Grymmaste CBX´en

TheDude skrev:
Strifajtor :tummenupp

Är det din hoj? Den var väl med i Bike för ett tag sedan :)

Det är en kompis som har ägt och byggt den.Vann mcnytts specialprecis i Västervik har även vunnit pris på tändsticksträffen.Har även vunnit pris för bästa ljud på våran egen mc träff.
 
Teo skrev:
nu när alla ska ha STRIJTFAJTERS, varför har det blivit inne att ha säl-kåpa som är större än t.ex R1:ans orig kopor? Dessa packlinesaker som sitter på styrena förstör ju hela hojarna! Att de ska skydda mot vinden är ju bara skitsnack, Jag har kört v-max fort och det är ju knappast något att bråka om.
:va ps fan vad coolt det är med raka 6:or!!!


så här ska det se ut! :tummenupp

Vad är det för framlykta på den här hojen??? Universal eller är den "lånad" från ngt annat hojmärke??
 
Biker66 skrev:
......ska prova 1300cc i sommar, hihi...
Bara för att få vara lite dryg:
Motorn till min Bimota blir 1428 cc! :banana
Å andra sidan lär ju knappast jag hinna få ihop den till i sommar. :huvet

Kan berätta lite om Hondorna:
Sportchassin för 6:an har gjorts av bland annat Egli, Moto Martin (bilderna ovan) samt i modern tid Spondon (ska viss vara krondyr chassiesats).
Min polare hade en Martin CBX. Underbar sång. Ni som hört en BMW 323 (fyrhjulig bumse!) tokdra: Så låter en CBX med aningens öppnat system när man åker lugnt och städat. Underbar sång när man sen vrider ur. Martinen (med det utförande och inställningar som han hade) var en mardröm att köra. Tungstyrd och allmänt klantig. Min gamla Z1000 som jag hade då var mycket mer lättkörd.
Men han påbörjade höjning bak, sänkning fram, Öhlins bak, Showa fram med mer, hade säkert blitt kanonbra om inte en knodd hade tagit för mycket av hans tid. Hojen är nu såld till en annan lirare som har satt ihop den.
Kan också tipsa om att motorn är rixdyr i delar (5000:- för en packningssats på 90-talet!). Motorn går långt i otrimmat utförande men alla trimbitar är givetvis dyra. Och stakarna för klena för trimning. Skaffa Carillo eller liknande för att slippa problem. Dyrt men ack så ball motor!
Nån som har en Egli/Martin/Spondon CBX till salu?
 
Linkan skrev:
Vad är det för framlykta på den här hojen??? Universal eller är den "lånad" från ngt annat hojmärke??

Jag kan hålla med om att den damcyckelluman inte är den fagraste. Men själva konceptet "koplöst" menar jag.

p.s. Det är som sagt inte min hoj men den är jäkligt fin! :tummenupp
 
en klassiker den hojen, men orginal är de inget vidare att svänga med, motorn är helt enkelt jättebred.
6orna försvann ju spårlöst, Honda, Kawa och Laverda hade modeller ett kort tag bara.
 
Silwer skrev:
en klassiker den hojen, men orginal är de inget vidare att svänga med, motorn är helt enkelt jättebred.
6orna försvann ju spårlöst, Honda, Kawa och Laverda hade modeller ett kort tag bara.

Laverda gjorde visserligen en längsmonterad V6:a för racing men såvitt jag vet hade de väl aldrig nån 6:a som gick att köpa? Jag tror du tänker på Benelli SEI 750/900:
http://www.carclassic.com/bikes/html/pages/DL15.htm

Honda-6:an är visserligen bred med dagens mått mätt men inte så mycket bredare än många andra dåtida motorer. Tror den är 2-3 cm bredare än Kaw och Suz 4:or från den tiden. Hondan hade nämligen generatorn bakom cylinderraden, precis som många modernare hojar. Det åktes ju faktiskt till och med racing med dem i början på 80-talet i nån form av klass för stora standardhojar. Men de är ju inte mycket att komma med om vi jämför med en modern hoj.
 
Stämmer det var Benelli 6 jag tänkte på.

Sen är ju några nutida hondor utrustade med boxersexor med vilket jag glömde bort.

Jag har kört en cbx en sväng och jag skulle aldrig tänka mig at köra racing på en sån:-)
Det exet hade moroten tom skrapat i marken på, kjag upplevde den väldigt bred, men givetvis har jag inte nån större vana från hojar från slutet av 70-talet.
 
Visst fan. Tänkte inte på de där Hondorna med boxersexor men så är ju det här inte "Busshoj.com" heller! :-))
Jag har åkt några järnsängar:
Honda 750 Four
Kaw Z1000
Suz GSX 1100 EF
Med fler.

Samt haft möjlighet att provåka bl a CBX. Kluns.
Ang racing med CBX så ska man ju givetvis bara jämföra dem med dåtida hojar. Varvid de ändå framstår som tunga, klumpiga och breda. :-))
Men sången kompenserar som sagt för en hel del! :-))

Edit: Min polare som hade en Martirn CBX hade även en original CBX, en tidig, dvs innan Pro-Link etc kom. Samtidigt hade jag en KLR 650. Vi åkte jämfort med dessa hojar på vägarna i Mälardalen förutom rakt fram där givetvis CBX: en vann på toppfart. Vi vobblade nämligen ungefär lika mycket. Båda cyklarna "gick i vågor" vid rejäla nerlägg i högre farter, allt enligt de som åkte bakom oss.
 
Last edited:
Teo skrev:
nu när alla ska ha STRIJTFAJTERS, varför har det blivit inne att ha säl-kåpa som är större än t.ex R1:ans orig kopor? Dessa packlinesaker som sitter på styrena förstör ju hela hojarna! Att de ska skydda mot vinden är ju bara skitsnack, Jag har kört v-max fort och det är ju knappast något att bråka om.
:va ps fan vad coolt det är med raka 6:or!!!


så här ska det se ut! :tummenupp

det där är ju bennys gamla hoj...
finns ett fint repotage om den i bike, har glömt vilket nr....
 
Cbx

Undrar om det är din gamla polares 'Martin' som står i mitt garage :)

Kan få ligga bakom å njuta av sången i sommar :D
:banana


Robban_C skrev:
Visst fan. Tänkte inte på de där Hondorna med boxersexor men så är ju det här inte "Busshoj.com" heller! :-))
Jag har åkt några järnsängar:
Honda 750 Four
Kaw Z1000
Suz GSX 1100 EF
Med fler.

Samt haft möjlighet att provåka bl a CBX. Kluns.
Ang racing med CBX så ska man ju givetvis bara jämföra dem med dåtida hojar. Varvid de ändå framstår som tunga, klumpiga och breda. :-))
Men sången kompenserar som sagt för en hel del! :-))

Edit: Min polare som hade en Martirn CBX hade även en original CBX, en tidig, dvs innan Pro-Link etc kom. Samtidigt hade jag en KLR 650. Vi åkte jämfort med dessa hojar på vägarna i Mälardalen förutom rakt fram där givetvis CBX: en vann på toppfart. Vi vobblade nämligen ungefär lika mycket. Båda cyklarna "gick i vågor" vid rejäla nerlägg i högre farter, allt enligt de som åkte bakom oss.
 
Nikki6 skrev:
Undrar om det är din gamla polares 'Martin' som står i mitt garage :)

Kan få ligga bakom å njuta av sången i sommar :D
:banana


Hehe, fortsätt berätta om gamla balla hojar. Jag hade nog aldrig blivit mc-biten om det inte varit för farsans två ombyggda CB750Four´s som man fick börja åka med på som 10-åring. :D
 
Robban_C skrev:
Visst fan. Tänkte inte på de där Hondorna med boxersexor men så är ju det här inte "Busshoj.com" heller! :-))
Jag har åkt några järnsängar:
Honda 750 Four
Kaw Z1000
Suz GSX 1100 EF
Med fler.

.

Hade en cb750 ohc k1 ett tag, en ombyggd med dubbla skivor fram och lite annat trams, kickckaxeln hade de sågat av, tyvärr gick säkringen till startmotorn lite då och då så det blev mycket spikar o annat i sen säkringshållaren.
Hojen vobblade våldsamt och frambromsen funkade inget vidare med orginalbromscylinder uppe och 2 ok nere.
 
En gammal hoj håller dig garanterat vaken när det svänger :yoparty
Helt ärligt, sååå kass va aldrig X´en.... En viss Lindén hade transkåporna som 'puckar' :Bugar . 'Superbike' hette klassen. Enkla medel får cykeln att bete sig civiliserat... sen är det upp till dig att träna bröstmusklerna ...å odla ordenligt me´hår i röken :D :D

Skruvad... sen länge :tummenupp

J-Bone skrev:
Hehe, fortsätt berätta om gamla balla hojar. Jag hade nog aldrig blivit mc-biten om det inte varit för farsans två ombyggda CB750Four´s som man fick börja åka med på som 10-åring. :D
 
Nikki6 skrev:
En gammal hoj håller dig garanterat vaken när det svänger :yoparty
Helt ärligt, sååå kass va aldrig X´en.... En viss Lindén hade transkåporna som 'puckar' :Bugar . 'Superbike' hette klassen. Enkla medel får cykeln att bete sig civiliserat... sen är det upp till dig att träna bröstmusklerna ...å odla ordenligt me´hår i röken :D :D

Skruvad... sen länge :tummenupp

Släng gärna upp bilder på dina X´er! :tummenupp
 

Bifogat

  • 1983_Moto-Martin_Carr2_450.jpg
    1983_Moto-Martin_Carr2_450.jpg
    62.6 KB · Visningar: 184
Nikki6 skrev:
En bild från förra året är vad jag har... :näsblod
Var har du köpt den där? Ute i Vallby?
Samma färg som den jag provåkte. Kan inte finnas så många i Ea.

Edit: Tittade just närmre och såg silverfälten på tanken. Samma knarr.
 
Last edited:
Japp, samma knarr, annan rova, Suz. hjul å gaffel + ISR 6-kolvs å litet till.
Såg den... tror det var missommardan´-93 :kär , misstände å hade sig.... när jag satt på 'Målet'. Det var väl bara jag som reagerade :)
Hoppas få stil på den till sommaren.... :tuttar




Robban_C skrev:
Var har du köpt den där? Ute i Vallby?
Samma färg som den jag provåkte. Kan inte finnas så många i Ea.

Edit: Tittade just närmre och såg silverfälten på tanken. Samma knarr.
 
Bra! Ut o åk!

Jag måste nog börja söka mer aktivt efter nån CBX-baserad knarr. Dvs inte Hondas busskoncept. :-))
 
Helrätt :tummenupp
Buss-sjuka e aldrig kul :zpy

:hihi



Robban_C skrev:
Bra! Ut o åk!

Jag måste nog börja söka mer aktivt efter nån CBX-baserad knarr. Dvs inte Hondas busskoncept. :-))
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top