Grymmast V-twin??

Desmodromiska ventilsystemt gör att Duccarna låter klart häftigast. Detta tillåter brutala kamvinklar och det hörs. 2-ventilsduccar och 4-ventilsduccar låter också olika. 2ventilarna lite mullrigare och 4-ventilarna något rappare.

Har en kompis som kör en Moto Guzzi RS som har 4ventilstopp och den låter mycket grymt.
 
Donut skrev:
Imparfaktorn är såklart betydligt lägre men blir den rejält avhängd vad gäller ljud o prestanda? :va

Jag tycker definitivt att en SP-1 har grymt ljud och prestanda mässigt så ligger den väl till jämfört med de flesta duccarna med 916 utseende (748-998).

Jag har hört att SP-1 har lite problem med vikten, men har ingen egen erfarenhet.

Vad gäller kvalitén på duccarna så är det ett märke som kanske förtjänar en viss del av stämpeln, men är inte alls så illa som många verkar tro. Min 97:a har rullat 4500 mil utan större incidenter. Visst.. några smågrejer har det ju blivit, men inga dyrare reparationer.

Personligen ÄLSKAR jag ljudet i duccen och framförallt de större desmodue motorerna låter ordentligt läckert. Vassaste ljudet på duccesidan står mellan två desmoquattro hojar, anser jag.

Ducati 888 SP5 = grymt ljud!! låter som ett gammalt reaplan precis innan motorn hoppar igång. Motorljudet kan bäst beskrivas med engleska ordet MENACING - Typ elakt trimmad jag-spöar-både-dig-och-din-kompis-om-ni-muckar ljud.

Ducati 996sps = Vass. den låter som det finns hur mycket kraft som helst. Riktigt rapp i gasrespons och låter riktigt trimmad.
 
2ono skrev:
En V twin låter bättre i folks öron dessutom är en Ducce eller Mille ingen dussinhoj så därför är det roligare att äga såna hoja när man får trevliga kommentarer från folk.
Jag erkänner att jag köpte min Mille mycket för ljudet efter att hört en RSV Mille fullgas acc med öppna acra.
Men nu låter ju radfyrorna i WSBK med big bang motorer som Twinnar ,
YZFR1 låter som en ducce :rolleyes:

Lurar på vad det var för hoj jag såg/hörde. :va Den hade dubbla blås arr. på ung samma sätt som en Sp1:a orginal, dvs relativt lågt. Men att höra den komma i +270 samt ge fullgas efter en hårnål va fan bättre än sex! Eller vänta nu, vad säger jag egentligen? :fatta!
 
Hur en twin låter har mycket med vilken typ av dämpare du använder och bl.a. vilka kammar som sitter i motorn.

En 916 med originalkammar låter rätt olikt en med SPS kammar t.ex.
En 916 mer Termi låter olikt en med Akra.

Tar du bort avgassystemet så låter en Ducce som en HD... :zpy

[partisk]
Självklart låter en twin bäst om det råkar vara en Ducce med Termisar och SPS kammar... :rolleyes:
[/partisk]

Fast i ärlighetens namn, jag gillar SP1/SP2 och Mille med... Grymt fina hojar, både till utseende, motorkaraktär och ljud.
 
Jag och en bekant drog ikapp med våra sp1:or, vi började i ca 70 och drog till ca 250. Han har slipon på sin(vet inte vilken sort) och jag har akra helsystem på min. Jag skulle nästan gett vadsomhelst för att få stå bredvid vägen och höra det ljudet....

Kort sagt, nästan alla twinnar låter himmelskt!
 
Tiger302 skrev:
Jag skulle nästan gett vadsomhelst för att få stå bredvid vägen och höra det ljudet....

Satt själv i bilen och blev vittne till en 996sps, en 996S och en 999S som drog fullt precis bakom varandra... Ljudet gjorde att nackhåren reste sig...

Säga vad man vill, men en trimmad Twin har ett mycket gött ljud. Om det sen är TL, SP-1, Aprilia eller Ducce må vara hänt.. Så länge man slipper HD och liknande.. tycker faktiskt att de låter illa.
 
Teddan skrev:
Hur en twin låter har mycket med vilken typ av dämpare du använder och bl.a. vilka kammar som sitter i motorn.

En 916 med originalkammar låter rätt olikt en med SPS kammar t.ex.
En 916 mer Termi låter olikt en med Akra.

Tar du bort avgassystemet så låter en Ducce som en HD... :zpy

[partisk]
Självklart låter en twin bäst om det råkar vara en Ducce med Termisar och SPS kammar... :rolleyes:
[/partisk]

Fast i ärlighetens namn, jag gillar SP1/SP2 och Mille med... Grymt fina hojar, både till utseende, motorkaraktär och ljud.

Jobbade i Norge några år och en kompis där lånade en 996 SPS några dagar. Den är grym! :Bugar Dock typ dubbelt så tokdyr där....
 
amullo skrev:
Så länge man slipper HD och liknande.. tycker faktiskt att de låter illa.

Beredd att hålla med. Dock med ett undantag. Polarn har en tokvässad HD softtail med ca 110hk på bakslangen. Visst är hojen ett riktigt blysänke men rakt fram upp till 180blås går det som fan. Och den låter inte helt fel.
 
amullo skrev:
Satt själv i bilen och blev vittne till en 996sps, en 996S och en 999S som drog fullt precis bakom varandra... Ljudet gjorde att nackhåren reste sig...

Säga vad man vill, men en trimmad Twin har ett mycket gött ljud. Om det sen är TL, SP-1, Aprilia eller Ducce må vara hänt.. Så länge man slipper HD och liknande.. tycker faktiskt att de låter illa.

Fan, jag som trivdes så bra med min radfyra tidigare. Nu känner jag att jag borde sålt den igår och köra twin idag efter alla inlägg...

Vill ha... :banana
 
1. Mille
2. Ducce 999
3. Sp1/2
4. TLR
5. VTR Firestorm

Ljudet skiljer mycket med olika system m.m en sak är säker hd snubbarna här i byn låter mindre o inte lika skönt som min mille :yoparty
 
Donut skrev:

Ha begäret blir inte mindre kan jag garantera...

Att sen köra en vass twin.. ojojoj.. nu snackar vi linjer effekt. Körbarheten är underbar..
Vridmomentskurvan kommer direkt från 3000 varv..
Exemplet är en 998S med nyare testastretta motorn
g998s2.gif
 
En Ducce 2-ventilare på 2:ans växel och gasavslag vid lågt rpm med öppna ljudförskönare och öppen luftburk kan bara beskrivas som aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaAAAAAAAA sa gött! :fakta


ss_Rearright.jpg
 
Last edited:
Zee skrev:
En Ducce 2-ventilare på 2:ans växel och gasavslag vid lågt rpm med öppna ljudförskönare och öppen luftburk kan bara beskrivas som aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaAAAAAAAA sa gött! :fakta

Ser mkt trevlig ut! :tummenupp Är det en SS? Låter nog mumma... :banana
 
Donut skrev:
Ser mkt trevlig ut! :tummenupp Är det en SS? Låter nog mumma... :banana


En Ducce SS i.e, antingen en 900cc eller en 1000cc

Gasavslag på dessa hojar låter som helvetet självt gurglar efter luft!
 
fazerfun skrev:
Har aldrig ägt en twin men är precis som många andra grymt sugen...vad gäller ljud, känsla och imparfaktor så har jag svårt att se något som slår någon av Ducces 900-modeller....en röd!! RSV Mille är också go

På japssidan blir valet VTR 1000 Firestorm Sp1.

Buell är inte ens med på kartan...


Säger bara Suzuki SV1000S/SV650S vilket ljud.
 
Lite svårt att säga vilken som är bäst och näst bäst för det hela grundar ju sig i personliga åsikter. Personligen är jag hur nöjd som helst med min TLS med Yoshi helsystem. Låter nästan lite för mycket om man jämför med originalsystemet men det vande jag mig snabbt med och skulle aldrig byta tillbaka till original.
 
Svess skrev:
Säger bara Suzuki SV1000S/SV650S vilket ljud.
SV650S låter ju ganska tam med originalpipan. Slänger man på ett öppnare auspuffe så blir det lite annat ljud i skällan!
 
Chiefen skrev:
Låter nästan lite för mycket om man jämför med originalsystemet men det vande jag mig snabbt med och skulle aldrig byta tillbaka till original.

Amen Brother...

När man väl har öppet system så låter orginalet... inte alls.. Moteras enbart vid besiktning (KANSKE) och aldrig annars.

Nått skall man ju ha för att man inte har lika mycket effekt som rad4:orna... och ljudet räcker som plåster på såren.

Vridet är plusset.
 
Back
Top