Grymmast V-twin??

Donut

Go ahead. Make my day.
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR 929 -00 / Yamma wr 426 -01
Tja!

Var o kikade på en roadracingtävling på en avstängd landsvägssträcka i Holland för ca 1 månad sedan och blev där helt såld på ljudet från en v-twin. Nu snackar vi gåshud! :yoparty Svårt att beskriva hur den lät men det kan väl liknas vid ett åsknedslag... :tummenupp

Sedan dess känner jag ett stort behov av en cykel med det ljudet, problemet är bara att jag inte har ngn direkt järnkoll på twinnar.. Därför kommer ett par riktigt banala frågor kring sportiga twinnar:
- Vilken v-twin har egentligen mäktigast ljud?
- Vilka v-twinnar har grymmast prestanda och hanterbarhet?

För enkelhetens skull kan vi bortse från de allra dyraste italienarna, typ Ducati 996 SPS o liknande (bara jobbigt o sukta efter ngt man ändå inte har råd med...).

Några synpunkter?
 
De flesta sportiga twinnar har grymt ljud med öppna pipor. Men Ducati har bästa ljudet enligt mig.
 
Skulle göra en kvalificerad gissning på:
Ducati 748/749/916/996/998, lite beroende på hur mycke pengar du vill ge och om du vill ha en 750 eller 1000 kubikare, alternativt en Aprilia RSV Mille.

Är du intresserad av mer än sporthojar med helkåpa så kolla in KTM Superduke.
 
Ducati låter hur fett som helst (jag är dock partisk) särskilt om man sätter på lite ballare dämpare.

Även Buell låter grymt tycker jag.
 
RSV Mille med Acrapovicpipa.... Thats pure Thunder :yoparty

Ädit: Måste bara lägga till att jag blev mäkta impad av ljudet i BMW boxercup replika som jag såg och hörde på Gelleråsen :3freak
 
Buell varvar typ 3000 varv och har en motor som ensam väger 200kg :rolleyes:

Tyvärr, måste jag säga.

Tycker åtminstone de kunde slänga in motorn från HD Street-Rod.
 
ducati har bästa ljudet.. vetefan hur dom gör asså.. inte ens utan slipon låter min (firestorm) lika mycket... :va

fast vill man bevara hörseln nåra år är dte kanske vettigt att inte dåna på allt vad som går..

iaf:
ducce - låter bäst, snordyra
aprilia - snyggast, snabbast, ganska dyra
honda - går och går och går och går, billig försäkring
suzuki - verkar krångla mest, stor och tung, billigast delar.

alla har sina fördelar, kwackasacki har inte gjort nån twin va?
 
Tyngsta ljudet har Sport-Guzzi,
bästa prestanda och chassi är nog en Ducce 916-999 av SP- eller R-modell
 
Henke skrev:
TLR, Sp1 och Mille tillhör väl de snabbaste.
Och när vann en TLR en roadracingtävling sist?
 
sven666 skrev:
ducati har bästa ljudet.. vetefan hur dom gör asså.. inte ens utan slipon låter min (firestorm) lika mycket... :va

fast vill man bevara hörseln nåra år är dte kanske vettigt att inte dåna på allt vad som går..

iaf:
ducce - låter bäst, snordyra
aprilia - snyggast, snabbast, ganska dyra
honda - går och går och går och går, billig försäkring
suzuki - verkar krångla mest, stor och tung, billigast delar.

alla har sina fördelar, kwackasacki har inte gjort nån twin va?

Nja... det där är mkt snack också, jag hade en TLS -99 som gick -hårt! Strulade aldrig och gick som en klocka hela tiden jag hade den(undantaget trasig etta som var fabr. fel). Inte hört nån annan som haft problem med TL efter -98 i mer utsträckning än andra japsmotorer.
Kompisen hade en VTR som motorn rasade på, så det är relativt.
 
Har aldrig ägt en twin men är precis som många andra grymt sugen...vad gäller ljud, känsla och imparfaktor så har jag svårt att se något som slår någon av Ducces 900-modeller....en röd!! RSV Mille är också go

På japssidan blir valet VTR 1000 Firestorm Sp1.

Buell är inte ens med på kartan...
 
Last edited:
fazerfun skrev:
Har aldrig ägt en twin men är precis som många andra grymt sugen...vad gäller ljud, känsla och imparfaktor så har jag svårt att se något som slår någon av Ducces 900-modeller....en röd!! RSV Mille är också go

På japssidan blir valet VTR 1000 Firestorm Sp1.

Har svårt att inte hålla med... Duccarna regerar! :yoparty Sen är det ju bara det med pris vs kvalitet som man inte hört lika bra saker om.. Det är också anledningen till att Sp1 är intressant, den går ju att få för rimliga pengar. Imparfaktorn är såklart betydligt lägre men blir den rejält avhängd vad gäller ljud o prestanda? :va
 
En V twin låter bättre i folks öron dessutom är en Ducce eller Mille ingen dussinhoj så därför är det roligare att äga såna hoja när man får trevliga kommentarer från folk.
Jag erkänner att jag köpte min Mille mycket för ljudet efter att hört en RSV Mille fullgas acc med öppna acra.
Men nu låter ju radfyrorna i WSBK med big bang motorer som Twinnar ,
YZFR1 låter som en ducce :rolleyes:
 
Tvåventils duccarna låter extremt gott, fyrventilarna mullrar inte lika skönt tyvärr...
 
Back
Top