Grymt tråkigt

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Men är väl sällsynt om inte annat.

En tioårig flicka har omkommit efter att blivit påkörd under en rallytävling i Norge på lördagsmorgonen.

Flickan stod med sin familj vid vägkanten då bilen fick sladd.

Den norske välkände föraren Andreas Mikkelsen var den som körde olycksbilen, rapporterar norska Dagbladet. Bilen ska ha fått sladd i en kurva och träffat flickan som satt vid banan i en solstol. Hon dog omedelbart.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5781813.ab

[YOUTUBE-ID]U4UuZ5mauKk[/YOUTUBE-ID]

:( tråkigt tråkigt

Men vilka rikspuckon som står mitt i vägen efter backen, och sedan skingrar sig som röda havet

Extra tråkigt när det är barn inblandade, vuxna människor är ju en femma då de bör veta vad de sysslar med. Varför sätter man sin unge på ett utsatt ställe? :huvet
Att inte fler åskådare dog under 80-talet är ju ett mysterium, helt åt helvete hur det såg ut då.
Kommer ihåg när min morbror körde rally i Sverige, det var illa redan då och det var slutet av 80, början av 90. Fick bara stå vid starten för morsan, sur som fan var man då :mad:

Under alla dom mil jag har åkt rally har ingen stått så illa till att dom har utgjort någon större fara (för sig själva), däremot har det dykt upp skidåkare på vägen inne på en sträcka, alltså inte skidåkande rallyåskådare då.

På grupp b tiden var det ju inte bara bilarna som var hysteriska, utan även åskådarna, sydeuropeerna tävlade ju om att kunna nudda i tävlingsbilarna inne på sträckorna.

Jag kan meddela att om en drivaxel går av i en landning så sticker bilen okontrollerat sidledes och då behöver man minst vägbredden och lite till, står det då folk och försöker ta i bilen så dunkar det i plåten en stund...

Men Sverige är världsbäst på säkerhet, publikvärdar/arrangörer från hela världen åker på studiebesök på svenska rallyn för att se hur vi löser säkerheten, och vi får alltid beröm, sen åker dom hem och försöker göra likadant, men publiken skiter i anvisningarna och avspärrningarna.

Norrmännen brukar ha bra säkerhet, men att sitta vid bankanten i en solstol gör ju att man inte kan ta skydd snabbt om det skulle behövas, ska man vara nära ska man vara beredd!

vilken mamma :Bugar

Nu talar rallystjärnan Andreas Mikkelsen för första gången ut om dödsolyckan som kostade Elise Bø Kvernsmyr, 10, livet.

– Jag funderade på att lägga av, säger han till VG.

Han berättar också hur tacksam han är mot den omkomna flickans familj.

– De har varit helt otroliga. Det första mamman sa till mig var att jag inte skulle sluta med rally, säger han.

Andreas Mikkelsen kommer under resten av sin karriär att tävla med Elises namn och en ros skrivet, både på bilen och på hjälmen.

– Hon ska följa med mig. Jag ska ha med mig Elise till världstoppen i rally, säger han.

Rallyförarens första lopp efter dödsolyckan äger rum nästa helg. Då tävlar han i Nora utanför Örebro.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/rally/article5860833.ab

vilken mamma :Bugar

Nu talar rallystjärnan Andreas Mikkelsen för första gången ut om dödsolyckan som kostade Elise Bø Kvernsmyr, 10, livet.

– Jag funderade på att lägga av, säger han till VG.

Han berättar också hur tacksam han är mot den omkomna flickans familj.

– De har varit helt otroliga. Det första mamman sa till mig var att jag inte skulle sluta med rally, säger han.

Andreas Mikkelsen kommer under resten av sin karriär att tävla med Elises namn och en ros skrivet, både på bilen och på hjälmen.

– Hon ska följa med mig. Jag ska ha med mig Elise till världstoppen i rally, säger han.

Rallyförarens första lopp efter dödsolyckan äger rum nästa helg. Då tävlar han i Nora utanför Örebro.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/rally/article5860833.ab

starkt gjort

Känner att vemodet ramlar över mig nu... Flickan borde ju vart i min ålder om hon levde. Jag var åxå i tioårsåldern när quattro å 205:or susade runt i skogen...

Nej det ligger kanske i sakens natur att personer som placerar en tioåring som rally-åskadare i en solstol vid vägkanten är mer van med att oplanerade saker inträffar.

måhända, nu är det ju svårt veta hur det såg ut på stället så kanske inte så lätt att uttala sig om det, står ju att han tappade kontrollen över bilen i 130, det var kanske en rätt säker del av en sträcka.

GuW skrev:
Under alla dom mil jag har åkt rally har ingen stått så illa till att dom har utgjort någon större fara (för sig själva)...

Under mina rally-mil råkade jag både ut för dumt placerade personer och folk som fortfarande gick på vägen när man exempelvis kom över krön.:skrämd Riktigt obehagligt.

Haha, du har tydligen aldrig råkat utför något du inte planerat för.

Jorå, men inga barn under min uppsyn har dött än så länge och jag skulle nog inte spela smart i media heller om det hände. Skulle förmodligen hänga mig.

Jorå, men inga barn under min uppsyn har dött än så länge och jag skulle nog inte spela smart i media heller om det hände. Skulle förmodligen hänga mig.

säga åt killen att han ska fortsätta tjöra - därmed inte skylla flickans död på honom = spela smart i media?

säga åt killen att han ska fortsätta tjöra - därmed inte skylla flickans död på honom = spela smart i media?

Om hon inte skyller det på honom borde hon skylla det på sig själv och inte prata med en massa folk om bilkörning utan gå och köpa rep istället.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg