Grynig bild med ny bildskärm

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Då jag arbetar mycket med CAD hemma, så ville jag ha en ordentlig skärm. Jag köpte Samsungs testvinnare på 23". Väl hemma märker jag att grafikkortet inte har DVI ingång, utan bara analog. Skärmen har både analog och digital ingång.
Jag tycker bilden är något grynig, blir det så med analogt? Min tidigare 19tummare "tjockskärm" gav bra bild.
Vad gör jag nu, måste jag köpa nytt bildskärmskort eller vad är fördelen med DVI ingång?
Om jag måste köpa nytt grafikkort, vad gäller? Vill inte slänga ner en förmögenhet i datorn, och passar alla olika kort i datorn? Det är en Fujitsi siemens Scaleo ca 3år gammal.
Nu när jag kollar på bilder är det bra kvalitet, verkar mest vara ikoner och text som blir grötiga??

Du kan börja med att ställa in skärmen ordentligt.

Men om du jobbar mycket med Cad så skulle jag föreslå byte av dator helt och hållet. En nyare behöver inte kosta skjortan men kommer kunna hantera större cadprylar bra mycket bättre och du får DVI på köpet.

Nya skärmar har en helt annan teknik för att visa bilden.
en pixel är en pixel och mer eller mindre skärpa än så får du inte.

Gamla är lite luddigare och det blir inte lika skarpa"kanter" på pixlarna.
genom att det är en stråle som lyser genom ett finmaskigt nät.
så det är inte säkert att det fungerar bättre med dvi.

Jag tycker mig ha gått igenom inställningarna, har ni något tips vad som ska justeras?
Min dator fungerar bra att jobba med i övrigt så hade hoppats den kan hänga med ett år till, vad för fördel ger DVI?

Fördelen med DVI är att det är digital signal från dator till skärm och inte görs om till analog någonstans.

Men som de andra också säger, kolla inställningarna och se till att du har rätt upplösning för skärmen... det är a och o för LCD´s.

Ser man skillnaden om det är digitalt?
Du hade rätt om upplösningen, ändrade till 1920x1080 och grynet försvann!

Last edited:
Det är det där med lcd och native upplösningen som nämndes tidigare, det är inget val med LCD, antingen ställer man in native upplösningen för skärmen eller så ser man allt lite luddigt... :D

Tvivlar starkt på att nån kan se skillnad på VGA och DVI faktiskt...
sitter själv och switchar dagligen mellan VGA och DVI mellan två identiska datorer och med identiska bakgrunder... Ser ingen skillnad överhuvudtaget

Skillnaden mellan digitalt och analogt är när du kommer upp i höga upplösningar med hög refreshrate... 1920x1080 är något av gränsen för vad som senare blir märkbart i skillnad.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka