:
Som att välja mellan pest och kolera... :hihi

Nä, nu ska jag inte vara sån, satsa på den DU gillar bäst alt hittar till bäst pris.
Själv hade jag satsat på en enstånka istället om jag skulle ha en mellis... :rolleyes:

va menar du me d :mad:

Jahapp. Det blev en GS500E. Jävulskt fint skick. Riktigt nöjd med köpet faktiskt.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN